Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Bol.com vierde de vrijgezel met eerste Nederlandse Singles Day



Bol.com vierde de vrijgezel met eerste Nederlandse Singles Day

In Nederland "vieren" we al jaren Valentijnsdag. Dat is, volgens veel winkels, dé dag om je geliefde iets leuks cadeau te doen. Maar waarom zouden alleen mensen in een relatie van zo'n dag als Valentijnsdag mogen genieten? Om die reden is ook in Nederland dit jaar de Singles Day ingevoerd. Bol.com vond dat ook vrijgezel Nederland een feestdag verdient en dan vooral de daarbij horende korting. Leuk voor de vrijgezellen, maar waarschijnlijk nog veel leuker voor Bol.com…

Bol.com wil dat vrijgezellen ook gevierd worden. Geliefden hebben al feestdag Valentijnsdag en vrijgezellen kregen dit jaar Singles Day. Volgens Bol.com is dit vooral een dag waarop iedereen zichzelf mag verwennen met allerlei cadeautjes. Deze invalshoek van Singles Day, zorgt voor Bol.com natuurlijk voor het grootste bereik. Niet alleen vrijgezellen konden zichzelf belonen, maar mensen in een relatie mochten dat dus ook.

Oorsprong van Singles Day

Singles Day is geen uitvinding van Bol.com zelf. De feestdag is overgewaaid uit China. Hier werd de feestdag in 1993 bedacht door een groep studenten. Zij wilden graag hun vrijgezellen status vieren, zoals mensen die in een relatie dit konden vieren op Valentijnsdag. Ze kozen bewust voor 11 november, omdat deze datum vier keer het eenzaamste cijfer bevat. Het is dan namelijk de elfde dag van de elfde maand van het jaar. Bol.com heeft het idee echter niet van deze vier studenten. Het was namelijk de Chinese online gigant Alibaba die de feestdag vanaf 2009 tot een hit maakte. Met Singles Day zag Alibaba een kans om verkoopcijfers en bezoekersaantallen te vergroten, door kortingen en shows aan te bieden. De 17 miljard dollar (14,5 miljard euro) die Singles Day het bedrijf in 2016 opleverde toont aan dat Alibaba geslaagd is in deze missie.

Commerciële feestdag

In China is Singles Day dus groot geworden door een bedrijf. De feestdag is daar dan ook vooral een commerciële feestdag waar bedrijven op inspelen om veel geld te kunnen verdienen. Dit is zeer hoogstwaarschijnlijk ook de insteek van Bol.com. Begin november begon Bol.com met het promoten van Singles Day, een dag waarop klanten van hoge korting konden profiteren. In de dagen naar aanloop van de grote dag bood het Ahold-bedrijf klanten al een aantal "opwarmertjes", dag-deals waarbij korting werd gegeven op bepaalde artikelen. Bol.com heeft de aanloop naar de dag extra spannend gemaakt door zelfs een klok op de website te plaatsen die aftelde tot Singles Day. Onder de klok waren vervaagde afbeeldingen te zien die zichtbaar werden toen de klok afgeteld had. Bol.com liet hierbij alvast weten dat op de afbeeldingen allerlei deals te zien waren.

Niet de eerste keer

Het is niet voor het eerst dat een (commerciële) feestdag uit een ander land overwaait naar Nederland. In de jaren negentig, toen ook Singles Day bedacht werd, waaide Valentijnsdag over naar Nederland. Hoewel deze feestdag al dateert uit het jaar 469, toen de paus 14 februari uitriep tot de dag van de heilige Valentijn, groeide de feestdag pas veel later in landen als Amerika en Engeland uit tot een commerciële feestdag. Valentijnsdag is niet bij iedereen in Nederland even populair en geliefd, maar maakt ondertussen wel deel uit van de vaste Nederlandse feestdagen. De dag levert helaas niet meer zoveel winst op als in de jaren negentig. Misschien wel om die reden zijn er de afgelopen jaren door bedrijven meerdere nieuwe feestdagen in Nederland geïntroduceerd. Zo wordt sinds kort ook in Nederland de nasleep van de Amerikaanse feestdag Thanksgiving gevierd. De dag na Thanksgiving is Black Friday, waarop door fysieke winkels hoge kortingen worden gegeven. De maandag na Thanksgiving wordt Cyber Monday genoemd, de dag waarop webwinkels kortingen aanbieden. Hoewel Thanksgiving in Nederland helemaal niet gevierd wordt, zagen veel bedrijven toch kans om de daarbij horende commerciële feestdagen wel te benutten.

Singles Day een succes?

Zoals genoemd is Valentijnsdag al niet meer zo populair in Nederland. Dit gebrek aan populariteit geldt ook voor de onlangs geïntroduceerde feestdagen, Black Friday en Cyber Monday. Ter vergelijking, in andere landen waarnaar de feestdagen overwaaiden liep het meteen storm, zoals in Spanje. Het is dus nog maar de vraag of Singles Day wel succesvol zal zijn. Bol.com heeft in ieder geval wel een trend gestart, want ook andere winkels zoals de Hunkenmöller boden op 11 november korting aan vanwege Singles Day. De nieuwe feestdag heeft Bol.com in ieder geval wel succes opgeleverd. Bol.com vertelde tegen nu.nl dat er op Singles Day binnen 24 uur al tienduizenden producten waren verkocht. De dag werd daardoor de drukste zaterdag van het jaar voor Bol.com. De datum van Singles Day zou er echter voor kunnen zorgen dat de feestdag op den duur niet groot zal worden in Nederland. De elfde van de elfde is in Nederland namelijk al het begin van Carnaval, een feest dat in grote delen van Nederland gevierd wordt. Bovendien is 11 november ook Sint Maarten. Er zijn dus nogal wat factoren die de nieuwe feestdag tegen heeft.


Delen:



Reacties