Menu

How-to: tips om de samenwerking binnen een team te verbeteren



Samenwerken

Een goede samenwerking tussen collega's zorgt voor meer productiviteit, positieve resultaten en meer successen. Helaas lukt het niet altijd om binnen een afdeling goed samen te werken. In deze blog gaan we dieper in op de samenwerking binnen een marketingafdeling. Een marketingafdeling bestaat uit verschillende specialisaties zoals content marketing, public relations, social media en marketing automation. De vele verschillende mensen en specialisaties binnen de afdeling kunnen ervoor zorgen dat samenwerken lastig is. Een slechte samenwerking kan ervoor zorgen dat deadlines gemist worden of dat campagnes slecht presteren. Met een goede strategie en sterk leiderschap kan een samenwerking verbeterd worden. Places Nieuws zet de tips en tricks voor een goede samenwerking op een rij.

Oorzaken slechte samenwerking

Er zijn veel oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat teams niet goed samenwerken. Bijvoorbeeld wanneer er geen gemeenschappelijk doel is dat de teams bindt. Een slechte samenwerking wordt ook veroorzaakt als niemand overzicht heeft over het werkproces en er weinig communicatie is over gemeenschappelijke successen. Soms werkt het ook nadelig als teams fysiek van elkaar gescheiden zijn en als er weinig vertrouwen is in andere teams. Met de volgende tips kunt u de oorzaken van een slechte samenwerking aanpakken:

  • Stel duidelijke doelen

Zorg dat verschillende teams geen tegenstrijdige doelen hebben. Maak één hoofddoel voor het gehele bedrijf en voor elk team afzonderlijk. Maak ook overkoepelende doelen voor meerdere teams. Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van alle doelen. Zo weet iedereen wie waar aan werkt.

  • Verbeter de communicatie

Communicatie is heel belangrijk voor een goede samenwerking. Zorg ervoor dat medewerkers goed naar elkaar luisteren. Zorg voor oogcontact en luister minstens een paar minuten naar de ander voor een onderbreking. Zorg ervoor dat de communicatie concreet is. Lange verhalen zorgen namelijk voor irritatie en onduidelijkheden. Probeer daarnaast ook nuttige feedback aan collega's te geven. Vaak vinden mensen het lastig om kritiek te ontvangen, probeer daarom kritiek altijd op een respectvolle manier te geven.

  • Gebruik handige tools

Er zijn verschillende tools waarmee het samenwerken binnen een afdeling makkelijk wordt gemaakt. Slack is een handige tool om de communicatie tussen medewerkers te faciliteren. Op Slack kunnen mensen een-op-een met elkaar communiceren via directe berichten of er kunnen groepschats worden aangemaakt waardoor meerdere mensen kunnen bijdragen aan een gesprek. Hiermee kan iedereen gemakkelijk op de hoogte worden gehouden van specifieke projecten of campagnes. Met Kissmetrics kunt u in de gaten houden hoe het met de vastgestelde doelen gaat. Het programma helpt inzicht krijgen in waar waardevolle klanten vandaan komen en welke campagnes de beste resultaten opleveren. Google Docs, Zoho Writer en Dropbox zijn ook handige tools om in samen te werken. Meer informatie over deze tools leest u in deze blog over slimmer samenwerken.

  • Dagelijkse check-ups

Organiseer elke dag een korte 'stand-up' van 10 minuten waarin iedereen een statusupdate geeft. Elk lid beantwoord drie vragen: wat heb je gisteren gedaan, wat ga je vandaag doen en welke problemen ben je tegengekomen. Stand-ups zijn bedoeld als snelle check-ups dus zorg ervoor dat iedereen blijft staan. Zo blijft de vergadering zijn snelle tempo behouden.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek