Bicycle, bicycle: fietsenwinkels inspireren consumenten vooral op Facebook



Bicycle, bicycle: fietsenwinkels inspireren consumenten vooral op Facebook

In 2018 werd meer dan driekwart van de fietsen verkocht via de vakhandel. Daarnaast worden er in ons land steeds meer fysieke fietsenwinkels geopend. Met name de verkoop van e-bikes neemt een vlucht en daar spelen veel ondernemers op in. Een e-bike is een best complex en duur product dat consumenten willen uitproberen en om de hoek willen laten reparen. Een fysieke winkel past daar goed bij. Natuurlijk blijft online nog steeds belangrijk voor de oriëntatie op een aankoop. Places.nl onderzocht hoe fietsenwinkels (mogelijke) kopers inspireren via social media.

Hoe kunt u social media gebruiken?

Social media zijn ideaal om in contact te blijven met uw klanten en mensen die fan zijn van uw bedrijf. Voor kleine bedrijven is het goed om als eigenaar zelf veel op foto's en video's te verschijnen. Wees wel structureel in hoe u zich profileert. Post bijvoorbeeld twee keer per week iets op Facebook.

Retailer of the Year

ABN AMRO reikt jaarlijks de titel 'Beste Winkelketen van Nederland' uit. Stella Fietsen mag zich 'Retailer of the Year 2019-2020' in de categorie Fietsen noemen. Daarnaast waren Fietsenwinkel.nl en Bike Totaal kanshebber voor de titel. FuturumShop ging er met de Webshop award in deze branche vandoor. Daarom is gekozen de social media kanalen van deze vier fietsenwinkels met elkaar te vergelijken. Wat kunt u leren van de manier waarop zij zich hiermee bezighouden?

Overzicht social media fietsenwinkels

Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, vindt u alle informatie in onderstaand overzicht. Waar Stella Fietsen op Facebook de meeste fans voor zich weet te winnen (49.813 likes), is FuturumShop op Instagram favoriet (6.013 volgers). Laatstgenoemde is op dat social media kanaal met 689 posts ook het actiefst. BikeTotaal bereikt op zowel Facebook als Instagram het kleinste publiek: 2.220 likes en 136 volgers. Op Instagram is de fietsenwinkel pas sinds oktober 2019 actief en in die tijd is er slechts twaalf keer een foto gepost.

Fietsenwinkel.nl

Fietsenwinkel.nl heeft al een tijd geen berichten geplaatst op zowel Facebook als Instagram. Op Instagram is er sinds 13 december 2017 geen post meer geweest, dus het analyseren hiervan is niet echt zinvol. Op Facebook is ongeveer een maand niets geplaatst. De berichten in 2019 waren zeer divers, maar vooral informatief. Van inhakers over goede voornemens tot tips voor het omgaan met opladen van de accu van een e-bike en van Black Friday aanbieding tot leuke evenementen. De fietsenzaak is, vergeleken met de andere geanalyseerde fietsenzaken, niet heel actief op social media.

StellaFietsen

Stella Fietsen deelt vaker content op social media dan Fietsenwinkel.nl. Wat is dat Instagram ook door deze fietsenwinkel al een tijd niet meer gebruikt wordt, namelijk in oktober 2019 voor het laatst. Een gemiste kans! De afbeeldingen stralen wel een typisch goed gevoel uit en zorgen ervoor dat je zin krijgt om te fietsen. Op Facebook worden diverse berichten gedeeld. Berichten van tevreden klanten komen vaak terug, evenals leuke inhakers over bijvoorbeeld goede voornemens en het nieuwe jaar. Dat wordt gedaan met hoge kwaliteit foto's en videos.

BikeTotaal

Bij BikeTotaal blijkt Instagram ook niet de hoogste prioriteit te hebben: er wordt af en toe iets geplaatst en de laatste keer was aan begin van het jaar. Voornamelijk kortingsacties worden hier gedeeld. Deze zijn op Facebook ook te vinden. Bijna dagelijks wordt hier een nieuw bericht geplaatst. Daar zit veel variatie in: fans lezen alles over het leasen van een e-bike, maar zien ook welke fietsen het best beoordeeld worden. Daarnaast worden veel berichten van andere Facebookpagina's, waar BikeTotaal mee samenwerkt, gedeeld.

FuturumShop

FuturumShop is niet voor niets de fietsenwinkel met de meeste volgers op Instagram: tot op de dag van vandaag krijgen Instagrammers berichten te zien op het social media kanaal. Daar worden voornamelijk informatie over producten gegeven en regelmatig kortings- of winacties gedeeld. Op Facebook zijn deze soorten berichten ook terug te zien. Daarnaast worden er fietsavonturen van klanten, interessante blogs en inhakers gedeeld. De berichten hebben één stijl die herkenbaar is, wat er keurig uit ziet. Dat geldt trouwens ook voor Instagram.

Informatie en inspiratie

Uit de analyses kan geconcludeerd worden dat de fietsenwinkels niet erg actief zijn op Instagram. Terwijl het visueel ingestelde social media kanaal juist geschikt is om producten en fietsavonturen te delen. Gelukkig krijgt de fietsfan op Facebook wel de nodige dosis inspiratie. Deze posts zijn informatief, bijvoorbeeld in de vorm van blogs. Daarnaast worden veel kortings- en winacties gedeeld.

Dit onderzoek is uitgevoerd op 28 januari 2020. Het actuele aantal likes, volgers en posts kan verschillen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties