Menu

Infographic: vijf tips om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

Infographic: vijf tips om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines

Vijf tips om beter gevonden te worden in Google door SEO toe te passen.

Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met je bedrijf, bijvoorbeeld via je website. In hun zoektocht naar een website maakt 97% van de mensen gebruik van Google. Voordat een bezoeker op jouw website uitkomt, zoeken ze op internet naar een product of dienst via zoekmachines. Vervolgens klikken ze op één of meer van de getoonde resultaten, meestal de bovenste resultaten. Het is daarom belangrijk om hoog te staan in de zoekresultaten. Places Nieuws geeft je vijf tips om jouw positie in Google te verhogen en zo meer bezoekers op je website te krijgen.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Om een hogere positie in Google te verkrijgen, is het belangrijk om aan SEO te doen. SEO staat voor Search Engine Optimization en is in het Nederlands ook bekend als zoekmachine optimalisatie. Het is een verzameling van technieken, die gericht zijn op het optimaliseren en verbeteren van je website voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Google gebruikt ongeveer 200 factoren om een webpagina te ranken in de zoekresultaten.

Een verbeterde ranking van je website is een combinatie van meerdere factoren. Onderstaande tips gaan in op enkele van de belangrijkste factoren.

1. Creëer content van hoge kwaliteit

Google neemt ook de kwaliteit van jouw website mee in het bepalen van de positie in de zoekmachine. Hierbij wordt gekeken naar de betrokkenheid van gebruikers en hoeveel content op je website onderscheidend genoeg is. Onder betrokkenheid valt bijvoorbeeld hoe lang bezoekers op je website blijven en hoeveel pagina's ze bekijken. Met content van hoge kwaliteit wordt onder andere bedoeld dat de content uitgebreid is. Hierbij valt te denken aan content met 1.500 tot 3.000 woorden, het liefst aangevuld met beeld en/of video. Deze laatste twee zijn namelijk belangrijk om de aandacht van de lezer vast te houden. Bevat jouw website nog pagina's met heel weinig tekst, dan is het aan te raden om ze te herschrijven of aan te vullen.

2. Maak gebruik van (tussen)kopjes

Het gebruik van koppen en tussenkoppen is in elke tekst, maar zeker ook op internet belangrijk: het maakt het 'scannen' van de tekst makkelijker en mensen vinden daardoor sneller de informatie die ze zoeken. Niet alleen websitebezoekers hechten waarde aan het gebruik van (tussen)kopjes, ook Google 'scant' jouw tekst. Het is voor een zoekmachine alleen niet voldoende om een tekst dikgedrukt en groter te maken, want in de HTML moet worden aangegeven welk deel een kopje of tussenkopje is. Dit doe je door headings tags te gebruiken. Er zijn zes heading tags, H1 tot en met H6. H1 is de grootste kop en wordt gebruikt voor de titel van je tekst, H2 is wat kleiner en gebruik je voor een tussenkopje, en dat gaat door tot en met de kleinste tussenkop H6. Onthoud wel dat koppen als voornaamste doel hebben om de lezer structuur te bieden, dus gebruik zoektermen in koppen met mate en houdt het leesbaar voor de bezoeker. Ook is het niet nodig om alle heading tags te gebruiken, in werkelijkheid worden meestal alleen H1 en H2 gebruikt. Deze twee heading tags hebben ook de meeste invloed op de ranking.

3. Schrijf SEO-vriendelijke titels

De paginatitel valt het meest op in de zoekresultaten, wanneer men een bericht deelt en het eerste deel is zichtbaar als label in de browser. Het is zeker van belang aandacht te besteden aan het schrijven van een goede titel. Er zijn drie eisen waaraan een SEO-vriendelijke titel moet voldoen:

  • De titel is relevant voor de doelgroep: de titel speelt in op de intentie van de zoeker. Willen zij informatie, iets kopen of iemand inhuren? Gebruik (zoek)woorden die bij die intentie passen.
  • De titel in onderscheidend: de titel geeft aan waarom de zoeker op jouw link moet klikken in plaats van de andere links in het rijtje.
  • De titel is specifiek: de titel moet zo goed mogelijk op de behoefte/vraag van de bezoeker en de inhoud van het artikel of de website aansluiten.

4. Zorg voor voldoende relevante backlinks

Google indexeert websites ook op basis van de relevantie van een website, die wordt vastgesteld op basis van backlinks. Dit zijn links naar jouw site, dus verwijzingen op andere sites naar jouw site. Een website krijgt meer waardering van Google als anderen hem aanbevelen door ernaar te linken, bijvoorbeeld in een blog of een Facebook-post. Hiervoor is het belangrijk om interessante content te schrijven, die andere bedrijven willen plaatsen met een link naar jouw website erbij. Ook kun je websites, die relevant zijn voor jouw onderneming, vragen of zij een link willen opnemen naar jouw website of een gastblog voor deze site schrijven. Let bij het verkrijgen van links wel op de kwaliteit van de verwijzende website: hoe meer de externe link past bij het onderwerp waarop jij gevonden wil worden, hoe beter.

5. Optimaliseer het formaat van je afbeeldingen

De laadtijd van je website en webpagina's is één van de belangrijkste elementen die Google meeeneemt bij het berekenen van de ranking. Vaak gebruiken websites te grote afbeeldingen, waarvan het laden veel tijd in beslag neemt. De website wordt hierdoor langzamer, terwijl er een gemakkelijke oplossing voor is. Er bestaan verschillende (online) tools die afbeeldingen kunnen verkleinen en comprimeren voor online gebruik. Houdt hierbij een maximale bestandsgrootte van 1 MB aan als richtlijn.

Reacties



Even geduld alstublieft...