Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Scoort uitgebreide online content beter dan ‘snackable’ content?



Online content

In september werd het jaarlijkse marketing evenement: Content Marketing World (CMW) gehouden in Cleveland in de VS. Eén van de sprekers op dit jaarlijkse evenement was Kathleen Diamantakis, directrice bij The New York Times. Zij sprak op het evenement over een 'epidemie van betekenisloosheid'. Ze doelt daarmee op snackable (korte) informatie die mensen met name via sociale media of artikelen consumeren. Onderzoek toont aan dat mensen ongelukkig worden van vluchtige ervaringen, information overload en veelvuldig social media gebruik. Zo blijkt alleen al dat 10 minuten op Facebook mensen minder gelukkig maakt.

Drang naar informatie

Onder snackable of shortform content wordt korte, snel te consumeren content verstaan. De laatste jaren groeide de behoefte aan het snel consumeren van veel informatie, bijvoorbeeld via korte berichten op social media. De drang naar snel veel willen weten en op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes, leidde ertoe dat veel mensen een sterke behoefte voelden om eindeloos door sociale media kanalen te scrollen.

Verdieping en zelfontwikkeling: we mogen weer de diepte in!

De overdosis aan informatie die mensen binnenkrijgen, lijkt nu plaats te maken voor verdieping en zelfontwikkeling. We mogen dus weer de diepte in, zo lijkt het. Het is niet gek dat deze behoefte aan diepgang terugkomt. Zo toont onderzoek van adviesbureau Gartner aan dat langere, diepgaande content effectiever is dan korte, snel te consumeren content. Daarnaast is er een trend om content relevanter te maken. Uit onderzoek van Content Marketing World blijkt dat 56% van de content marketeers in de afgelopen twaalf maanden hun uitgaven aan contentcreatie verhoogden.

Natuurlijk is het de vraag of de gemiddelde websitebezoeker wel zit te wachten op een lang verhaal. Marketingbureau Moz en BuzzSumo deden hier onderzoek naar en laten zien dat pagina's die tussen de 1800 en 3000 woorden bevatten, vaker worden geliket dan korte berichten. Het is niet zo dat mensen ineens massaal behoefte hebben aan lange content, maar uitgebreide informatie wordt wel steeds vaker gewaardeerd door publiek dat oprecht geïnteresseerd is.

Voor- en nadelen SEO

Voor een goede online vindbaarheid in Google heb je in een lange tekst meer mogelijkheden om SEO trefwoorden en synoniemen op te nemen. Een ander groot voordeel van langere, informatieve stukken, is dat deze over het algemeen meer gedeeld en geliket worden.

Echter is het minstens zo belangrijk dat de informatie in een blog of artikel relevant is. Google weegt namelijk ook mee of mensen, na het bezoeken van een pagina op jouw website, stoppen met zoeken of verder zoeken naar dezelfde informatie. Meerdere korte, bondige artikelen die antwoord geven op de vragen die mensen stellen aan Google, kunnen dus ook goed zijn voor je online vindbaarheid.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties