Menu

Zoekwoorden onderzoek levert nuttige inzichten op voor onder andere SEO en SEA



Zoekwoorden onderzoek: wat kun je ermee?

97% van de internetters begint zijn zoektocht naar een product of dienst bij zoekmachine Google. Als consumenten zoeken via zoekmachines typen ze meestal één of twee zoekwoord(en) in, op basis waarvan de zoekmachine webpagina's rangschikt op relevantie en populariteit. Het is belangrijk om hier als organisatie zicht op te hebben. Zoekwoorden onderzoek is een basis voor Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA), maar er zijn meer mogelijkheden. Wat SEO en SEA precies zijn, lees je in dit artikel. Ook komen andere toepassingen van zoekwoorden onderzoek aan bod.

1. Zoekwoorden gebruiken op je website

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de Google-gebruikers bij een zoekopdracht niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten in de ranking. Staat jouw bedrijf hier niet tussen, dan loop je bezoekers mis. Een hoge positie in de zoekresultaten, bij zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf, is van groot belang. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel over Search Engine Optimisation (SEO). SEO wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd en draait om het relevanter en populairder maken van webpagina's, zodat je beter scoort bij de zoekresultaten en gratis potentiële klanten naar de site trekt. Het vermelden van (zoek)woorden op relevante plaatsen op je website is één van de manieren om hoger te scoren.

2. Zoekmachine adverteren

Het alternatief op de ranking van zoekresultaten is zoekmachine adverteren, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Bij zoekwoorden waarmee het niet lukt om via SEO te komen, maar waar wel veel op wordt gezocht door klanten, kun je met een Google Adwords-advertentie een link naar je website tonen. Bij Google Adwords stel je zelf het bedrag in dat je over hebt voor één klik en hoe hoger dit is, hoe groter de kans dat je advertentie regelmatig wordt vertoond en je tegen betaling bezoekers op je website krijgt.

3. Inzicht in behoeften doelgroep

Een andere belangrijke reden om doelgroep onderzoek uit te voeren is omdat het inzicht geeft in de behoeften van je doelgroep. Uit bijna ieder zoekwoord kun je een behoefte afleiden. Mensen gaan namelijk op zoek omdat ze iets nodig hebben, zoals informatie, entertainment of een product of dienst. Met behulp van zoekwoorden onderzoek kun je onder andere inzicht krijgen in de kloof tussen wat jij aanbiedt en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Dit kunnen content-gaps zijn: content die jij mist om je doelgroep verder te helpen. Zoekwoorden kunnen je op goede ideeën voor nieuwe content brengen en je inspireren ter aanpassing of aanvulling van bestaande content. Misschien zijn dit actualiteiten om je bestaande content weer up-to-date te maken of een waardevolle aanvulling van je handleiding of veelgestelde vragen.

4. Buyer journey in kaart brengen

De buyer journey is de reis die jouw potentiële klanten afleggen op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Deze reis loopt van bewustwording van het probleem tot aan het werkelijk gebruiken van de oplossing. Om met content in te spelen in de verschillende fases heb je inzicht nodig in de behoeften, vragen, barrières en doelen van de doelgroep in elk van deze fases. Deze fases worden door Avanish Kaushik van Google omschreven als see (zien), think (nadenken), do (doen) en care (klantfase, nazorg). Zoekwoorden onderzoek kan een perfect hulpmiddel zijn om in kaart te brengen hoe jij als bedrijf deel kan worden van de buyer journey.

5. Strategie van concurrenten

Een concurrentieanalyse is voor zowel online als offline marketing belangrijk. Door een beeld te hebben van wat de concurrentie doet kun je inschatten waar zij succes boeken en waar niet. Waar houdt de concurrentie zich juist niet mee bezig? Speel daar op in en onderscheidt je op die manier. Een manier om daar inzicht in te kunnen krijgen zijn organische rankings, dit zijn posities in de zoekmachine resultaten op bepaalde zoekwoorden, waarvoor niet betaald wordt. Google wordt er steeds beter in om te bepalen of content van websites voorziet in de behoefte van doelgroepen. Waardevolle informatie voor jouw bedrijf!

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek