Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

E-mail nieuwsbrief: een kans voor jou als ondernemer



De voordelen van digitale nieuwsbrieven

Nieuwsbrieven ouderwets? Dat heb je mis! Uit het Nationaal E-mail Onderzoek uit 2018 blijkt dat 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven en 72% iets koopt naar aanleiding van een e-mail nieuwsbrief. Digitale nieuwsbrieven zijn een uitstekend middel om je klanten direct te benaderen, mits je ze goed inzet. Bovendien is het een relatief goedkoop communicatiemiddel om je klanten te bereiken en nieuwe producten en diensten te introduceren. Het lijkt erop dat we sinds de komst van sociale media de digitale nieuwsbrief steeds vaker aan de kant zetten. Toch kan een digitale nieuwsbrief effectief zijn. Maar waar moet je opletten bij een e-mailnieuwsbrief? Places.nl helpt je op weg.

Zorg dat de nieuwsbrief aandacht blijft houden

Voordat je aan de slag gaat, is het noodzakelijk om na te denken over het doel dat je wilt bereiken met je nieuwsbrief. Het is belangrijk dat je jouw nieuwsbrief afstemt op de behoeften en wensen van jouw klanten. Open jouw nieuwsbrief met iets wat de lezer prikkelt en waarbij hij of zij de neiging krijgt om na 2 regels, de mail te lezen. Een lezer scant een e-mailnieuwsbrief gemiddeld 51 seconden. Houd daar rekening mee en zet het belangrijkste nieuws bovenaan.

Mailing programma's

Er zijn verschillende professionele mailings programma's, zoals Mailchimp, Campaign Monitor of SendinBlue die je kunnen helpen met het maken van een digitale nieuwsbrief. Je kunt bij deze programma's gemakkelijk het lettertype, lay-out en kleuren kiezen en aanpassen aan de huisstijl van jouw bedrijf. Daarnaast kun je met behulp van foto's, plaatjes en teksten eenvoudig links naar je website of social mediapagina's genereren en share buttons in je nieuwsbrief verwerken. Het voordeel is dat deze mailingsprogramma's de statistieken bijhouden. Op deze manier weet je welke klanten je nieuwsbrief gelezen hebben.

Ben je benieuwd naar waar je op moet letten met het creëren van e-mailnieuwsbrieven? Places.nl geeft je een paar tips om je alvast op weg te helpen zodat je e-mailmarketing succesvol kan inzetten voor jouw bedrijf.

1. Gebruiksvriendelijke, mobiele vormgeving

Veel mensen lezen 's ochtends hun mail via hun mobiele telefoon. Het is dan ook belangrijk dat de mails die je op de kleine schermpjes leest, geoptimaliseerd zijn voor mobiel.

2. Zie een e-mail als een website

Zie een e-mail als een microwebsite en ga uit van de regels voor goed webdesign: helderheid, beeld en user interaction. Maak je ontwerp dan ook 600 pixels breed, om zeker te zijn dat je ontwerp zichtbaar blijft.

3. Gebruik web-veilig lettertypen

Gebruik lettertypen zoals Arial, Times New Roman, Courier New, Tahoma en Verdana. Deze zijn geïnstalleerd op vrijwel alle Apple-en Windows apparaten. Je wil niet hebben dat een klant een bepaald lettertype niet op zijn computer heeft geïnstalleerd en daardoor het lettertype en de gedachte erachter niet goed overkomt.

4. Grijp de aandacht met personalisatie, titels en afbeeldingen

Personaliseer je e-mails, bijvoorbeeld door middel van een persoonlijke aanhef of producten aan te bieden die specifiek bij jouw doelgroep passen. Let wel op dat je niet zomaar data gaat bewaren in je database. Je moet altijd kunnen verantwoorden waarom je informatie van iemand bewaart sinds de nieuwe AVG verordening. Gebruik daarnaast boeiende afbeeldingen en titels om jouw verhaal te vertellen. Houd de bodytekst zo kort mogelijk en stuur lezers door naar je website als ze meer willen weten. Bovendien blijkt uit onderzoek dat Nederlanders graag transactionele mails en verjaardagsmails ontvangen, maak daar dus gebruik van.

5. Creëer zichtbare call-to-actions

'Meer weten? Lees hier verder', 'Koop nu', 'Start meteen' zijn in de zogenaamde call-to-actions (CTA). Zodra de lezer hierop klikt wordt de lezer naar een externe webpagina van jouw bedrijf gebracht. Het is slim om deze te integreren in de vorm van een button. Om de betrokkenheid te vergroten, maak je de belangrijkste CTA iets groter en anders gekleurd dan de anderen.

6. Ontwerp een goede footer geheel volgens de wet

Jouw nieuwsbrief moet altijd een afmeldlink bevatten en ten minste één link naar jouw adres. Een footer is geen plek om creatief te zijn, het is een plek voor verplichtingen. Om er zeker van te zijn dat het e-mail ontwerp legaal en professioneel is, zou de footer de volgende informatie moeten bevatten:

  • het fysieke adres van de klant
  • afmeld-link
  • een herinnering hoe de lezer in de e-maillijst is opgenomen (bijv. 'Je ontvangt deze mail omdat je je daarvoor hebt aangemeld op onze website')

Onderstaande punten zijn niet verplicht maar wel aan te raden:

  • een telefoonnummer
  • links naar social media en website
  • 'stuur door naar een vriend link' of share-button

Ga jij deze tips voor succesvolle e-mailmarketing toepassen?

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek