Menu

Location based marketing: bereik je doelgroep met gerichte advertenties



Met Location Based Marketing personaliseer je marketingboodschappen.

Wanneer je adverteert, is het belangrijk om te onthouden dat consumenten enkel geïnteresseerd zijn in advertenties die relevant voor hen zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je als organisatie relevant kan zijn voor je doelgroep, waaronder het aanbieden van gepersonaliseerde content. Niet alleen voor bedrijven biedt dit voordelen, ook consumenten vinden dat dit bijdraagt aan een positieve winkelervaring. 56% van de consumenten ziet namelijk in dat het delen van persoonlijke gegevens, zoals locatie, kan bijdragen aan een positieve winkelervaring. Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Wat is location based marketing?

Location based marketing is een manier om consumenten persoonlijk te benaderen. Dit houdt in dat marketeers de Wi-Fi of GPS locatie van een telefoon benutten om erachter te komen waar de doelgroep zich bevindt. De doelgroep kan bereikt worden op basis van een stad, regio, buurt of postcode. Voor bedrijven is dit interessant omdat zij hun producten en/of diensten onder de aandacht kunnen brengen van mensen in een bepaald gebied. Advertenties worden hierbij gesplitst op locatie, waardoor de advertentie relevanter kan worden voor de klant en je betere relaties kan opbouwen.

Hoe kun je location based marketing inzetten?

De vorm van location based marketing kan sterk uiteenlopen: van het versturen van pushberichten met kortingsbonnen zodra een consument jouw winkel binnenstapt tot het tonen van Facebook-advertenties tijdens evenementen en concerten. Simpelweg zijn er zes kanalen om in te zetten: pushberichten via een app, e-mail berichten, Facebook notificaties, SMS, WhatsApp en Twitter.

Wat zijn de voordelen van location based marketing?

Location based marketing heeft als groot voordeel dat de timing van de berichten die je verstuurt ideaal is. Als je een winkel hebt en klanten hier in de buurt zijn, kan de klant direct ingaan op de actie die je aanbiedt en meteen een aankoop doen. Het conversiepercentage is hierdoor veel groter. Een mooie manier om hierop in te spelen is een aanbieding die slechts een half uur geldig is vanaf het moment dat de klant in de buurt van jouw winkel komt. Een ander voordeel is dat je een persoonlijke band krijgt met je doelgroep. Je weet beter wie ze zijn en wat zij willen, zodat je daar perfect op in kunt spelen.

Waar moet je op letten bij location based marketing?

Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten als je gaat starten met location based marketing. Het is belangrijk om je boodschap op je doelgroep af te stemmen en je doelgroep persoonlijk aan te spreken met een uniek aanbod. Bovendien is privacy een gevoelig punt: niet iedereen vindt het fijn om zijn locatie te delen. Natuurlijk moet er toestemming voor gegeven worden, maar zelfs wanneer een klant dit gedaan heeft kan het hen afschrikken.
Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek