Menu

Voice Search is dé SEO-trend van 2019



Voice Search is dé SEO-trend van 2019

De digitale wereld groeit razendsnel. Niet alleen neemt de rol van internet nog steeds snel toe, ook nieuwe technologieën als artificial intelligence (AI) en augemented reality (AR) brengen veel nieuwe kansen met zich mee. Niet alleen voor de grootste multinationals van nu, maar ook voor ondernemers. Sinds de komst van de spraak-zoekfuncties op smartphones in 2011 en recentelijk de smart speakers, vindt er een belangrijke verschuiving plaats in de manier waarop mensen online informatie zoeken. Vandaag nemen we u mee in één van de belangrijkste trends binnen zoekmachine-optimalisatie (SEO): Voice Search.

Hoe werkt Voice Search?

De technologie om machines en software op basis van spraak te laten handelen, is sterk in opmars. Voice Search is niets anders dan zoeken met uw stem. Het maakt zoeken makkelijker en toegankelijker, met steeds betere functies op smartphones, tablets en sinds kort ook de smart speaker. Dit is een speaker met een ingebouwde spraakassistent. Door middel van spraak is het mogelijk om vragen te stellen over het weer, informatie te zoeken of slimme apparatuur zoals de thermostaat en verlichting te bedienen. Apple introduceerde in 2011 Siri, waarmee iPhone- en iPad-gebruikers hun apparaat met hun stem handelingen kunnen laten uitvoeren. In 2014 kwam Google met Google Voice Search waarmee gebruikers de zoekmachine ook konden laten zoeken met hun stem.

Voice Search werkt als volgt: de spraakfunctie wordt geactiveerd door te klikken op het microfoontje (bij Google) of door te beginnen met een aanhef, bijvoorbeeld 'Hé Siri' bij Apple of 'Hé Google' bij Google Assistent, de smart speaker van Google. Vervolgens spreekt u, uw zoekopdracht in. Computers zijn in staat om menselijke taal te begrijpen, interpreteren en te beantwoorden door Natural Language Processing (NLP) techniek. De techniek valt onder AI. In google wordt uw zoekopdracht beantwoord met zoekresultaten en bij Siri en Google Assistent beantwoordt een virtuele stem uw zoekopdracht.

Van computertaal naar mensentaal

Met de komst van zoekmachines hebben mensen zich aangeleerd om op computerachtige wijze te zoeken. Als u bijvoorbeeld een goed Italiaans restaurant zoekt in Nijmegen, dan typt u bijvoorbeeld de zoekopdracht:

'goed Italiaans restaurant Nijmegen'.

Een gesproken zoekopdracht zal veel meer lijken op:

'Wat is een goed Italiaans restaurant in Nijmegen?'

Gesproken zoekopdrachten zijn doorgaans langer en bevatten andere soort zoektermen. Dit heeft gevolgen voor de zoekresultaten. Google zal in veel gevallen andere zoekresultaten laten zien bij een gesproken opdracht dan bij een geschreven opdracht. Voice Search opdrachten hebben de volgende kenmerken: De zoekopdrachten

  • Zijn over het algemeen langer
  • Zijn over het algemeen meer vragend
  • Bevatten een duidelijkere intentie
  • Bevatten over het algemeen meer natuurlijk taalgebruik
  • Betreffen vaak lokaal georiënteerde zoekopdrachten

Wat betekent dit voor SEO?

Gesproken zoekopdrachten hebben dus gevolgen voor de zoekresultaten. Dit is voor bedrijven en ondernemers van groot belang voor hun zoekmachine-optimalisatie. Binnen de SEO-wereld neemt de term Personal Assistent Search Optimization (PASO) dan ook een steeds prominentere plaats in. Dit houdt in dat bedrijven hun SEO afstemmen op de intelligente software en algoritmes van zoekmachines. Eén van de vooraanstaande digitale marketing agentschappen van de VS, Ignite Visibility, zagen de webpagina's die PASO-geoptimaliseerd waren, een doorklikratio behalen die 187% hoger lag dan de rest van de website.

Met name de meer lokaal georiënteerde zoekopdrachten veranderen de informatie die bedrijven op hun website moeten plaatsen om hoog in de zoekresultaten te komen. Denk bijvoorbeeld aan het vermelden van de juiste bedrijfsvermelding. Een ander verschil met geschreven zoekopdrachten is dat de Personal Assistent vaak maar vier zoekresultaten laat zien, zodat zoekers sneller het antwoord vinden op hun vraag. Een positie binnen de top vier zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, zal een enorme impuls geven aan organisch zoekverkeer naar uw website.

Google Search Console

Een tool om te meten of uw website opvalt in de zoekresultaten van Google, is Google Search Console. Zo kunt u zien met welke zoekopdrachten gebruikers op uw site uitkomen. U kunt er ook voor zorgen dat Google de meest recente weergave van uw website gebruikt en meldingen ontvangen wanneer Google problemen identificeert op uw website.

Mocht u uw online zichtbaarheid willen verhogen, bekijk dan eens de nieuwe dienst van Places: Places Bedrijfsvermelding.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties