Menu

Wat was het beste en het nieuwste bij Digital Marketing Live?



Digital Marketing Live!

Op 27 juni vond het grootste event van de Benelux op het gebied van online advertising en marketing plaats. Tijdens Emerce Digital Marketing Live! konden bezoekers veel leren op het gebied van digital marketing. Grote merken zoals ABN Amro, The Walt Disney Company en KLM gaven presentaties over hun online marketing en tech strategieën. Diverse onderwerpen kwamen aan bod, van een VR-tour door het Achterhuis van Anne Frank, een slim loyaltyprogramma van Hema en de ups en downs van influencer marketing.

Wat zijn de opvallendste nieuwtjes die aan bod kwamen tijdens het evenement?

De do's en dont's bij influencer marketing

Tijdens een paneldiscussie met influencer Marit Brugman en Head of Digital Marketing Robert Zuidgeest van The Walt Disney Company werden de misverstanden van influencer marketing besproken. De sprekers behoeden marketeers en adverteerders voor een aantal veelgemaakte fouten. Ten eerste, pas op voor persoonlijke voorkeur, kies voor een influencer die echt bij de doelgroep aansluit en niet alleen iemand de u zelf leuk vindt. Kijk daarnaast uit met een te specifieke briefing waardoor influencers niet meer zichzelf kunnen zijn, dit gaat ten koste van de authenticiteit. Het is bovendien verstandig om vooraf een beetje onderzoek te doen naar de inzet van bepaalde influencers om verwachtingen te managen. Sluit daarnaast een overeenkomst tussen een adverteerder en influencer om eventuele merkschade te voorkomen. Tot slot is het belangrijk om de campagne zo simpel mogelijk te houden. Dit zorgt voor het beste resultaat.

Tips voor innoveren

Een belangrijk leermoment van Digital Marketing Live is dat het niet erg is om fouten te maken. Als u wilt innoveren dan horen daar fouten bij. Calculeer de fouten in en beperk de kans op veel fouten door vooraf goed onderzoek uit te voeren en ideeën te testen. Ronald van Schaik, oprichter van Kaliber Interactive gaf handige tips voor het innovatie proces. Het is ten eerste belangrijk dat u goed overzicht heeft over het speelveld, vertrouw daarnaast op het proces, begrijp de doelgroep, focus op de brede oplossing en niet op het product, denk groot maar begin klein en tot slot als u ergens in gelooft ga er dan voor.

Loyalty Programma Hema

Alexandra den Hertog is verantwoordelijk voor 'meer HEMA' en vertelde tijdens Digital Marketing Live! over een van de grootste loyaliteitsprogramma's van Nederland. Hema heeft met de Hema-klantenpas binnen drie weken een miljoen Nederlanders aan zich gebonden. Inmiddels hebben 4,5 miljoen gebruikers de pas en is het loyalty programma de nummer drie van Nederland geworden. Hema deelt drie gouden tips over hoe zij dit bereikt hebben. Ten eerste is het belangrijk om het programma zo simpel en duidelijk mogelijk te houden. Klanten krijgen bij de Hema-pas per 1 euro één punt, daarnaast krijgen leden altijd een gratis tompouce op hun verjaardag. Ten tweede is het belangrijk om relevante aanbiedingen te doen. Met de klantenpas krijgt Hema meer persoonlijke informatie over klanten. In mailings vragen ze speels waar mensen naartoe op vakantie gaan, zo kunnen ze relevante aanbiedingen geven. Tot slot probeert HEMA verrassende campagnes op te zetten. Hema maakt loyalty-klanten bijvoorbeeld blij met privileges en leuke extraatjes zoals limited edition-producten of een nieuw wijnassortiment.

Meer weten over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online advertising? Wellicht kunt u het event volgend jaar zelf bijwonen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek