Menu

ZZP’er, begin vandaag nog met online en offline personal branding



Personal branding

Personal branding is het vermarkten van uzelf als merk. Dat is niet alleen belangrijk om een onuitwisbare indruk te maken, maar ook omdat u uw doelgroep zo precies laat weten wat ze van u kunnen verwachten. Hierdoor groeit uw reputatie en kunt u nieuwe klanten overtuigen. Dat geldt voor grote en kleine merken, én voor u als ZZP'er. Als ZZP'er bent u zelf voornamelijk het merk. Mensen hebben een beeld van u en u straalt iets uit. Wat dat beeld is en wat uw merk uitstraalt, dat bepaalt u zelf.

Wat maakt u uniek?

Om succesvol te zijn met personal branding is het belangrijk dat uw positionering overeenkomt met het beeld dat de markt van u heeft. Bedenk wat de concurrentie doet en wat u anders doet. Is er weinig verschil tussen u en uw concurrenten? Dan is het tijd om dat verschil te maken, zodat potentiële klanten voor u kiezen op basis van hetgeen dat u net een beetje anders maakt. Het is belangrijk dat u niet in alles uit wilt blinken, maar juist een duidelijke focus kiest. Ga voor een aspect waarin u uniek bent, iets wat u echt onderscheidt van de rest. Communiceer uw Unique Selling Point (USP) duidelijk naar buiten toe.

Hoe communiceert u dit naar buiten toe?

Nu u dit onderscheidend vermogen in beeld heeft gebracht, is het belangrijk om dit duidelijk naar uw publiek te communiceren. Daar zijn verschillende manieren voor te bedenken. Begin bijvoorbeeld een blog waarop u artikelen en andere content deelt die belangrijk is voor uw doelgroep. Natuurlijk zijn ook offline media nog steeds effectief. Denk bijvoorbeeld aan uw boodschap huis-aan-huis via een flyer verspreiden. Uit het Nationaal Onderzoek Multimedia blijkt dat 84% van de ontvangers in actie komt na het ontvangen van een papieren folder. Denk ook aan een visitekaartje of relatiegeschenk.

Welke kanalen zijn geschikt?

Het is natuurlijk goed dat u weet waar u voor staat en een boodschap bedacht heeft die laat zien wat u uniek maakt. Zorg er wel voor dat u de juiste kanalen selecteert om deze boodschap over te brengen. Het ligt voor de hand om uw boodschap online te verspreiden. Online is natuurlijk een erg breed begrip en er valt genoeg te kiezen. Gaat u voor Snapchat, Facebook, Instagram of LinkedIn? LinkedIn is zeer geschikt voor zakelijke, formele contacten en Snapchat is juist echt een kanaal voor jongeren. Instagram is ideaal voor foto's en op Facebook kun u juist weer een langere tekst delen.

Blijven ontwikkelen

Personal branding is een doorlopend proces. Wanneer u er eenmaal mee begonnen bent, kunt u niet zeggen dat het op een gegeven moment klaar is. Net als u, blijft ook uw (persoonlijke) merk zich ontwikkelen. De boodschappen die u te vertellen heeft, veranderen dus ook steeds. Zorg dat u met enige regelmaat iets bijzonders over uw merk deelt. Doe dit in de vorm van een blog, een nieuwsbericht over een nieuw product of deel dagelijks leuke fotos op Instagram die meer vertellen over u en uw merk.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek