Menu

Het perfecte visitekaartje kan goud waard zijn, maar hoe maak je die?



Het perfecte visitekaartje als belangrijke netwerk tool

Of je nou als zelfstandig ondernemer aan de slag gaat of accountmanager bent bij een grote organisatie, een visitekaartje is een belangrijk middel om potentiële klanten kennis te laten maken met jou en je bedrijf. Met een visitekaartje kun je in één oogopslag laten zien wie je bent, waar je voor staat en hoe je te bereiken bent. Het kan de sleutel zijn tot een toekomstige samenwerking. Hoe je kaartje eruit ziet, bepaal je zelf. Het bevat in ieder geval de volgende gegevens:

  • bedrijfsnaam
  • website
  • contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres)
  • icons die verwijzen naar zakelijke sociale media als Facebook en LinkedIn
  • bedrijfsslogan
  • bedrijfslog

Van een standaard naar het perfecte visitekaartje

Deze standaard gegevens zijn pas de eerste stap. Je wilt namelijk opvallen en niet belanden bij het oud papier. Maar hoe val op je op een positieve manier op? Je kunt voor felle kleuren en grote letters gaan, maar of je daarmee ook punten scoort bij een potentiële klant is de vraag. Je kunt ook al je unique selling propositions (USP's) op je kaartje zetten, maar dit zorgt al snel voor een overkill aan informatie.

Je moet dus zorgen dat je kaartje opvalt, maar niet storend of onduidelijk is. Dit vergt tijd, aandacht en soms een investering, maar vergeet niet dat je visitekaartje vaak bijdraagt aan de eerste indruk en de sleutel kan zijn tot een toekomstige samenwerking. Dus, wil je positief opvallen en je onderscheiden van je concurrenten? Lees onderstaande tips om te komen tot het perfecte visitekaartje!

1. Zorg dat je kaartje van goede kwaliteit is

Goedkope, kwalitatief lage visitekaartjes maken vaak weinig indruk. Tegenwoordig zijn er talloze websites waar je voor vijf euro een paar honderd papieren visitekaartjes kunt laten drukken. Deze kaartjes scheuren of vervagen vaak snel. Natuurlijk, het is beter dan helemaal niks, maar je zult er geen verpletterende indruk mee maken. Zorg dus voor een kwalitatief goed kaartje.

2. Laat zien wie je bent

Veel professionals zetten hun naam op het visitekaartje. Dit maakt het kaartje persoonlijk, maar ook vrij standaard. Door een professionele foto toe te voegen, weet je zeker dat je opvalt. Let er wel op dat de foto past bij je bedrijf en je functie. Een open en frisse foto laat zien wie je bent en zorgt ervoor dat mensen jou en je bedrijf beter en sneller herinneren. Het kan direct een positief effect hebben, maar ook wanneer iemand jouw kaartje na een tijdje weer tegenkomt.

3. Speel met de vorm

Visitekaartjes hebben vaak een standaard rechthoekige vorm (8,5x5,5 cm), die makkelijk in je broekzak of portemonnee past. Echter zijn er geen regels voor de vorm en formaat van je kaartje, terwijl je je vooral visueel kunt onderscheiden van anderen. Hier kun je dus erg creatief in zijn. Pas wel op dat je niet overdrijft; een visitekaartje moet te allen tijde in een portemonnee passen. Maar verkoop je bijvoorbeeld printers? Dan kun je je kaartje de vorm geven van een printer. Of ben je kapper? Geef je kaartje dan de vorm van een kam. Zo weet je potentiële klant in één oogopslag wat je doet.

4. Gebruik kleuren die bij je passen

Door bedrijfskleuren te gebruiken, koppelt je potentiële klant deze kleuren (onbewust) aan je bedrijf. Neem opvallen hier niet te letterlijk door klakkeloos opvallende kleuren te gebruiken. Dit werkt namelijk averechts en zal juist zorgen voor een negatieve associatie bij je potentiële klant. Zorg dat je kaartje niet alleen qua vorm, maar ook qua kleur past bij je bedrijf.

5. Refereer naar je zakelijke social media kanalen

Met icons kun je verwijzen naar je zakelijke sociale media kanalen. Anno nu heeft elk bedrijf minstens één social media kanaal, bijvoorbeeld facebook. Middels kleine icoontjes maak je op een visuele manier duidelijk op welke social media kanalen je actief bent. Zo kan je potentiële klant je gaan volgen. Hij of zij kan je bedrijf zo leren kennen, wat een belangrijke stap is in het koopbeslissingsproces van de klant.

6. Gebruik voor- en achterkant

Je moet efficiënt zijn met de informatie die je op je visitekaartje plaatst. Gebruik daarom beide kanten van je visitekaartje. Hiermee kun je bijvoorbeeld de voorkant gebruiken voor het visuele gedeelte, zoals je bedrijfskleuren, je logo en je bedrijfsnaam en de achterkant voor je website, social media kanalen en contactgegevens. Zo benut je de ruimte op je kaartje optimaal, wat zowel voor jou als voor de ontvanger gunstig kan zijn.

7. Pas op voor een overdosis aan informatie

Zoals eerder genoemd onderscheid je je visitekaartje vooral visueel. Bedenk dus goed hoe klanten zo eenvoudig mogelijk in contact kunnen komen met je bedrijf en noem deze opties zo kort en krachtig mogelijk. Voor informatie geldt dan ook: minder = beter. Je kaartje moet vooral duidelijk en overzichtelijk zijn.

Maak je visitekaartje High tech

Je kunt tegenwoordig nog een stapje verder gaan. Het Woerdense bedrijf Pencil Point is sinds kort dealer van de zogenoemde Pixiocard. In deze high tech visitekaart, kun je een video plaatsen met een speelduur tot 30 minuten. Kostbaar zijn deze kaartjes wel, zo tussen de 10 en 15 euro per kaartje. Maar, dan heb je wel een zeer uniek visitekaartje. Het bedrijf MobilECG heeft een visitekaartje ontworpen waarmee je je hartslag kunt meten en Moo ontwikkelde een kaartjes met een NFC-chip, waarmee je een connectie kunt maken met een smartphone.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek