Goed leiderschap is meer dan autoriteit uitoefenen



Een goede leider heeft volgers

Goed leiderschap brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee. Goed leiderschap bestaat namelijk uit meer dan enkel commanderen. Deze verantwoordelijkheden kunnen beangstigend zijn. Het is daarom belangrijk om u goed voor te bereiden op de toekomst van uw bedrijf en u bewust te zijn van uw rol als sterke leider. Wat doet u als alle ogen in tijd van crisis op u gericht zijn? Hoe zorgt u ervoor dat mensen u vertrouwen en volgen, zelfs als het minder gaat? In dit artikel leest u waar u op moet focussen.

Wat maakt goed leiderschap?

Een goede leider maakt niet enkel gebruik van de autoriteit die bij zijn/haar functie hoort. Hoe kunt u goed leiderschap herkennen? Een goede leider:

  • Is gepassioneerd en betrokken;
  • Is zich bewust van zichzelf en de omgeving;
  • Ziet problemen, kansen en mogelijke verbindingen;
  • Motiveert anderen;
  • Heeft volgers, geen 'handlangers';
  • Wordt vertrouwd door zijn of haar volgers.

Drie dimensies van goed leiderschap

Leidinggeven is niet simpel. Er zijn verschillende dingen waar u rekening mee moet houden. Kort gezegd kent leiderschap drie belangrijke dimensies:

1. De leider zelf

Goed leiderschap begint bij uzelf. Stel uzelf hiervoor de volgende vragen: Hoe goed kent u uzelf? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van uw leiderschap? Laat u uw emoties zien en hoe gaat u om met de emoties van anderen? Beheerst u zelfdiscipline en zelfreflectie, ondanks de druk van uw leiderschap?

2. De situatie

Bent u zich bewust van uw omgeving? Uw omgeving is veelal dynamisch en complex. Het is daarom belangrijk dat u goed weet wat er om u heen gebeurt en hoe u de huidige situatie waar nodig kan veranderen.

3. Connectiviteit

Bij connectiviteit draait het erom hoe gemakkelijk u verbindingen legt. Er zijn vier belangrijke vormen van connectiviteit, die allen optimaal zijn bij een succesvolle leider:

  • Verbondenheid met mensen waar u leiding aan geeft;
  • Verbondenheid met mensen die leiding aan u geven;
  • Verbondenheid met andere afdelingen binnen uw organisatie;
  • Verbondenheid met mensen buiten de vier muren van uw organisatie.

Alle ogen op u gericht

Elke organisatie kent tegenslagen, maar niet elke organisatie overleeft deze tegenslagen. In het geval van een crisis kijken medewerkers naar hun leidinggevenden voor een oplossing. Het is dus cruciaal dat u als leider voorbereid bent op een mogelijke crisis en goed nadenkt over de rol die u tijdens deze crisis speelt. Stel uzelf de volgende vragen:

  • Crisis herkennen: Wat zou een mogelijke crisis voor uw bedrijf kunnen betekenen? Wat zijn mogelijke gevaren in uw omgeving?
  • Voorbereiden: Hoe kunt u zichzelf voorbereiden op een crisis? Wat kan uw organisatie mogelijk verliezen en hoe wordt dit dan opgevangen?
  • Communicatie: Wat vertelt u tegen wie? Wat brengt u naar buiten en hoe communiceert u met uw medewerkers?
  • Behoud: Hoe behoudt u uw volgers in tijden van crisis, zodat zij u blijven steunen?
  • Herstel: Hoe herstelt u van een crisis en wat is hiervoor nodig?

Niet voor iedereen weggelegd

Het is niet voor iedereen weggelegd om een succesvol leider te zijn. Goed leiderschap brengt nou eenmaal veel verantwoordelijkheid met zich mee. Slaagt u er echter in om een goede leider te zijn voor uw volgers, dan bent u voorbereid op alle obstakels en uitdagingen die op uw pad zullen komen. Uw bedrijf is dan klaar voor de toekomst.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek