Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Vergroot je online effectiviteit met behulp van micro-influencers



Micro-influencers kun je inzetten om jouw bedrijf te promoten

Onder het begrip 'influencer' vallen beroemdheden, journalisten, grote bloggers of bekende actievelingen op social media die gevolgd worden door een grote online community. Influencers kun je inzetten ter promotie van jouw merk, dienst of producten. Is jouw budget te klein voor een beroemde influencer zoals Anna Nooshin of Enzo Knol wees dan niet getreurd. Micro-influencers kunnen namelijk de oplossing bieden om jouw merk of product de nodige boost te geven via social media. Het is zeker de moeite waard om het te proberen, Places.nl vertelt je waarom!

Wat zijn micro-influencers

Micro-influencers zijn geen publieke figuren, maar mensen die gelinkt zijn aan een specifiek onderwerp waar zij veel passie voor hebben. Micro-influencers zijn bloggers en vloggers die zich richten op een niche. Doordat ze zich focussen op een specifiek segment, hebben ze vaak een minder groot bereik. Daar staat tegenover dat de relatie met hun volgers vaak beter is. De volgers waarderen de authenticiteit van de micro-influencers. Dit wekt namelijk vertrouwen. Het zijn namelijk 'real life' mensen die hun passie delen. Places.nl zet alle voordelen van micro-influencers op een rijtje zodat jij overtuigd bent waarom je het ook moet proberen voor jouw bedrijf.

1. Micro-influencers stralen authenticiteit uit

Een micro-influencer zou een vriend of vriendin van je kunnen zijn, ze staan veel dichterbij dan grote beroemdheden. De posts zien er natuurlijk uit en voelen daardoor erg geloofwaardig. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 82% van de onderzochte consumenten een aanbeveling van een micro-influencer zou volgen. Promotie door een micro-influencer die gespecialiseerd is in een bepaald veld en gevolgd wordt door een grote community geïnteresseerd in dat veld, wekt veel geloofwaardigheid. Bovendien blijken veel influencers erg direct te zijn in hun aanbevelingen. Zo blijkt 74% zijn volgers te adviseren om een product te kopen of juist niet te proberen.

2. Engagement ligt hoog

Micro-influencers hebben vaak een hoge betrokkenheid met hun volgers, omdat zij zich met elkaar kunnen identificeren. Daarnaast zijn micro-influencers in vergelijking met reguliere influencers vaak behulpzamer en actiever naar hun volgers toe. Ze reageren sneller op vragen en opmerkingen van hun volgers. Hierdoor ontstaat er automatisch meer interactie rondom jouw product of dienst.

3. Meer betrokkenheid met jouw merk

Micro-influencers zijn vaak meer betrokken met jouw merk dan reguliere influencers. Als je ze oprechte aandacht geeft en tips die bij hen passen, doen ze wellicht graag iets extra's voor je terug. Dit komt omdat micro-influencers vaak niet financieel afhankelijk zijn van hun YouTube-kanaal of blog. Het kan voorkomen dat ze soms meer delen over jouw merk of product dan afgesproken omdat ze jouw merk of product simpelweg erg leuk vinden. Micro-influencers zijn gepassioneerd over de niche van jouw product.

4. Budget friendly

Micro-influencers passen bij elk mogelijk budget. Het is natuurlijk wel belangrijk om waardering te tonen aan jouw micro-influencer en in gesprek te gaan over wat ze graag zouden willen zien als tegenprestatie. Je zou ze kunnen belonen met een klein geldbedrag of producten af en toe kado geven. Je zou ze ook kunnen belonen met een investering in een belevenis. Denk bijvoorbeeld aan een fotoshoot op een Instagram-waardige locatie. Micro-influencers willen altijd nieuwe mooie content maken, als jij ze hierin helpt en meedenkt zullen ze wellicht jouw verwachtingen ook overtreffen.

Het is belangrijk om goed na te denken over wat je die micro-influencer kan bieden om zo een aantrekkelijke briefing voor ze te maken. Een ongeschreven regel als je contact zoekt met een micro-influencer is om het persoonlijk te houden. Probeer de micro-influencer persoonlijk te benaderen en niet te mailen met berichtjes zoals 'beste blogger'. Denk goed na over mogelijke micro-influencers die de doelgroep van jouw product of merk aanspreken. Kijk in je eigen social media netwerk welke potentiële micro-influencer actief is met jouw merk of product. Ben jij al overtuigd van het inzetten van micro-influencers voor jouw bedrijf?

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek