Goede content schrijven is makkelijker dan je denkt



Zelf content schrijven

Het belang van goede content hebben we al vaker benadrukt. Toch horen we vaak dat mensen het wel zelf willen schrijven maar dat het toch 'te lastig blijkt'. We begrijpen dat niet iedereen geleerd heeft om schrijver te worden maar we willen ook benadrukken dat iedereen content kan schrijven. Wanneer jij je aan de volgende punten houdt heb je in ieder geval een goede basis voor je content.

Bedenk wat je wilt zeggen

Het schrijven wordt bemoeilijkt als jij tijdens het schrijven nog moet bedenken wat je wilt gaan schrijven. Bedenk daarom vooraf wat je wilt gaan schrijven en welk doel je tekst heeft. Is het informerend, verkopend of een combinatie? Bedenk ook goed waar de tekst over moet gaan, gaat de tekst over jou zelf, je product of heel iets anders? Bedenk dit onderwerp en blijf daar in de tekst ook bij. Als je het onderwerp bedacht hebt ga je nadenken over wat je precies wilt vertellen. Schrijf dit in steekwoorden voor jezelf op en bedenk een goedlopende volgorde van schrijven. Deze steekwoorden kunnen dienen als tussenkopjes en geven zowel jou als de lezer een duidelijk houvast in de tekst.

Schrijf niet teveel

Je kent het wel, je bent op zoek naar informatie maar ziet door de grote hoeveelheid tekst de witregels niet meer. Het is daarom belangrijk dat jij je tekst zo inricht dat de lezer snel kan vinden wat hij zoekt. In de inleiding beschrijf je het onderwerp en noem je bij voorkeur ook al de gewenste uitkomst. Een lezer weet daarmee voldoende en kan bij interesse verder lezen. De overige alinea's zijn maximaal 6-8 regels en in de subtitel staat het onderwerp van die alinea. De tussenkopjes volgen logisch op elkaar en sluiten aan bij de lijn die jij op voorhand hebt bedacht voor het verhaal.

Wees overtuigend en gebruik actieve zinnen

Jij bent de auteur, de kenner. Mensen lezen jouw tekst omdat ze op zoek zijn naar antwoorden of overtuigd willen worden om iets van jou te kopen. Schrijf daarom enkel over dingen waar je verstand van hebt. Wanneer je onwaarheden schrijft tast dit de geloofwaardigheid van jouw hele website aan. Door actief te schrijven toon je de lezer dat jij weet wat je belangrijk is en stuur jij de lezer in zijn of haar gedrag. Tevens maakt dit het verhaal concreter, het doel van de content wordt immers letterlijk in de tekst beschreven.

Schrijf in begrijpelijke taal

Weet wie je lezers zijn. Ben jij arts en schrijf jij voor collega's, dan kan er prima geschreven worden in vakjargon en dure zinnen. Schrijf jij voor de doorsnee Nederlander dan dien je goed na te denken over de moeilijkheidsgraad van de tekst. Begrijpt iedere lezer wat je schrijft? En snappen deze lezers de boodschap ook zoals jij hem bedoeld? Dit is uitermate belangrijk en dien je altijd te testen, bijvoorbeeld door de tekst te laten lezen door mensen uit je omgeving. Als zij begrijpen welke boodschap jij wilt overbrengen met je tekst, dan heb jij een goede tekst geschreven.

Sluit altijd af met een call-to-action

Een tekst dient altijd een bepaald nut. Natuurlijk vind je het leuk om de lezer te informeren, maar het doel is natuurlijk altijd om er iets uit te halen. Je hoopt mensen aan te zetten tot een koop, een aanvraag voor meer informatie of tot het achterlaten van hun gegevens. Dit is nooit de leidraad van je tekst maar stuurt hier onbewust wel op aan. Zorg dus altijd dat mensen na het lezen van je tekst verleid worden tot een call-to-action. Hierdoor krijg jij wat terug voor het aanleveren van de informatie aan de mensen.

Schrijven door places.nl

Wij van Places.nl geven zoveel mogelijk tips en handvatten aan ondernemers om zelf verder te komen. Echter blijft het natuurlijk altijd mogelijk om werkzaamheden aan ons uit te besteden. Wij schrijven graag pakkende en unieke teksten voor je. Kijk op de pagina www.places.nl/content wat wij allemaal voor je kunnen betekenen. Of neem vrijblijvend contact met ons op om met een online expert te praten.

Foto: Canva


Delen:


Advies op maat

Places.nl helpt ondernemers groeien

Jouw bedrijf heeft specifieke online uitdagingen. daarom gaan onze online experts graag vrijblijvend in gesprek met je over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Onze online adviseurs bellen binnen één werkdag voor advies op maat.

Bedoelde u ?
Places advieslijn: 024 - 2006 615
4,5
(1753)



Zoeken
Zoek