Menu

Wereld Niet Roken Dag: stop met roken, ga de uitdaging aan



Vrijdag 31 mei: Wereld Niet Roken Dag

Vrijdag 31 mei is het Wereld Niet Roken Dag. Vandaag wordt er wereldwijd aandacht besteedt om te stoppen met roken. Deze dag werd in 1987 in het leven geroepen door de World Health Organization (WHO). Dit jaar staat het thema tabak en longen centraal. Hiermee hoopt de gezondheidsorganisatie wereldwijd rokers aan te moedigen om te ervaren hoe het is om een dag niet te roken, een officiële stoppoging te starten en jezelf of anderen te bewijzen een dag rookvrij te kunnen zijn. Kortom, deze dag motiveert rokers om hun sigaretten vaarwel te zeggen. In deze blog gaan we dieper in op advies van experts, de voordelen van stoppen met roken en een stappenplan om écht te stoppen.

De voordelen van stoppen met roken

Wanneer u één dag stopt met roken, maakt dat u al gezonder. Wist u dat na 20 minuten stoppen met roken het nicotine niveau in uw lichaam daalt? Uw bloeddruk en hartslag zakt. Daarnaast wordt de temperatuur van uw ledematen weer normaal. Wanneer u rookt stijgt uw bloeddruk, hartslag en worden uw ledematen kouder. Na 24 uur is alle koolmonoxide uit uw lichaam. Koolmonoxide is een gas dat u binnenkrijgt door het inhaleren van rook en een van de meest schadelijke stoffen voor uw lichaam. Het neemt de plek van zuurstof in uw bloed in en vermindert daardoor de zuurstoftoevoer naar alle organen. De eerste dagen zijn de ontwenningsverschijnselen het sterkst, maar na twee weken is het al veel minder. Heeft u het stoppen met roken langer dan een maand volgehouden? Dan zult u merken dat uw conditie beter is geworden, dat rokershoestje is verdwenen en uw longen beter werken. Na een jaar is het risico op hart- en vaatziektes gehalveerd en neemt het risico op andere ziekten de komende jaren steeds verder af.

Een rookverslaving bestaat uit twee delen

Een rookverslaving bestaat uit twee delen die aangepakt moeten worden wanneer u besluit te stoppen met roken. Arts-epidemioloog Esther Croes van het Trimbos-instituut legt uit dat het eerste aspect bestaat uit de fysieke afhankelijkheid van nicotine. Het tweede aspect bestaat uit de gewoonteverslaving; u bent bijvoorbeeld eraan gewend om een sigaret na het diner te roken of in het café. Volgens Croes geloven veel mensen dat roken ontspant, maar het tegendeel is waar. Een sigaret helpt niet tegen stress, maar alleen tegen de ontwenningsverschijnselen die aanvoelen als stress. Croes benoemt dat die associatie nog jarenlang gemaakt kan worden wanneer de ex-roker te maken krijgt met nieuwe stressgevoelige situaties zoals geldproblemen of een scheiding. Het wordt dan verleidelijk om een sigaret aan te steken en zo de stress te verlagen. Juist daarom is begeleiding bij het stoppen van roken volgens haar zo belangrijk.

Rookstopbegeleiding

Allemaal leuk en aardig, maar stoppen met roken is niet voor iedereen gemakkelijk. Wat is de beste manier om te stoppen met roken? Carl Simons, bestuursvoorzitter van Stichting Stop Bewust, raadt aan om op zoek te gaan naar professionele begeleiding. 'Elke roker is anders en moet ontdekken welke methode voor hem of haar het beste werkt. Dat gaat het beste onder begeleiding.' Met een rookstopbegeleiding leren ex-rokers hoe ze hun verslaafde brein voor de gek houden. Wande Kanter, longarts en tabaksindustrie activist, vertelt dat het een vorm is van cognitieve gedragstherapie. In het Kwaliteitsregister Stoppen met Roken staan alle rookstopbegeleiders. Hulp zoeken via de huisarts kan ook.

Op eigen houtje stoppen

Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om zelf te stoppen met roken, zonder begeleiding. Croes legt uit dat van de één miljoen rokers die een stoppoging wagen, maar 5% dat volledig met coaching en pillen aanpakken. Volgens haar is het belangrijk om u af te vragen waarom u wilt stoppen en dit eventueel op te schrijven zodat u zichzelf eraan blijft herinneren. Zo is stoppen met roken niet alleen gezonder voor uw lichaam en geest, maar u bespaart ook geld.

  • Stappenplan om te stoppen met roken;
  • Zoek een begeleider, bijvoorbeeld via de huisarts;
  • Kies een stopmoment, het liefst een periode met weinig stress;
  • Bedenk goed waarom u wilt stoppen;
  • Gooi al uw sigarettenpakjes en aanstekers weg, anders is een misstap snel gemaakt;
  • Informeer uw omgeving over uw stop plannen;
  • Bedenk aan het begin van de dag welke tijdstippen u waarschijnlijk zin krijgt in een sigaret en hoe u zichzelf daarvan afleidt.

De meeste rokers hebben gemiddeld vijf stoppogingen nodig voordat ze definitief roker-af zijn. Volgens Simons kunt u leren van uw ervaringen. Het is dus belangrijk u zich daardoor niet te laten demotiveren. De zelfkennis vergroot uw kansen bij een volgende stoppoging. Wat eerder heeft geholpen om (tijdelijk) vol te houden, helpt u waarschijnlijk nu weer. En wat eerder niet werkte, hoeft u niet nog eens te proberen. Dus, laat u die sigaret ook voor wat het is en doet u zelf of uw personeel mee met Wereld Niet Roken Dag?

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek