Wat is leadgeneratie en hoe maak ik daar gebruik van?



Wat is leadgeneratie en hoe maak ik daar gebruik van?

Nog niet zo heel lang geleden was de beste manier van adverteren het adverteren naar de massa. Inmiddels weten we dat massa-advertenties helemaal niet zo effectief zijn als dat we toen allemaal dachten. Maar als je niet naar de massa adverteert, hoe zorg je er dan voor dat je nieuwe klanten krijgt die ook loyaal blijven? Ontdek hier alles over leadgeneratie in dit artikel van Places.nl.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is het werven van nieuwe klanten die binnenkomen via bijvoorbeeld je website. Een lead is een klant die dezelfde interesses heeft als jouw bedrijf en daarom geïnteresseerd is in jouw producten en/of diensten. Wanneer je leads genereert, verzamel je potentiële klanten. Maar hoe krijg je nu nieuwe leads?

Gericht te werk gaan

Omdat je tegenwoordig niet meer zomaar massareclame kan maken en hopen dat je hagel goed geschoten is, moeten marketeers gerichter werken. Ten eerste moet je weten waar je doelgroep voornamelijk te vinden is, zowel on- als offline. Op die plekken moet jouw bedrijf zichtbaar zijn. Dit is effectiever dan op één medium zichtbaar zijn waar je doelgroep misschien helemaal niet actief is.

Ken je doelgroep

Naast dat je moet weten waar je klanten zich bevinden, moet je ook weten wat ze bezighoudt en wat hun interesses zijn. Dit is belangrijk omdat die interesses naar leads kunnen leiden. Daarnaast moet je weten hoe de klanten zich bewegen op je website. Waarom stoppen ze wel iets in hun mandje, maar rekenen ze niet af? Wanneer je dit onderzocht hebt, kan je erop verbeteren zodat de klanten de volgende keer wel afrekenen.

Segmenteer op basis van gedrag

Veel bedrijven segmenteren hun klanten nog altijd op basis van hun demografische gegevens. Hieronder vallen gegevens als geslacht, woonplaats, leeftijd en gezinsgrootte. Dit is echter niet altijd de beste manier om te segmenteren. Het schijnt effectiever te zijn om te segmenteren op basis van het online gedrag van de doelgroep. Dit online gedrag is namelijk goed te monitoren en op basis van deze gegevens kan je makkelijk en doelgericht segmenteren.

Persoonlijke communicatie

Consumenten worden steeds vaker persoonlijk benaderd door bedrijven. Persoonlijke communicatie past beter bij de behoeften van de doelgroep en is dus over het algemeen effectiever dan massacommunicatie. Op deze manier krijg je op maat gemaakte communicatie die past bij elke lead.

Klantenbinding

Bestaande klanten worden steeds vaker door bedrijven teruggelokt. Als iemand een aankoop heeft gedaan, blijft die klant belangrijk voor het bedrijf. Met speciale communicatie die af en toe naar de klant wordt gestuurd, proberen vele bedrijven hun leads te blijven onderhouden. Door af en toe contact te houden met de klant (dripping), blijf je subtiel in het achterhoofd van de consument. Denk hierbij aan de mailtjes die je krijgt van bedrijven na enige tijd met bijvoorbeeld een kortingscode. Of berichtjes met waar het bedrijf mee bezig is. Dit werkt beter dan een continue stroom van communicatie naar de klant (bursting), dit kan namelijk als vervelend beschouwd worden.

Places Leadgeneratie

Wil je graag leads genereren, maar heb jij de tijd of de mogelijkheden niet om dit zelf te doen? Dan kan je ons inschakelen om het voor je te doen. Met Places Leads ontdek je nieuwe klanten op een eenvoudige manier. Via Places komt u dan in contact met die leads zonder dat u er zelf naar op zoek hoeft te gaan.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek