Menu

Nieuwe generatie managers: in 5 stappen millennials bereiken met B2B-marketing



Nieuwe generatie managers: in 5 stappen millennials bereiken met B2B-marketing

Veel blogartikelen gaan over hoe bedrijven het beste millennials kunnen bereiken in de B2C-markten. Er is echter nog weinig geschreven over de rol van millennials in B2B-doelgroepen. Dat terwijl deze generatie steeds vaker een management functie bekleedt en om een geheel andere benadering vraagt. Het is dus nu en vooral in de nabije toekomst van belang dat bedrijven zich bewust zijn van hoe zij millennials kunnen bereiken, aangezien zij het management gaan overnemen van de oudere generaties. In deze blog gaan we dieper in op hoe millennials precies B2B-beslissingen nemen en hoe u hierop kunnen inspelen wanneer u een product wilt promoten onder deze nieuwe generatie managers.

Millennials: generatie Y

De millennials (generatie Y) zijn een demografische generatie die tussen 1980 en 2000 geboren is. Volgens het CBS zijn dat er 3,8 miljoen, oftewel 22 procent van de Nederlandse bevolking op het moment. Alhoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze duiding het vaakst aangenomen. Geleerden zijn nog altijd niet uit over de begin- en eindjaartallen die bij deze generatie horen. Zo bestaat binnen de generatie een overlap tussen de doelgroep die tussen 1995 en 2000 geboren zijn: deze personen worden deels toegeschreven aan generatie Z.

Hoe overtuigt u een nieuwe generatie managers?

Millennials met managementfuncties staan erom bekend dat ze belangrijke pionnen zijn in het nemen van eindbeslissingen. Zo durven ze meer risico te nemen over drastische organisatorische veranderingen. Daarnaast zijn ze vooral op zoek naar zingeving, zelfontplooiing en een positieve bijdrage geven. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Manpower Group waarin werd onderzocht waar millennials naar op zoek zijn in een baan, welke ontwikkelmogelijkheden ze belangrijk vinden en wat ervoor nodig is om langer bij een werkgever te blijven. Millennials zijn bezig aan een ultra lange carrière marathon en willen op andere manieren waarde toevoegen.

Wordt in vijf stappen millennial-proof

Millennials zijn belangrijk in de huidige B2B-wereld en zullen de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Sterker nog, in 2020 bestaat meer dan een derde van de wereldwijde beroepsbevolking uit millennials. U doet zichzelf er dus verstandig aan om uw marketing- en sales activiteiten aan te scherpen op deze generatie. Met onderstaande vijf stappen wordt uw B2B-marketing millennial-proof!

#1 Houd het simpel

In de huidige tijd waarin information-overload een waar begrip is geworden, moeten millennials keuzes maken welke informatie zij tot zich nemen en welke niet. Snelle informatie is belangrijk: informatie moet relevant en gemakkelijk te lezen zijn, waarbij een vleugje humor wordt gewaardeerd.

#2 Visualiseer de boodschap

De millennials nemen het liefst geen lappen tekst tot zich. Ze richten zich liever op productinformatie in videovorm wanneer zij op zoek zijn naar informatie over een potentiële leverancier. Het wordt aangeraden het slechts te houden bij belangrijkste core informatie over het product of de service en niet alle details te geven. Millennials zitten niet te wachten op een virtueel verkooppraatje.

#3 Digitale Worth-of-Mouth

Millenials worden sterk beïnvloedt door familie, vrienden en communities waarmee zij zich identificeren. Bij het maken van een uiteindelijke beslissing gaan zij online eerst op zoek naar initiële informatie op bijvoorbeeld social media, blogs, online referenties of reviews. In het echte leven laten zij zich graag eerst informeren over leveranciers of vertegenwoordigers op een vakbeurs. Millennials vinden persoonlijke en authentieke interactie belangrijker dan een stug verkooppraatje.

#4 Nieuwe apparaten

Wanneer millennials op zoek zijn naar nieuwe informatie is de smartphone het meest gebruikte device. Zorg er daarom voor dat uw website ook mobiel zijn werk doet door de website responsive te maken en hoog te laten scoren in de ranking d.m.v. bijvoorbeeld SEO of SEA. SEO (Search Engine Optimization) is een verzamelterm voor digitale technieken die als doel hebben om een website te laten stijgen in de zoekresultaten van een zoekmachine. SEA (Search Engine Advertising) staat voor het betaald adverteren in een zoekmachine waardoor specifiek gericht kan worden op een bepaalde doelgroep. Let opdringerige pop-ups of automatische chat die hulp biedt zijn een no-go. Millennials weten de gezochte antwoorden zelf makkelijk te vinden.

#5 Relatie opbouwen

Millennials hechten waarde aan een sterke relatie met een samenwerkende partij. Een goede manier om hierop in te spelen is CRM activiteiten opnemen in uw marketing- en salesactiviteiten. Daarnaast vindt de generatie de eenduidige identiteit en waarde van uw bedrijf belangrijker dan een betekenisloos logo of ingehuurde beroemdheid in uw commercial. Wanneer de waardes van uw bedrijf duidelijk verkondigd worden in zowel uw product als communicatie en enigszins overeenkomen met de persoonlijke/professionele waardes van een millennial, zullen zij ook eerder willen samenwerken.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek