Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Het perfecte team stel je samen aan de hand van het kleurenmodel van DISC



Het perfecte team stel je samen aan de hand van het kleurenmodel van DISC

Effectiviteit en efficiëntie in je team

Bedrijven zien hun teams het liefst zo effectief en efficiënt mogelijk werken. In de meeste gevallen bestaan deze teams uit een groep mensen die samen tot bepaalde prestaties komt. Goed met elkaar omgaan en communiceren is daarin de sleutel tot succes. Echter wordt bij het samenstellen van teams vaak niet veel verder gekeken dan naar de functies die ingevuld moeten worden. Wanneer alle plekken zijn opgevuld wordt het team succes gewenst en moet er worden gepresteerd.

Karaktereigenschappen van je medewerkers

Voor werkgevers ligt er vaak een drempel om te kijken naar de karaktereigenschappen die er daadwerkelijk nodig zijn om een team optimaal te laten presteren. Tijd en geld willen ze best vrijmaken, maar hoe kom je erachter welke karaktereigenschappen je werknemers hebben en wat er binnen een team wordt gevraagd? Huur je een peperduur bedrijf in? Of probeer je zelf een leuke teambuilding activiteit te organiseren? Het kleurenmodel van Disc biedt een eenvoudige, maar effectieve uitkomst.

Wat houdt het kleurenmodel in?

Het belangrijkste is dat medewerkers er achter komen waar hun kwaliteiten liggen en waarin ze zichzelf nog kunt ontwikkelen. Het kleurenmodel helpt hierbij door een reeks van samengaande gedragskenmerken te koppelen aan een kleur. Het uitgangspunt is dat iedereen alle kleuren in zich heeft, maar toch een bepaalde voorkeur kent. Deze gedragsvoorkeuren geven jou je unieke persoonlijkheid.

Ontwikkeld vanuit psychologie

Zo zijn mensen die weinig behoefte hebben aan contacten, vaak ook wantrouwend. Vanuit de psychologie zijn er in de loop der jaren vier verschillende kleuren onderscheiden: blauw, rood, groen en geel. Elke kleur heeft zijn eigen set met gedragskenmerken en ieder persoon kan binnen de kleuren een aantal kenmerken vinden die bij hem of haar past. Vaak zijn dit binnen een bepaalde kleur meerdere kenmerken en herkent een persoon zich sneller in andere kenmerken van deze kleur. Er komt vaak een kleur naar voren die het beste bij jou past, maar door de overlap zijn ook andere kleuren in een bepaalde mate aanwezig.

Blauw

De kleur blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en zorgvuldigheid. Een blauw persoon is objectief, formeel en rustig en kent een verruimende geest. Andere kenmerken zijn: onafhankelijk, volhardend, ambitieus, star en hard.

Rood

Eigenschappen van de kleur rood zijn: kracht, passie en ambitie. Rood duidt vaak op vastberadenheid, strijdvaardigheid en natuurlijk leiderschap. Deze kleur kent dan ook als oersymbool: de oudere, geharde veldheer.

Groen

Groen staat vaak voor goed of positief. Echter wordt het binnen de kleurenpsychologie heel anders gekenmerkt. Iemand met een groene persoonlijkheid is vaak bescheiden, introvert en behoudend, maar ook tevreden en optimistisch. Een groen persoon kent vaak een langzaam levenstempo en is gevoelig voor moederlijke verzorging en gezinsband

Geel

Tot slot geel, een kleur die wordt gekenmerkt door enthousiasme en positiviteit. Een geel persoon heeft logica, is intelligent en heeft een positieve invloed op de persoonlijke ontwikkeling van zichzelf en anderen. In tegenstelling tot groen, is een geel persoon extravert en levenslustig.

Valkuilen

Hoe je bent, ben je. Echter kan overmatig vertoon van gedrag een valkuil worden. Hier een aantal voorbeelden:

Juist balans

Aan de hand van deze kenmerken en kwaliteiten, kun je als werkgever bepalen welke mensen je op welke plek nodig hebt in je organisatie. Zo breng je de juiste balans in je team en voorkom je dat er conflicten ontstaan of dat er juist te weinig daadkracht is.

Onderlinge kennis

Een ander voordeel van het kleurenmodel is dat medewerkers hun collega's snel een eenvoudig kunnen leren kennen. Door kennis van de kleuren en de kleuren van je collega's kun je beter inschatten hoe iemand denkt en handelt. Zo kun je niet alleen je team beter identificeren, maar creëer je ook onderling begrip en loyaliteit bij je teamleden.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties