Menu

Met deze checklist haalt u het meeste uit uw Google Analytics-data



Met deze checklist haalt u het meeste uit uw Google Analytics-data

Met een goed ingesteld Google-Analytics account heeft u de mogelijkheid om data voor u te laten werken. In de online wereld van nu is data de eerste stap voor het verbeteren van uw website. 56,8% van de Nederlandse websites maakt gebruik van Google analytics. Dat is niet zo gek, want een website zonder Google Analytics is als een winkel waarvan u niet weet wat er op de verkoopvloer afspeelt. Het is daarom van belang om achter de schermen (in de backend) van uw website te kijken en te achterhalen wat het gedrag van de bezoekers op uw website is. Maar welke vragen hoort u zichzelf te stellen wanneer u uw Google analytics-data doorloopt? Places Nieuws maakte een checklist met de vijf belangrijkste punten.

Google Analytics

Google Analytics is gratis software van Google die alle activiteiten naar, op en van uw website meten en inzichtelijk maken. Google Analytics werd op de markt gebracht in 2005 en is vanaf 2016 de meest gebruikte software in online data-analyses. Google Analytics heeft als doel om een duidelijk beeld te geven van de online bezoekersstromen, paginaweergaves en verkeersbronnen. Hierdoor ziet u in een oogwenk wat de herkomst van uw bezoekers is, hoe lang men op bepaalde pagina's blijft, op welke pagina's zij de website verlaten, waar men op geklikt heeft en meer.

1 Welke doelen wil ik nastreven?

De basis begint bij het opstellen van doelen. Stel uzelf daarom allereerst de vraag: wat is mijn uiteindelijke doel? Wat wilt u met Google Analytics bereiken? U kunt met uw bedrijf pas sturen op resultaat als u weet welke doelen u wilt behalen. Google Analytics biedt verschillende soorten doelen aan:

  • Bezoekduur: biedt inzicht in het aantal kwaliteitsbezoeken van uw website. Denk hierbij aan de bezoekduur of het aantal bekeken pagina's per bezoek.
  • Bestemmingsdoel: heeft als doel om een bezoek aan bepaalde pagina te brengen. Zoals het achterhalen hoeveel bezoekers uw formulier hebben ingevuld.
  • Gebeurtenissen: biedt inzicht in hoe vaak een bepaalde 'button' wordt gebruikt. Denk hierbij aan het downloaden van PDF's of het klikken op video's.
  • E-Commerce: wanneer uw bedrijf een webshop heeft, kunt u uw online verkopen laten doormeten als doel. Zo ontvangt u inzicht in het gedrag van bezoekers voordat ze een product kopen.
  • Offline conversies: met het programma Universal Analytics koppelt u offline acties aan uw telefooncentrale of CRM-systeem. Deze resultaten worden gesynchroniseerd met de data op Google analytics. Denk hierbij aan telefoonverkeer of de opvolging van vragen door medewerkers.

2 Welke content bekijken mijn bezoekers?

Nadat u uw doelen heeft ingesteld kunt u uw online strategie bijsturen. Stel uzelf de vraag welke content uw bezoeker bekijkt en welke niet. Google Analytics kan op verschillende manieren aantonen waar uw bezoeker in geïnteresseerd is. Zoals bepaalde categorieën of specifieke pagina's. U beheert bijvoorbeeld een webshop voor schoenen en u wilt graag weten hoe de categorie sportschoenen wordt benaderd via het paginapad /sportschoenen. Google Analytics neemt dit paginapad in de rapportage over en laat zien welke categorieën het meest interessant zijn voor uw bezoeker en welke het minst. Vervolgens kunt u met de uitstappercentage uitzoeken op welke webpagina's uw bezoekers het meest en minst uitstappen. Daarnaast biedt Google analytics de mogelijkheid om te achterhalen op welke zoektermen het meest wordt gezocht. Zo kunt u bepalen welke content wel of niet goed werkt en uw bestemmingspagina's of menu-indeling aanpassen.

3 Hoeveel conversies behaalt mijn website?

Zoals u net kon lezen biedt Google Analytics de mogelijkheid om bepaalde doelen in te stellen. Conversies dragen bij aan het bedrijfsresultaat. Het is daarom van belang om uzelf de vraag te stellen hoeveel conversies uw website behaalt. Met deze doelen kunt u zogenaamde conversies te meten. Er bestaan harde conversies of soft conversies. De harde conversies zijn bijvoorbeeld de bezoekers die daadwerkelijk een aankoop doen van een product. De soft conversies dragen niet direct bij aan omzet, maar vormen een belangrijke graadmeter voor de koopintentie van potentiële klanten. Een voor de hand liggend voorbeeld is het aanmelden voor een nieuwsbrief.

4 Waar haken mijn bezoekers af in het aankoopproces?

Wanneer u een webshop heeft, kunt u met enhanced e-commerce de bezoeker volgen door de verschillende stappen die hij/zij maakt in de winkel te traceren. Implementatie kan echter niet zonder de overstap naar Universal Analytics en vergt enige inspanningen voor de webdeveloper. Maar zodra u de implementatie heeft voltooid, kunt u zichzelf de vraag stellen hoeveel bezoekers het aankoopproces voltooien of afhaken. Het standaardrapport van enhanced Ecommerce is een horizontale funnel van het bezoekersgedrag en weergeeft de flow van het hele aankoopproces. Zo kunt u achterhalen hoeveel procent van de bezoekers een product ziet en hoeveel procent daadwerkelijk iets in het winkelwagentje legt. U kunt zelfs segmenteren op browser, campagne, apparaatcategorie, zoekwoord, regio en device. Dit soort data geeft een verdieping in de conversiekracht van de website en biedt meerwaarde t.o.v. de traditionele funnel.

5 Via welke zoekopdrachten wordt mijn website gevonden?

Google Analytics biedt met de optie Google Search Control de mogelijkheid om de aanwezigheid van uw website in de zoekresultaten van Google bij te houden en te onderhouden. De vraag die u zich hierbij moet stellen is: via welke zoekopdrachten wordt mijn website gevonden in Google? Met de Google Search Control koppeling heeft u de mogelijkheid om bestemmingspagina's afzonderlijk te beoordelen op de gevonden variabelen. Denk hierbij aan de variabelen zoals klikken, vertoningen, CTR en positie. CTR staat voor Click-Through-Ratio en weergeeft de verhouding van het aantal mensen dat een advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk doorklikt naar de website. Met Google Search Control onderzoekt u welke bestemmingspagina beter of slechter presteert, waardoor uw SEO kunt verbeteren. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. SEO staat voor een verzameling technieken die gericht zijn op het optimaliseren van uw website voor een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines.

Zet u ook Google Analytics in voor uw website, maar gebruikt u deze software nog niet actief of raakt u verstrikt in een wirwar van data? In dit eerder verschenen artikel over de basis van Google analytics komt u meer te weten over hoe u kunt starten met meten en analyseren.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties