Menu

Belangrijke zaken om rekening mee te houden als u gaat adverteren op LinkedIn



LinkedIn

LinkedIn heeft wereldwijd meer dan een half miljard gebruikers. Daarmee is het het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Het platform wordt door veel bedrijven gebruikt om te adverteren. Er zijn verschillende mogelijkheden op dit gebied.

Doelgroep bepalen

Voordat u gaat adverteren op LinkedIn is het belangrijk om uw doelgroep te bepalen. Bedenk dus op welke bedrijven u zich wilt richten, welke bedrijfstak en de grootte van het bedrijf. Indien u op zoek bent naar personen, bijvoorbeeld nieuw personeel, dan kunt u zich richten op functietitels, vaardigheden en aantal jaren ervaring. Er zijn daarnaast ook LinkedIn groepen waarop u uw campagne kunt richten. Er zijn nog meer vormen van targetting op LinkedIn. Het medium noemt dat 'Audience Matching' hier zijn drie varianten van.

  • Website retargeting: het promoten van content aan LinkedIn-gebruikers die uw website reeds hebben bezocht.
  • Account targeting: upload zelf een lijst met bedrijfsnamen en hun bedrijfspagina op LinkedIn.
  • Contact targeting: e-mailadressen vanuit een andere database uploaden om deze mensen op LinkedIn te targetten.

Doel bepalen

Naast het targetten is het belangrijk dat u een duidelijk doel voor ogen heeft met uw LinkedIn advertentie. Over het algemeen kunt u op LinkedIn kiezen uit drie advertentiedoelen. Bezoekers doorsturen naar uw website, leads verzamelen (het invullen van formulieren en verkrijgen van gegevens) en het aantal videoweergaven vergroten.

Soort campagne

Bij het aanmaken van een advertentiecampagne in LinkedIn moet u het type campagne kiezen. U heeft de keuze uit twee soorten, de Sponsored Content-campagne of de Text-Ad campagne. Bij de Sponsored Content-campagne bereikt u de doelgroep via gesponsorde posts in hun LinkedIn-feed. Bij een Text-Ad campagne verschijnt uw advertentie in de zijlijn of aan de bovenkant van de LinkedIn-pagina's. De keuze voor het soort campagne hangt af van uw doelstelling. Wilt u meer volgers of interactie met mensen? Dan is een Sponsored Content-Campagne interessant, mensen kunnen dan namelijk meteen doorklikken op de pagina en ook direct volger worden. Wilt u vooral meer bezoekers naar uw website trekken? Dan is een Text-Ad campagne geschikter. U heeft daarnaast de keuze voor een advertentie met een afbeelding, tekst, een link of een video. Er zijn ook carrousel-advertenties waarmee u een serie afbeeldingen kunt tonen.

Budgettering

Bij LinkedIn zijn er twee opties voor budgettering, het cost-per-click-model en het cost-per-impressions-model. Bij een cost-per-click-model betaalt u wanneer iemand op de advertentie klikt. Dit is ideaal voor het genereren van meer verkeer naar uw website of meer interactie met doelgroepen. Bij een cost-per-impressions-model betaalt u een vast bedrag per 1.000 keer dat de advertentie wordt getoond. Dit is handig voor meer naamsbekendheid van uw onderneming. LinkedIn geeft een indicatie van de CPC of CPM van concurrenten. Zo kunt u precies zien welk budget u nodig heeft om de concurrentie bij te benen.

Welke content op LinkedIn

Volgens LinkedIn zijn mensen op het kanaal actief omdat ze productieve en succesvolle professionals willen zijn. Het is daarom belangrijk om informatieve en bruikbare updates te delen op LinkedIn. Zorg ervoor dat de content relevant is en praktisch inzetbaar is voor volgers. Bij lange tekstberichten is het belangrijk dat de eerste twee zinnen interessant zijn zodat lezers op 'meer weergeven' klikken. Hoe vaker lezers hierop klikken hoe meer LinkedIn het bericht zal delen. Naast tekstberichten zijn video's ook erg geschikt voor LinkedIn. U kunt het beste uw video direct uploaden in LinkedIn en niet eerst op YouTube. Een video die direct is geplaatst op LinkedIn wordt gezien als een native video. LinkedIn geeft net als Facebook extra aandacht aan native video's.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek