Menu

De smartphone als ultiem marketinggereedschap voor Internet of Things



De smartphone als ultiem marketinggereedschap voor Internet of Things

De smartphone is op veel vlakken het centrum van ons universum geworden. Het wordt gebruikt voor zakelijke communicatie, sociale communicatie, ontspanning, handel, betalingsverkeer, educatie en nog veel meer. De smartphone is dus een ultiem persoonlijke tool geworden in onze moderne maatschappij. Ondertussen bereiden de nieuwste technologieën zich voort op het feit dat ze bestuurd kunnen worden vanuit onze smartphone. Hierdoor zal de cruciale plek die de smartphone in ons leven inneemt, alleen maar vergroot worden. De smartphone wordt dan een middel waarmee de mens de wereld om zich heen waarneemt, maar ook bestuurt. Ook op het gebied van marketing gaat de smartphone een grotere rol spelen. Voor de moderne marketeer zal de smartphone een ideale gereedschapsbox worden.

Internet of Things

Het Internet of Things refereert naar een situatie waarbij objecten of producten ook gebruik maken van het internet. Deze producten kunnen communiceren via het internet. Alledaagse objecten gebruiken internet steeds vaker om verbinding te maken met de cloud. Er zijn naar schatting al zo'n 1,9 miljard apparaten verbonden met het Internet der dingen. IoT groeit ontzettend snel en wordt verwacht dat er in 2020 tussen de 30 en 75 miljard objecten deel uit zullen maken van dit netwerk. Via de smartphone kan dit vervolgens allemaal bedient worden. Wat kan het gebruik van de smartphone voor Internet of Things (IoT) voor voordelen bieden in jouw marketing? Places zocht het voor je uit.

Customer Experience

Waar voorheen vooral de focus lag op optimalisatie en automatisering van klantprocessen wordt door middel van het Internet of Things (IoT) meer focus gelegd op customer experience en customer engagement in marketing. Door middel van IoT kunnen mensen je overal bereiken, op elke plek en op elk tijdstip. Ook zullen klanten minder vaak voor de computer gaan zitten en op zoek gaan naar jouw diensten. Ze zullen meer via de smartphone doen dus het is belangrijk om je content hierop aan te passen om je klanten een optimale klantbeleving te kunnen bieden.

Bron van data

De klant die verbonden is met het IoT levert een enorme hoeveelheid data. Hoe meer apparaten verbonden zijn met de smartphone, hoe meer data het kan leveren. Dit kan natuurlijk erg interessant voor marketingdoeleinden. Marketeers kunnen op maat gemaakte boodschappen naar consumenten sturen. Je kunt door middel van IoT klantgegevens in realtime verzamelen en analyseren. Bovendien is het interessant dat marketeers klanten in fysieke situaties (zoals in winkels) via de smartphone kunnen bereiken. Dit kan leiden tot interessante interacties tussen klant en marketeer. Meer data betekent meer mogelijkheden om slimme interacties te kunnen bewerkstelligen, slimme interacties betekent meer gesprek en binding met de klant.

Gestroomlijnde verkoop

IoT is ideaal voor B2C-bedrijven omdat IoT kan zorgen voor makkelijke verkoopprocessen met geïntegreerde functies voor de consument. Denk aan betaalmogelijkheden die geïntegreerd worden met een virtuele assistent op de smartphone waardoor de klant in één adem een bestelling kan plaatsen. Ook maakt het inkoopprocessen gemakkelijker. Als de koffie van een koffieautomaat bijna op is, kan er automatisch een sein worden gegeven naar een centrale inkooporganisatie.

IoT kan marketeers veel voordelen geven. Processen kunnen commercieel gezien efficiënter worden uitgevoerd. Daarnaast kunnen kosten bespaard worden en kan klanttevredenheid naar een hoger niveau getild worden. Kortom, door het inzetten van IoT met uw smartphone kunt u een enorme stap zetten op het gebied van meer omzet, lagere kosten, hogere klanttevredenheid en hogere efficiency. Bovendien maak je jouw onderneming klaar voor de toekomst.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek