Menu

Hoe werkt een social media kalender en wat kun je ermee



Places.nl geeft je tips hoe je een goede social media kalender maakt

Als ondernemer heb je het vaak druk en schiet social media er soms bij in. Denk jij ook wel eens 'ik weet niet wat ik moet posten' of 'ik ben het online overzicht af en toe kwijt'. Dan kan een social media kalender wellicht een handig hulpmiddel voor je zijn. In de wereld van social media zijn de mogelijkheden eindeloos. Door een goede planning te maken en content te plaatsen waarover je hebt nagedacht kun je jouw doelgroep prikkelen. Dit kan vervolgens weer positieve resultaten opleveren voor jouw bedrijf. Daarbij geeft een planning houvast en scheelt deze je op de lange termijn veel tijd. Je zal minder stress ervaren omdat je ruim van te voren weet wat voor content er geproduceerd gaat worden.

Wat is een social media kalender

Een social media kalender is een jaaroverzicht van alle social media content die je gaat ontwikkelen en uitsturen naar je doelgroep. Het geeft structuur aan je contentplanning omdat je precies ziet op welke momenten en via welke kanalen je de content deelt. Naast een jaarkalender kun je ook aparte content kalenders maken op kwartaal-of zelfs maandniveau. De social media kalender is een handig hulpmiddel om je online kanalen te verbinden. Zo zorg je dat je content elkaar kan versterken.

Hoe maak je een social media kalender

Stap 1: Bepaal de focus

Bepaal eerst voor jezelf op welke platformen je de focus gaat leggen. Concentreer je op de kanalen waar jouw doelgroep op actief is. Zorg er ook voor dat de gekozen platformen goed bij jouw merkimago passen.

Stap 2: Wat wil je delen en hoe vaak?

Voordat je content gaat delen, moet je weten wat jouw doelgroep interessant vindt. Je hoeft niet elke dag te posten als je daar de middelen niet voor hebt. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Plan zoveel mogelijk vooruit. Je kan feestdagen en interessante evenementen meenemen in je social media kalender. Er zijn heel wat 'haakjes' die je kunt gebruiken voor contentcreatie.

Stap 3: Plannen

Zodra je hebt nagedacht over je doelgroep en je ongeveer weet welke content je wilt gaan delen is het tijd om een social media kalender te maken. Je kunt hiervoor online tools gebruiken, maar je kunt ook zelf aan de slag en een social media kalender maken. Zorg dat je dan de onderstaande punten meeneemt in de planning:

  • Datum

Maak de dagen overzichtelijk. Zet bijvoorbeeld de dagen of weken netjes op een rij.Wanneer je met rubrieken werkt, hang je aan elke content een vast thema. Denk bijvoorbeeld aan thema's zoals tips & tricks, at the office, happy friday, speciale feestdagen etc.

  • Type content

Noteer in je planning om wat voor type content het gaat. Denk aan vlog, blog, quote, artikel of foto. Houd de status van je posts in je planning bij door bijvoorbeeld to do, gepland, gepost.

  • Doel

Content creëren doe je altijd met een doel. Zet dus ook je doelstelling in je planning zodat je overzicht hebt van de doelen. Denk bijvoorbeeld aan traffic naar je website, engagement of interactie.

  • Kanaal

Bepaal per bericht op welk kanaal je deze gaat communiceren. Geef elk kanaal een andere kleur om overzicht te houden.

  • Actie

Zet in je planning ook de actie die nodig is om de post te maken. Misschien moet je nog een blog schrijven of foto's maken voor Instagram. Ook dit kost tijd en moet ingepland worden.

Plan vooruit

Plan tijd in om je content te gaan ontwikkelen. Werk lekker vooruit zodat je geen last krijg van last minute stress. Houd je kanalen goed in de gaten en reageer op je volgers als zij een comment achter hebben gelaten. Ondanks dat een social media kalender structuur en houvast biedt, is het ook belangrijk om flexibel te blijven. Soms ontstaan er onverwachte gebeurtenissen waar je met je content mooi op kan aanhaken. Het kan interessant zijn om aan te haken op nieuwsberichten in landelijk vakmedia of nieuwe trends of veranderingen in jouw vakgebied.

Evalueer

Evalueer je social media kalender ook eens in de zoveel tijd. Welke content werd goed gelezen en welke content minder goed? Door je social media kalender regelmatig te evalueren en te optimaliseren heb je uiteindelijk een perfect houvast om je content te verspreiden. Tijd om aan de slag te gaan met jouw social media kalender!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek