Deze drie C’s helpen u op weg naar een krachtige en duurzame PR-campagne



De drie C’s helpen u op weg naar een krachtige en duurzame PR-campagne!

PR blijkt nog altijd een van de meest succesvolle marketingmiddelen van organisaties. Het omvat allerlei activiteiten waarmee een organisatie zich positioneert en onderscheidt bij het publiek. PR gaat vaak verder dan marketing en vraagt daarom om een doordachte strategie. Als organisatie moet je weten wat je doel en je hoofdboodschap is en hoe je deze onder de aandacht brengt bij het juiste publiek. De drie C's van Campagnes, Continuïteit en Claim the fame kunnen hierbij helpen.

Vooral grote auto- en elektronicamerken investeren veel in PR-campagnes. Anders dan marketing, richt PR zich meer op het verhaal rondom producten of diensten. Het is een middel om de, vaak publieke doelgroep, duidelijk te maken waar de organisatie voor staat. Hiermee probeert het de houding van de doelgroep ten opzichte van de organisatie positief te beïnvloeden en een goed imago te creëren.

Creatieve campagnes

Tegenwoordig maken veel organisaties gebruik van mini-films waarmee ze laten zien waar ze voor staan. Vaak wordt hierin gebruik gemaakt van emotie om de doelgroep een bepaald gevoel mee te geven. Logo's en slogans van merken worden subtiel getoond om de kijker niet te veel af te leiden. Het mini-film-adverteren wint de laatste jaren snel terrein, mede door online platforms die het mogelijk maken om video's en verhalen snel te verspreiden.

De kracht van PR

Jaarlijks worden op het reclamefestival in Cannes awards uitgereikt voor opvallende en innovatieve communicatie-uitingen. Het afgelopen jaar vielen grote merken als Burger King, Nike en The New York Times meerdere keren in de prijzen met gewaagde, maar innovatieve campagnes.

Nike gebruikte footballspeler Colin Kaepernick om een statement te maken tegen racisme in de VS en de behandeling van zwarte burgers door de politie. Ondanks dat Kaepernick door onder andere de Amerikaanse president Donald Trump werd bekritiseerd, noemde Nike hem 'één van de meest inspirerende atleten van deze generatie'. Het merk zette een gewaagde campagne neer, maar maakte een krachtig statement die in lijn lag met haar eigen slogan 'Just Do It'.

Ook The New York Times sprong uit het oog door zich in te zetten voor de kracht van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. In een serie video's bewees het dat journalisten soms tot het uiterste gaan om de waarheid te achterhalen en suggereerde dat het publiek zich hier niet altijd van bewust is. Hiermee wilde de Amerikaanse krant het publiek duidelijk maken dat het staat voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek.

Campagne, Continuïteit en Claim the fame

Ondanks dat PR vaak wordt ingezet door grote, gevestigde organisaties, kan het een krachtig middel zijn voor iedere organisatie. Het valt of staat namelijk niet met de grootte van uw organisatie, maar met een strategische aanpak. De 3 C's van Campagne, Continuïteit en Claim the fame kunnen helpen bij het creëren van een doordachte langetermijn campagne.

Campagne

Een campagne blijft nog altijd een effectieve manier om op een consistente manier naar buiten te treden. Echter gaat een campagne veel verder dan het regelmatig plaatsen van content. Een goede campagne begint met nadenken en meerdere brainstormsessies. Een van de belangrijkste kenmerken van een goede campagne is namelijk creativiteit en originaliteit.

Dit uit zich in een sterke, doordachte inhoud waarmee u als bedrijf aantoont dat u ergens voor staat. Hierbij is het van belang dat het in lijn ligt met uw missie, visie en doelstellingen. Hierbij spelen zaken als timing en consistentie een sleutelrol. Bovendien vergt een goede campagne tijd om de boodschap goed door te laten dringen bij de doelgroep. Waar marketing op relatief korte termijn kan leiden tot verkoop van producten en diensten, kan PR juist op lange termijn zorgen voor loyale klanten.

Continuïteit

Een goede PR-campagne begint dus met een krachtige basis. De hoofdboodschap moet duidelijk zijn en er moet een goed doordacht plan op tafel liggen hoe en waarmee deze boodschap wordt gecommuniceerd.

Minstens zo belangrijk voor een sterke campagne is continuïteit. Oftewel, herhaling. De kracht van herhaling is herkenbaarheid. En juist dit maakt het verschil tussen het zien van een boodschap en het onthouden van een boodschap. Dit staat in de marketing ook wel bekend als het mere exposure effect. Echter is een PR-campagne pas echt effectief wanneer het niet alleen de boodschap communiceert, maar wanneer het die boodschap op een creatieve, afwisselende, maar continue manier overbrengt op de doelgroep.

Hierbij is het belangrijk dat alle communicatiemiddelen vanuit dezelfde boodschap worden ingezet. Een website biedt een uitstekend platform om tot in detail te beschrijven waar u als organisatie voor staat. Waarom doet u nou eigenlijk wat u doet? In persberichten of op social media kunt u vervolgens verschillende acties of verhalen toelichten of laten zien hoe u deze missie probeert te bereiken.

Claim the fame

Uw doelgroep raakt pas overtuigd wanneer het een bepaalde vorm van bewijs ziet dat wat u doet en communiceert ook echt waarde toevoegt voor hen. Daarom is het belangrijk om in PR-campagnes ook te laten zien dat u ook echt toegevoegde waarde creëert. Dit kan simpelweg door ervaringen van klanten publiekelijk te delen of door te laten zien hoe veel klanten uw product of dienst al hebben afgenomen.

Grote organisaties met een landelijk of zelfs wereldwijd publiek maken in dit kader vaak gebruik van maatschappelijke thema's. Klimaat en een inclusieve arbeidsmarkt zijn hier voorbeelden van. Ze koppelen zich aan een thema en creëren daarmee bepaalde associaties, waardoor ze een goed imago krijgen bij het publiek.

Dit uit zich vaak in maatschappelijke projecten die onderdeel zijn van de PR-campagne. Hiermee laten organisaties zien dat ze de juiste visie of expertise hebben. Op deze manier creëert de organisatie een relatief objectieve vorm van reclame. Claim the fame zorgt dus voor bewijslast en is daarom een belangrijk onderdeel van een krachtige PR-campagne.

Foto: Canva


Delen:



Reacties