Menu

Hoe stel ik het ideale marketing team samen?



Hoe stel ik het ideale marketing team samen?

Het samenstellen van een sterk marketing team is een flinke uitdaging. Het is een van de weinige afdelingen waarvan wordt verwacht dat ze een boost geven aan alle andere onderdelen van het bedrijf. Van inkoop tot support: marketing teams moeten organisatiebreed kennis hebben van wat werkt, wat niet en hoe het verbeterd kan worden.

Waarom een goed marketing team samenstellen zo moeilijk is

Marketing bestaat uit een groot aantal specialisaties. Denk aan contentmarketing, online marketing, public relations, marketing automation, social media, marketing & communicatie enzovoort. Iedere specialisatie heeft zijn eigen subteam, wat de overkoepelende samenwerking binnen het marketingteam nog uitdagender maakt. Als Marketing Manager bent u zich er sterk van bewust dat er een heuse war on talent gaande is. Goed werk staat of valt met een goed samengesteld marketing team. Misschien vraagt u zich af: welke skillsets zijn er nodig of wat voor methodes bestaan er om die skills intern te ontwikkelen? In deze blog delen we tips over hoe projectmanagement kan bijdragen om het ideale marketing team samen te stellen en het beste uit uw werknemers te halen.

Opleiden versus werven

Om tot een juiste teamsamenstelling te komen bestaan er twee werkmethodes. De meest duurzame methode is om bestaande teamleden andere rollen toe te bedelen en hen daarin te trainen zodat ze breder inzetbaar zijn. Een tweede methode is om extern nieuwe werknemers te werven. Dit kost in het begin veel tijd en geld, maar zorgt wel voor gespecialiseerde uitbreiding van het team.

Kiezen van rollen

Een ideaal team kent over het algemeen vijf rollen: creëren, stimuleren, controleren, produceren en organiseren. Natuurlijk beschikken de teamleden ook over ieder hun eigen specialisme die tot het marketingteam behoren. Toch is er een bepaalde rolverdeling binnen het team nodig om het te laten functioneren. Een bekende roltypering zijn de teamrollen van Belbin. Belbin is ervan overtuigd dat wanneer iemand een rol wordt gegeven die niet past, het team niet de optimale resultaten kan behalen. Om dat te voorkomen ontwikkelde Belbin een test om vast te stellen welke rol iemand van nature aanneemt. Deze test maken de teamleden afzonderlijk van elkaar. Zo heeft u als Marketing Manager de mogelijkheid om de meest optimale rolverdeling voor uw team samen te stellen. Neem daarbij wel in gedachte, dat werknemers meerdere rollen tegelijkertijd kunnen aannemen. De acht teamrollen van Belbin zijn: Bedrijfsman, Vormer, Brononderzoeker, Voorzitter, Groepswerker, Monitor, Specialist, Plant en Afmaker.

De juiste workflow vinden

Nadat u het marketing team heeft samengesteld wilt u natuurlijk graag direct aan de slag. Maar wacht nog even! Weten uw teamleden welke taken zij hebben? Wiens taak is het om ideeën voor content tot uiting te brengen? Wie neemt contact op met de media? Wie analyseert de bezoekersstromen op de website? Al deze vragen moeten van tevoren duidelijk zijn. Een projectmanagement tool die daarbij kan helpen is het T-Shaped Marketer Framework van Buffer. Het model beschrijft de mogelijkheden van de marketingfunctie op drie fundamenten: diepte, breedte en bekwaamheid. De verticale, op-en-neergaande stengel van de "T" vertegenwoordigt iemands diepte in een of meer gebieden. De horizontale, zij-aan-zij stengel van de "T" vertegenwoordigt iemands breedte. Teamleden worden getraind op een brede skillset. Binnen die skills pakt iedereen twee à drie vaardigheden waarin hij of zij wil uitblinken. Zo ontstaat er een natuurlijke workflow binnen het team.

Werkplezier bovenaan

Bovenstaande methoden zijn handige projectmanagement tools die u kunnen helpen om het juiste team bij elkaar te stellen. Door gebruik te maken van deze methodes ontstaat er een schitterend groeipad voor elk teamlid. Want als er iets bijdraagt aan werkplezier, dan is dat wel het gevoel dat u iedere dag beter wordt in uw vak.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek