Menu

Met deze 5 tips scoort u beter met uw mobiele marketing



Met deze 5 tips scoort u beter met uw mobiele marketing

De komst van mobiel heeft ons internetgedrag flink veranderd. We zijn continu online en besteden veel aandacht aan onze mobiele schermen. Het biedt ons consumenten vele nieuwe mogelijkheden. We staan voortdurend in contact met onze vrienden, we kunnen sneller informatie zoeken en we kunnen bedrijven tot in detail volgen. En dat is kansrijk, omdat bedrijven meer mogelijkheden hebben om op te vallen en klanten aan zich te binden. Maar consumenten worden kritischer en besteden hun aandacht in eerste instantie enkel nog aan korte en krachtige berichten.

Waar bedrijven eindelijk het gevoel hadden online te zijn en even op adem te kunnen komen, staat hier dus al weer een nieuwe uitdaging voor de deur. De mobiele schermen waarmee we steeds meer internetten, vragen om korte en krachtige berichten. En het liefst vanuit een doordachte mobiele marketingstrategie. Places Nieuws deed onderzoek naar de belangrijkste elementen van mobiele marketing en zet vijf tips op een rij waarmee u uw klanten kort en krachtig en vanuit uw bedrijfsidentiteit aan kunt spreken.

1. Houd het simpel

Mobiele marketing draait voor een groot gedeelte om snelheid. Gebruikers gebruiken veel toepassingen tegelijkertijd en scrollen razendsnel over websites en tijdlijnen van social media kanalen. Voor moeilijke en langdradige berichten hebben gebruikers simpelweg geen tijd. Daarbij geven de kleinere, mobiele schermen u gewoonweg minder ruimte om op te vallen en de aandacht te trekken.

Mobiele communicatie vraagt dus om korte, krachtige berichten. Elementen die niet direct bijdragen aan de boodschap ontkrachten het bericht dus alleen maar.

2. Tone of voice is bepalend

Misschien nog wel belangrijker dan de lengte van uw bericht, is de tone of voice die u gebruikt. Een eigen, onderscheidende toon die consistent terugkomt in uw communicatie, helpt u bij het ontwikkelen van een eigen imago en zorgt, doordat berichten herkenbaar zijn, voor het vertrouwen van gebruikers. Zo zijn bedrijven en ondernemers in staat om volgers en klanten te binden aan hun merk.

De toon die u gebruikt bepaalt niet wat u zegt, maar hoe u iets zegt. Of het nu gaat om een social media-bericht, sms'je, e-mail of advertentie, een sterke, eigen toon maakt uw berichten aantrekkelijker en zorgt voor een betrouwbaar imago. Maar, het vinden van de juiste toon kan lastig zijn. Stel uzelf bij het kiezen en gebruiken van een toon altijd de volgende drie vragen:

  • Hoe wil mijn lezer worden aangesproken?
  • Aan welke informatie heeft mijn lezer behoefte?
  • Ben ik consistent in mijn communicatiestijl?

Consistentie geeft vertrouwen en imago

Wanneer u besluit welke toon u wilt gebruiken in uw berichten, is het essentieel om deze toon consistent in iedere vorm van communicatie (dus ook offline) toe te passen. Want onthoud, mobiele marketing is slechts onderdeel van uw online marketingstrategie, wat op zijn beurt weer onderdeel is van uw algemene marketingstrategie.

3. Gebruiksvriendelijkheid

Mobiele apparaten vragen om andere software dan de traditionele desktop. We kennen natuurlijk de mobiele apps, die gemaakt zijn voor mobiel gebruik. De toepassingen die deze apps bieden, zijn geoptimaliseerd voor gebruikers van mobiele apparaten. Maar, een app ontwikkelt u niet zomaar en is daarnaast ook niet voor ieder bedrijf of iedere ondernemer relevant. Zorg er daarom altijd voor dat uw website gebruiksvriendelijk is voor bezoek vanaf een mobiel apparaat.

Mobielvriendelijke webpagina

Een gebruiksvriendelijke, ook wel responsive website zorgt ervoor dat bezoekers uw website vanaf ieder apparaat kunnen bezoeken en dat de layout en toepassingen van de website zijn afgestemd op het mobiele apparaat. Naast gebruiksvriendelijkheid is ook snelheid van belang. Volgens onderzoek van Mobile Marketing Engine wacht 74 procent van de bezoekers maximaal 5 seconden tot een webpagina geladen is. Daarna vertrekken ze. Daarnaast geeft 48 procent aan het onprofessioneel te vinden wanneer een website niet mobielvriendelijk is en is dit voor 46 procent zelfs reden om niet meer terug te keren.

Niet alleen maakt u het zo voor bezoekers prettiger om uw website bezoeken, het is ook goed voor uw SEO. Google houdt in haar ranking namelijk rekening met de snelheid en de responsiviteit van uw website.

4. Gebruik locatiegegevens

Het grote voordeel van mobiel is dat we deze apparaten bijna allemaal continu bij ons dragen. Location based services zijn dan ook erg in trek tegenwoordig. Mobiele marketing is namelijk niet alleen het optimaliseren van communicatie, het gaat ook om vindbaarheid en zichtbaarheid. Heeft u een bepaalde dienst in een bepaalde stad of regio? Zorg er dan voor dat uw dienst in combinatie met uw locatiegegevens goed vindbaarheid en zichtbaar zijn via zoekmachines.

Locatie kan daarnaast gebruikt worden om een bepaald publiek te targeten op het moment dat zich in een bepaalde regio of in een bepaald netwerk bevinden.

5. Verkort de customer journey

De customer journey is de term die aangeeft hoe iemand tot een aankoop of de juiste informatie komt. Biedt u mensen de mogelijkheid om via mobiele apparaten informatie te vinden of aankopen te doen, zorg er dan voor dat de customer journey zo eenvoudig en duidelijk mogelijk is. Gebruikers die 20 stappen nodig hebben om te krijgen wat ze willen, zullen niet snel bij u terugkomen. Probeer het aantal stappen te minimaliseren en probeer in elke stap mogelijke frictie weg te nemen. Domino's Pizza kwam bijvoorbeeld met de one click app, waarmee ze de customer journey terug brachten naar slechts 1 stap. Lees hier meer over het ontleden van de customer journey.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek