Waarom een goede telefonische klantenservice zo belangrijk is voor uw klanten



Het belang van een goede telefonische klantenservice

Telefonisch goed bereikbaar zijn is voor veel consumenten een must als het gaat om klantervaring. Maar ook voor u als bedrijf is het een laagdrempelige manier van klantcontact. U kunt makkelijker klachten afhandelen en klanten kunnen sneller vragen stellen en afspraken maken. Genoeg redenen om deze dienst eens verder onder de loep te nemen!

Gebruiker verwacht zo snel mogelijk geholpen te worden

Door de komst van social media en het altijd online zijn als bedrijf, verwacht een klant veel meer van u dan tientallen jaren geleden. Uit onderzoek van Ipsos BereikbaarheidsBarometer blijkt dat bellers binnen 15 seconden te woord gestaan willen worden en binnen 24 uur hun vraag via social media of e-mail beantwoord willen hebben. Ook moeten contactgegevens makkelijk te vinden zijn op de website. Een prominente plek op de homepagina met een link is dus noodzakelijk.

Voordelen van telefonische bereikbaarheid

Internet en social media hebben voor veel automatisering in het proces van de klantenservice gezorgd. Toch moet het telefonisch contact met klanten niet worden onderschat en is het van toegevoegde waarde voor uw bedrijf. Telefonische service blijkt voor klanten het meest gekozen en best gewaardeerde kanaal te zijn. Ook blijkt uit onderzoek van Verint Systems in samenwerking met onderzoeksbureau Opinium Research dat klanten die telefonisch contact hebben met uw bedrijf hoog scoren op loyaliteit en dus minder snel geneigd zijn om van dienstverlener te wisselen.

Goed (telefonisch) bereikbaar zijn is dus als bedrijf essentieel. Het laatste wat u wilt is dat een klant negatief over u spreekt doordat hij of zij geen reactie krijgt. Klanten zullen eerder positief over uw bedrijf spreken wanneer een klacht op tijd en op de juiste manier wordt afgehandeld. Want wist u dat een klant met een snel afgehandelde klacht meestal meer tevreden is dan een klant zonder klacht?

Receptioniste op afstand

Als zzp'er of kleine onderneming heeft u, in tegenstelling tot een groot bedrijf, waarschijnlijk niet de middelen om een klantenserviceteam op de been te krijgen en neemt u het liefst zelf de telefoon op. Toch werkt dit niet altijd even goed. U wordt gestoord op momenten dat het niet uitkomt en verliest daardoor de focus op uw werkzaamheden.

Wij snappen het als geen ander dat op sommige dagen uw telefoon misschien roodgloeiend staat terwijl u zich eigenlijk wilt focussen op uw kerntaken. Als fysiotherapeut wilt u het liefst de hele dag uw cliënten helpen met lichamelijke klachten en als tandarts wilt u het liefst bezig zijn met mensen hun gebit. In dat geval kunt u er voor kiezen om een bedrijf in te schakelen die voor u de telefoon opneemt, als een receptioniste op afstand. De Antwoordservice van Places biedt bijvoorbeeld deze mogelijkheid. Medewerkers beantwoorden uw bedrijfstelefoon alsof ze bij u op locatie werken. Hiermee voorkomt u dat klanten overstappen naar de concurrent doordat uw telefonische bereikbaarheid optimaal is.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek