Deze grote sportschoolketens doen het het beste op social media



Deze grote sportschoolketens doen het het beste op social media

De sportscholen in Nederland trekken wekelijks duizenden leden. Ook als deze leden niet in de sportscholen zijn, willen de ketens de klanten bereiken. Dit doen ze onder andere via social media. Maar welke ketens in Nederland zijn het grootst op social media? En wat posten zij zoal? Places.nl zocht het uit aan de hand van cijfers op Facebook en Instagram.

Basic-Fit

In 2004 begon Basic-Fit als kleine sportschool, tegenwoordig is dit bedrijf met 152 vestigingen de grootste en waarschijnlijk ook wel bekendste sportschoolketen in Nederland. Basic-Fit zit niet alleen in Nederland, maar is gevestigd in heel Europa. De sportschoolketen heeft in totaal maar liefst 1,67 miljoen leden. Basic-Fit doet het zeer goed op social media. Zo plaatst het bedrijf elke dag wel iets op Facebook, er komt bijvoorbeeld elke dag een challenge of the day voorbij die sporters thuis of in de sportschool kunnen uitvoeren. Basic-Fit speelt ook in op de actualiteit door bijvoorbeeld berichten te plaatsen over Internationale Vrouwendag. Ook is er elke week een member of the week, waardoor er elke week een lid van Basic-Fit in het zonnetje gezet wordt. Basic-Fit heeft bijna 1 miljoen likes op Facebook, een enorm aantal dus. Het is een zeer actieve pagina en daarom vinden leden het waarschijnlijk ook leuk om te volgen. Op Instagram heeft de sportschoolketen op dit moment 32.100 volgers. Hier worden dezelfde berichten geplaatst als op Facebook.

Fit For Free

Fit For Free is iets kleiner dan de Basic-Fit, met 95 vestigingen in Nederland. Ook deze keten is actief op social media. Zo plaatst Fit For Free elke dag wel een bericht op Facebook. Daarnaast reageren ze actief op negatieve reacties en spelen ze in op herkenbare situaties van klanten. Ze geven naast sporttips ook eettips om een gezonde levensstijl na te leven. Op Facebook heeft Fit For Free 41.000 likes, veel minder dan Basic-Fit dus. Op Instagram heeft de sportschool 12.200 volgers. Op Instagram is Fit For Free ook erg actief, het bedrijf plaatst er meerdere berichten per dag. Zo worden er oefeningen uitgelegd en inspirerende quotes gepost.

Anytime Fitness

Met 63 locaties in Nederland is Anytime Fitness net iets kleiner dan Fit For Free. Opvallend is dat Anytime Fitness wel veel populairder is op social media, dit komt waarschijnlijk omdat deze fitnessketen wereldwijd bekend is en in totaal wel 4.520 vestigingen heeft. Vooral in de Verenigde Staten is Anytime Fitness populair. Wat speciaal is aan deze sportschool is dat de vestigingen 24/7 open zijn. Op Facebook heeft de algemene pagina van Anytime Fitness 450.000 likes, op deze pagina wordt alleen in het Engels gepost. Daarnaast heeft elke vestiging, ook in Nederland, een eigen Facebook pagina. Hierop worden de berichten wel in eigen taal gepubliceerd. Per pagina worden er verschillende work-out ideeën geplaatst. Ook bespreken ze wat voor mogelijkheden je allemaal hebt bij Anytime Fitness. Op Instagram hebben de meeste vestigingen ook een eigen account. Het algemene account heeft zo'n 94.000 volgers maar plaatst niet regelmatig berichten. De tijd tussen berichten verschilt veel. Soms zit er een dag tussen, soms zelfs meerdere weken.

Conclusie

Van de grootste sportscholen in Nederland is Basic-Fit de grootste op Facebook met 995.300 likes. Op Instagram is dit Anytime Fitness met 94.000 volgers. In onderstaande infographic kan je de resultaten goed vergelijken.

Social media analyse sportscholen

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek