Menu

De belangrijkste (soft)skills van een goede leider



Leiderschap

Goede leiders beschikken over verschillende eigenschappen en vaardigheden. Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen hard skills en soft skills. Hard skills zijn tastbare vaardigheden: ze zijn meetbaar, functioneel of technisch. Voorbeelden zijn schrijven, programmeren of kennis over een bepaald onderwerp hebben. Dit heeft meestal te maken met de inhoud van een functie. Soft skills zijn minder tastbaar en hebben betrekking op iemands persoonlijkheid. Een voorbeeld is communicatief vaardig zijn of oplossingsgericht denken. Doordat steeds meer mensen hoogopgeleid zijn, worden soft skills steeds belangrijker. Met soft skills kunnen mensen opvallen en zich onderscheiden van anderen.

Peoplemanagers

Tegenwoordig wordt steeds meer verwacht dat managers goede 'peoplemanagers' zijn. Aan een manager wordt meer gevraagd dan enkel het aansturen van bedrijfsprocessen. Managers moeten ook de individuele talenten van medewerkers tot bloei brengen en op een menselijke manier omgaan met hun behoeften en gedragingen. Om een goede peoplemanager te zijn, zijn soft skills erg belangrijk. Places Nieuws heeft op basis van artikelen van Zuyd Professional en MT de belangrijkste soft skills van leiders op een rij gezet.

Belangrijke soft skills

- Communiceren

Een leider moet goed kunnen communiceren met zijn medewerkers. Hij/zij moet duidelijk uitleg kunnen geven over de strategie en doelen van het bedrijf. Daarnaast moet een leider ook goed kunnen luisteren, een goede leider geeft de spreker aandacht en maakt notities. Het is hierbij belangrijk om niet bevooroordeeld te zijn en open te staan voor andere meningen.

- Positief zijn

Positiviteit helpt om een gezonde, leuke werksfeer te creëren. Een positieve werksfeer wordt gecreëerd door complimenten te geven, een vertrouwensband te creëren en door interesse te tonen. Stel bijvoorbeeld eens vragen over de vakantieplannen van medewerkers. De interesse moet wel oprecht zijn anders kan het averechts werken.

- Feedback geven

Een goede leider herkent kansen om een werknemer feedback te geven. Bij kritiek is het belangrijk dat dit respectvol wordt gegeven. Geef de kritiek onder vier ogen en wees specifiek en niet beschuldigend. Het is daarnaast verstandig om de medewerker mee te laten denken over een oplossing.

- Motiveren

Een sterke leider inspireert medewerkers om net dat beetje extra te geven. Naast een marktconform salaris kunt u medewerkers motiveren door een medewerker meer verantwoordelijkheden te geven of een beloningssysteem op te zetten.

- Complimenten geven

Het geven van complimenten draagt ook bij aan een positieve werkomgeving. Herken goed werk en beloon dat ook. Bespreek de resultaten tijdens vergaderingen zodat collega's elkaar ook kunnen complimenteren.

- Delegeren

U zult tijdens het leidinggeven ook taken uit handen moeten kunnen geven. Hierbij is het belangrijk dat u goed op de hoogte bent van vaardigheden van medewerkers. Durf te delegeren zodat u niet alles zelf hoeft te doen.

- Flexibiliteit

Flexibiliteit is erg belangrijk zodat u goed kunt omgaan met dingen die misgaan of plotseling veranderen. Probeer creatief problemen op te lossen en mee te gaan met last minute aanpassingen. Dit zijn factoren die respect afdwingen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek