Menu

Purposemarketing: het marketinginstrument van 2018



Purposemarketing een trend van 2018, hoe werkt het?

Klanten kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Dat is de kern van purpose-marketing. Sommige noemen purpose marketing het krachtigste marketinginstrument van deze tijd. Anderen de zoveelste hype of marketingtruc. Bedrijven die aan purpose-marketing doen zijn helden, het zijn de bedrijven die nadenken hoe ze de wereld een klein beetje mooier of beter kunnen maken. Het zijn bedrijven die voor meer staan dan alleen winst maken.

Veranderingen in marketing

In het pre-digitale tijdperk was marketing vooral gericht op klantbeleving, de customer experience en sales. De marketeer had controle en bepaalde via welk medium de boodschap werd uitgezonden. Daarna kwam internet en social media, wat de marketingwereld compleet veranderden. De consument kreeg hierdoor juist controle en de mogelijkheid om informatie te controleren. Door het internet kon de consument informatie vergelijken en overleggen met andere consumenten d.m.v. reviews en forums. De kritische consument laat zich niet langer misleiden door marketingclaims. Een merk moet meer geven dan alleen een beleving. Er is tegenwoordig een situatie ontstaan waarbij je als merk moet nadenken over hoe je bekend wilt staan. Welke betekenis, oftewel purpose, wil je toevoegen aan de samenleving? Het aandachtspunt verschuift van meer (een economisch principe) naar beter (in maatschappelijk opzicht) en van winst naar waarden.

Wat is purpose?

Purpose is de positieve impact die een bedrijf heeft en de wereld waarin het bedrijf leeft. Het gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en corporate social responsibility (CSR). Het is alles wat bijdraagt aan een betere wereld. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een hoge purpose de afgelopen twaalf jaar met 175 procent in merkwaarde zijn gegroeid en bedrijven met een lage purpose slechts 70 procent. Met purpose bedoelen we het 'waarom' van het bestaan van een bedrijf. Het is erg belangrijk om goed na te denken over je purpose en deze purpose ook na te streven met je bedrijf. Zodra je als bedrijf tegenstrijdige dingen gaat doen wordt je door de consument vaak meteen afgestraft omdat de consument je niet serieus meer neemt. Dankzij internet kunnen consumenten alles verifiëren en alles wat niet klopt doorprikken.

Goede voorbeelden

Het succes van Tony's Chocolonely is een goed voorbeeld van geslaagde purpose marketing. Tony's sociale missie draait om alle chocolade in de wereld slaafvrij te maken. Het is belangrijk dat dit merk de cacaoboeren goed betaald. Zodra het zou blijken dat Tony zich niet aan deze missie houdt en cacaoboeren slecht betaald krijgen, zou het imago van Tony verdwijnen inclusief hun omzet. Een ander mooi voorbeeld is Vaseline. Toen het merk zich wilde herpositioneren ontdekte het dat zijn product zeer belangrijk was bij het behandelen van huidwondjes en blaren in vluchtelingenkampen. Met dit uitgangspunt lanceerde Vaseline zijn wereldwijde non-profit gezondheidsproject voor de arme bevolking. Bovendien is schoenfabrikant Toms ook een mooi voorbeeld: wie een paar Toms aanschaft, geef een kind zelf een paar schoenen die geen schoenen kan kopen. Of Dove, dat probeert een werkelijk beeld van de vrouw te geven dan gebruikelijk in de mode-en cosmeticawereld.

Gebakken lucht wordt ontmaskerd

Klanten kunnen overal informatie vinden van jouw merk.Onwaarheden weet de consument snel te ontmaskeren. Denk bijvoorbeeld aan het dieselschandaal van Volkswagen. Hetzelfde geldt voor energiemaatschappijen die campagnes voor groene stroom voeren, maar vooral kolencentrales exploiteren. Het steunen van goede doelen kan ook een verkeerde wending nemen. Bijvoorbeeld Spa sponsort natuurmonumenten, maar stagneert tegelijkertijd de invoering van statiegeld op plastic flesjes.

Tips om purposemarketing in te zetten voor jouw bedrijf

  1. Het ideaal waar je je voor inzet en dat je nastreeft moet verankerd zijn in je merk of bedrijf.
  2. Beloof niet wat je niet kunt waarmaken
  3. Blijf je eigen identiteit, zijn bepaalde acties wel logisch voor jouw bedrijf?
  4. Stay true: verkoop geen gebakken lucht
  5. Volg niet alle trends, maar kijk wat bij je past.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties