Places logo
Menu

John de Mol brengt ANP onder bij zijn groeiende Talpa Network

John de Mol brengt ANP onder bij zijn groeiende Talpa Network

John de Mol wordt de nieuwe eigenaar van persbureau ANP, zo werd vanochtend bekend. Zijn bedrijf Talpa Network, neemt alle aandelen over van de huidige eigenaar Vereniging Veronica.

Het persbureau, dat de meeste Nederlandse mediabedrijven bedient, overnemen, is onderdeel van De Mol"s plan om één groot Nederland mediabedrijf te creëren. Talpa Network bestaat uit radiozenders 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10; televisiezenders SBS 6, Net5, Veronica en SBS9; en onlinediensten Juke en Kijk. De Mols bedoeling was om ook nieuwsoutlet Telegraaf Media Groep daaraan toe te voegen, maar hij greep mis. Nu.nl moest dat "gat" dichten, maar eigenaar Sanoma voelt daar niet veel voor. De Mol lijkt nu in ANP wél een goede match te hebben gevonden. Hij vindt dat er "geen sterker merk dan het ANP" is.

Het ANP is tevreden met de overname. Na de oprichting in 1934 door verschillende dagbladen, raakte het bedrijf in 2003 in de commerciële handen van een investeringsmaatschapij. In 2010 nam Vereniging Veronica het stokje over, die ten doel heeft de onafhankelijke journalistiek in Nederland te ondersteunen. Dat laatste is precies het doel dat het ANP sinds de oprichting dient. Marcel van Lingen, de hoofdredacteur van het ANP, heeft verzekerd dat deze onafhankelijkheid - ook in de commerciële handen van Talpa Network - gewaarborgd blijft. Hij zegt daarover ""Het redactiestatuut staat niet ter discussie. Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk."" Het ANP zocht al een tijd naar een nieuwe eigenaar.

Ook bij John de Mol staat de onafhankelijkheid van het ANP hoog in het vaandel. Hij zegt daarover: "Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren." Hij wijdt ook uit over de plek van het ANP binnen zijn bedrijf: "Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network."

Het lijkt erop dat De Mols plan om met één groot crossmediaal bedrijf weerstand te bieden aan giganten als Google en Facebook gestaag vordert. Dit moet de teruglopende reclame inkomsten weer omhoog helpen.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!