Menu

Met deze 5 tips schrijft u het perfecte bericht voor uw social media kanalen



Tegenwoordig is het gebruiken van social media een ongeschreven regel voor bedrijven en ondernemers. Het is een boot die langs blijft varen, net zo lang totdat u aan boord stapt. Maar waarom 'moeten' we actief zijn op online media? Omdat we tegenwoordig net zo veel tijd besteden aan online media dan aan tv kijken. Recode, een internationale technologie nieuwswebsite, verwacht zelfs dat we in 2019 meer tijd aan online media besteden dan aan tv kijken.

Social Media zijn bij uitstek hét kanaal om te laten zien wie u bent en om in contact te komen met uw doelgroep. Daarnaast is social media een uitstekend medium voor het creëren van engagement onder klanten. Het is echter niet makkelijk om met uw bericht de aandacht te trekken. Gebruikers scrollen en swipen namelijk steeds meer en op een steeds hoger tempo.

De 3 E's

Gelukkig is er al veel onderzoek gedaan naar effectieve bericht-elementen. Wellicht bent u bekend met de 3 E's, een leidraad die u helpt om constant een geschikt en aantrekkelijk social media bericht te plaatsen. Maar er is meer, veel meer. Daarnaast vragen verschillende social media kanalen om een andere aanpak. Places Nieuws zet de 5 belangrijkste tips op een rij waarmee u het perfecte social media bericht schrijft.

Tip #1: Wees uniek en creatief

Dit lijkt nog altijd de beste tip voor effectieve social media berichten. Om te beginnen is uniek zijn een absolute must. Zodra gebruikers zien dat u anderen kopieert, zullen ze afhaken en leidt u imagoschade. Creëer dus uw eigen boodschap, die past bij uw bedrijf. Zeker op lange termijn, zullen gebruikers dit veel meer waarderen.

Creativiteit is daarnaast hét toverwoord voor social media. Gebruikers die op een unieke en creatieve manier worden benaderd, zullen sneller aandacht hebben voor uw bericht en de content en bedrijfsnaam beter onthouden. Zeker voor kleine bedrijven en ondernemers, blijkt creativiteit een belangrijk element in effectieve social media berichten, zo bewijzen deze kleine bedrijven met hun social media campagnes.

Beeldmateriaal

Uit onderzoek van Statistic Brain, blijkt dat de mens een aandachtsspanne heeft van gemiddeld 8 seconden. Beeldmateriaal zoals foto's en video's, kunnen in zeer korte tijd veel informatie verstrekken. Bovendien worden berichten met beeldmateriaal over het algemeen minder sneller voorbij gescrold, waardoor ze meer bereik en betrokkenheid creëren dan berichten zonder beeldmateriaal. Dit komt omdat afbeeldingen en video's emoties opwekken. En deze emoties zorgen ervoor dat gebruikers informatie beter verwerken of overgaan tot actie.

Tip #2: Verleid gebruikers tot (inter)actie

Dé manier om betrokkenheid en een positief merkimago te creëren, is het uitlokken van interactie. Stel uw doelgroep bijvoorbeeld een vraag of laat uw doelgroep meedenken over uw nieuwe product of dienst, zoals bijvoorbeeld IKEA regelmatig doet wanneer zij een nieuw product ontwikkelen of de doelgroep enthousiast willen maken over een nieuw product.

Een trend die in deze context steeds vaker te zien is, is user generated content. Zoals de term al doet vermoeden, houdt dit in dat gebruikers zelf content creëren voor een bedrijf. Dit doet u simpelweg door uw doelgroep een keuze voor te leggen, of een open vraag te stellen. Uw doelgroep heeft zo alle vrijheid om wensen direct kenbaar te maken. Zo kunt u er als ondernemers snel en goedkoop achter komen wat er speelt bij uw doelgroep en wat ze beweegt.

Tip #3: Maak uw bericht deelbaar

Social media is traditioneel gezien natuurlijk bedoeld om mensen online met elkaar te verbinden en om elkaar online te volgen. Maar mensen gebruiken het ook om te laten weten wie ze zijn en waar hun interesses liggen. Berichten die de doelgroep aanspreken, kunnen ertoe leiden dat de doelgroep deze berichten wil delen. We kennen 'delen' natuurlijk van Facebook, maar dit kan via Twitter en Instagram bijvoorbeeld door mensen te taggen in berichten.

Wanneer uw doelgroep uw bericht deelt, weet u dat uw bericht de juiste aandacht trekt en bent u zeker van een groter bereik. Zorg er dus voor dat uw berichten te allen tijde deelbaar zijn. Enerzijds technisch deelbaar, vooral bij foto of video, anderzijds deelbaar als in 'relevant om te delen'. Met andere woorden, denk eraan dat uw volgers het bericht zouden willen delen met hun vrienden, familie of zakelijke netwerk. Humor en dan met name gevisualiseerde humor, is een veelgebruikte methode om uw volgers te verleiden om uw post te delen.

Tip #4: Vertel een goed verhaal

Een belangrijke trend in de social media wereld is de populariteit van influencers. Waarom? Influencers vertellen hun volgers een verhaal of delen ervaringen over producten of diensten. Een goed verhaal van u of over uw bedrijf, waarin u bijvoorbeeld interessante gebeurtenissen deelt, kan de aandacht trekken van uw volgers en bovendien een positieve impuls geven aan uw imago.

Tip #5: Wees consistent

De vijfde en laatste tip, benadrukt het belang van een consistent social media beleid. Wat is het verhaal achter uw merk of bedrijf? Hoe wilt u dat uw doelgroep u ziet en positioneert? Vertaalt u dit verhaal niet naar consistente social media berichten en acties, dan is de kans groot dat uw doelgroep niet goed weet wie u precies bent en waar u voor staat. Consistentie in social media berichten creëert u met name door uniformiteit in afbeeldingen, uw taalgebruik en de tone of voice.

3H model

Een relatief simpele tool die u kan helpen uw online content strategisch in te zetten, is het 3H-model van Google. De drie H's staan voor Hero, Hub en Hygiene. De eerste, Hero, is content waar u veel werk in steekt en die uw hele doelgroep móet zien. Het is de content die u het liefst viral ziet gaan. Grote merken als Volvo of Nike doen dit regelmatig met bijvoorbeeld spectaculaire commercials.

De tweede, Hub content, is de content die regelmatig terugkomt in de contentplanning. Dit is bijvoorbeeld een wekelijkse blog of maandelijkse actie waarmee u ervoor zorgt dat uw doelgroep zich verbonden voelt met uw merk. Het is de belangrijkste reden dat internetgebruikers u willen volgen of zelf fan worden van uw merk.

Hygiene content is de derde vorm van content. Deze content komt het meest terug in uw planning en uit zich in bijvoorbeeld dagelijkse berichten op social media, of op uw website. Het is bedoeld om nieuw publiek aan te spreken en om lezers antwoorden te geven op hun vragen. Het is de content die verschijnt wanneer iemand bijvoorbeeld via Google zoekt naar informatie. Op social media zijn dit berichten waarmee u uw volgers dagelijks op de hoogte stelt van interessante berichten over uw bedrijf of assortiment. Denk hierbij ook aan korte tutorials, artikelen of video's.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties