Menu

Albert Heijn meest actief op social media en samen met Lidl favoriet!



Supermarkten zijn steeds vaker actief op social media. Wat werkt en wat niet?

Supermarkten zijn steeds vaker actief op social media. De strategie in de fysieke winkel wordt vertaald naar verschillende social media kanalen om zo aan te sluiten op de behoeften van de consument. Places Nieuws onderzocht hoe actief en populair Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus op social media zijn. En welke content slaat wel of juist niet aan? U leest het in dit artikel.

Albert Heijn en Lidl favoriet

Albert Heijn is met 173.064 geplaatste tweets het meest actief op Twitter en heeft op dit kanaal ook meer volgers dan Jumbo, Lidl en Plus. Consumenten blijken supermarkten vooral op Facebook te volgen. Op dit social media kanaal is Lidl favoriet met 756.871 likes. Met 87.300 volgers op Instagram scoort Lidl ook op dit kanaal hoog qua volgersaantal. De discounter moet Albert Heijn, dat 104.000 Instagram-volgers heeft, voor zich laten. Die supermarktketen is met 1.295 posts ook meteen het meest actief.

Albert Heijn

Op Facebook deelt Albert Heijn leuke inhakers, bijvoorbeeld in het teken van Zwarte Zaterdag, het WK Vrouwenvoetbal en de Gay Pride. Daarbij worden veelal eigen merk producten van Albert Heijn gebruikt. Dit wordt als afwisseling ook regelmatig in de vorm van een filmpje gedeeld. Naast eigen merk producten worden ook eigen acties, zoals de Bonus-aanbiedingen, gratis producten en spaaracties gedeeld. De inhakers komen ook op Instagram terug. Het grote verschil met Facebook is dat op Instagram ook foto's gemaakt worden die consumenten hebben gemaakt in de Albert Heijn. Daarnaast zijn er meer filmpjes te vinden en worden er ook (foto's van) recepten gedeeld. Twitter heeft een meer informatieve rol. Natuurlijk komen hier ook de inhakers terug, maar dit aandeel is een stuk kleiner dan op Facebook en Instagram. Er wordt gevarieerde informatie gedeeld, bijvoorbeeld over nieuwe producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Jumbo

De Facebook-berichten van Jumbo vallen op door de vele filmpjes en lekkere gerechten, waarbij producten van Jumbo gebruikt worden. Dit alles in de trant van 'Wat eten we vandaag?', een slogan waar Jumbo zich op richt en ook op social media terug laat komen. Daarnaast komen ook bij Jumbo de inhakers terug met eigen merk producten. Jumbo is trotse sponsor van onder andere de wielerploeg Jumbo-Visma en Max Verstappen en deelt dan ook regelmatig kiekjes van de sporters of feliciteert hen met prestaties. De berichten van Facebook worden grotendeels doorgeplaatst op Instagram, er is weinig verschil tussen deze twee kanalen. Op Twitter wordt een deel van de content van Facebook en Instagram geplaatst, maar wordt vooral achtergrondinformatie gegeven. Denk daarbij aan nieuwe producten en maatschappelijke projecten.

Lidl

Bij de Facebook-berichten van Lidl valt meteen op dat de themaweken die in de reclames en folders voorbij komen op social media terugkomen. De inhakers met producten van de supermarkt en recepten met deze producten ontbreken ook bij deze keten niet. Dit wordt afgewisseld met interactie met de doelgroep: bij een recept wordt bijvoorbeeld een vraag gesteld en consumenten kunnen uit twee producten hun favoriete product kiezen. Dat werkt blijkbaar goed: Lidl heeft op Facebook de meeste volgers van de vier onderzochte supermarktketens. Voor inspiratie van nieuwe recepten en leuke inhakers kunnen klanten terecht op Instagram. Op Twitter is de supermarktketen minder actief en worden slechts af en toe inhakers of recepten gedeeld.

Plus

Bij Plus op Facebook vindt de consument vooral lekkere recepten. Van zomers driegangendiner tot simpele stamppot: het komt allemaal voorbij. De meeste posts vallen in deze categorie. Daarnaast worden de aanbiedingen, spaaracties en winacties van de supermarkt onder de aandacht gebracht. Op Instagram worden ongeveer dezelfde berichten geplaatst als op Facebook, met nog meer nadruk op de recepten en een bijrol voor acties. Wat betreft Twitter wordt een andere weg ingeslagen: het populairste Twitter-account van Plus deelt nieuwsberichten over de supermarkt.

Conclusie

Van de vier supermarktketens waarvan de social media kanalen onder de loep zijn genomen, is Albert Heijn het meest actief! De supermarktketen post erg vaak en ook op een manier die de consumenten aanspreekt, wat resulteert in een hoog aantal likes. Ook Lidl doet het goed en spant de kroon op Facebook. Vooral interactie en humor lijkt daar aan bij te dragen. Dat laatste is een element dat bij alle supermarktketens op social media terugkomt. Daarnaast delen de meeste ketens lekkere en makkelijke recepten waar de consument zelf mee aan de slag kan.

Dit onderzoek is uitgevoerd op 16 augustus 2019. Het actuele aantal likes, volgers en berichten kan daarom verschillen van de data die is opgenomen in dit artikel.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties