Menu

E-commerce: 5 trends die jouw organisatie in 2019 succesvol maken



5 trends op het gebied van e-commerce die je in 2019 zult zien

Op het internet bieden webshops allerlei producten aan. Inmiddels zijn bijna alle producten die in fysieke winkels liggen nu ook online te koop. Het online kopen en verkopen van producten wordt electronic commerce (e-commerce) genoemd. E-commerce omvat alle handel via het internet. Ook in Nederland wordt dit steeds populairder. Sinds 2015 zijn er meer webshops dan fysieke winkels in ons land. Door de mogelijkheden van online shoppen is door de jaren heen het koopgedrag van consumenten veranderd. Het gaat dan niet alleen om online shoppen, maar ook om de rol van internet in het aankoopproces. E-commerce is een belangrijk gebied om in de gaten te houden als ondernemer. Places Nieuws kijkt samen met jou vooruit: wat zijn dit jaar de ontwikkelingen rondom e-commerce?

E-commerce: hoe staat het er voor?

Infographic: Thuiswinkel.org

Trend 1: E-commerce videomarketing

We kunnen niet meer om video heen: steeds vaker neemt het de plaats in van stilstaand beeld. In 2019 bestaat naar verwachting 80% van al het internetverkeer uit video. Video heeft vele voordelen, zoals dat het een beter beeld geeft van hoe een bepaald product werkt en eruit ziet. De online shop ervaring van klanten wordt hierdoor verrijkt. Bovendien wordt verwacht dat algoritmes van zoekmachines video's steeds beter inhoudelijk zullen kunnen interpreteren en dus meenemen in het zoeken naar relevante content. Meer weten? Je leest het in dit artikel.

Trend 2: Social commerce

Social commerce, ook wel social selling genoemd, is in opkomst. Ook in 2019 wordt verwacht dat dit aan populariteit gaat winnen. Social commerce houdt in dat social media wordt ingezet door bedrijven om producten te verkopen. Kanalen die hier een mogelijkheid voor bieden zijn bijvoorbeeld Instagram, Pinterest en Snapchat.

Trend 3: Mobile Commerce

Dat mobiel erg belangrijk is,wist je waarschijnlijk al langer. In e-commerce wordt de smartphone al een aantal jaar steeds meer gebruikt. Voor millennials is de smartphone al het meest gebruikte online device. Hiermee heeft het mobiele apparaat de laptop en desktop van de troon gestoten. Ook bij andere doelgroepen gaat de mobiele telefoon steeds vaker gebruikt worden om producten direct online te kopen.

Trend 4: Personalisatie

45% van de klanten doet liever een online aankoop bij een shop die een gepersonaliseerde aanbeveling kan geven. Maar liefst 56% van de online shoppers keerde terug naar zo'n webshop met gepersonaliseerde aanbevelingen. Deze cijfers bevestigen het nog eens: klanten houden ervan om persoonlijk aangesproken te worden. In 2019 wordt personalisering nog belangrijker. Speel je in op individuele behoeften van je klant, dan kan je een toename van de conversie tegemoet zien. E-commerce kanalen worden steeds slimmer door kunstmatige intelligentie en machine learning.

Trend 5: Voice shopping

Dat voice een steeds grotere en belangrijke rol gaat spelen bij marketing is je waarschijnlijk niet onopgemerkt gebleven. Ook in de lijst van e-commerce trends hoort deze ontwikkeling zeker terug. In 2020 is 50% van alle zoekopdrachten stemgestuurd, zo wordt verwacht. Dat is nu misschien nog niet helemaal voor te stellen, maar ook in Nederland is deze ontwikkeling in opkomst. Voor consumenten zitten er veel voordelen aan:

  • Het is sneller: gemiddeld genomen spreken we 150 woorden per minuut ten opzichte van veertig woorden die we typen.
  • Voice search omzeilt ingewikkelde menu's en navigaties
  • Er kunnen meerdere commando's in één keer uitgevoerd worden, zoals een app openen en meteen zoeken op meerdere criteria
  • Door voice shopping is er minder tijd en gelegenheid om van mening te veranderen. Consumenten zullen daarom minder momenten meemaken die kunnen zorgen voor twijfel over de aankoop.

Als ondernemer gun je je klant natuurlijk de beste ervaring en beleving. Is bovenstaand rijtje overtuigend genoeg voor jou?

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek