Menu

De voordelen van een customer loyalty program



een customer loyalty program

U wilt dat uw klanten bij u terugkomen voor herhaalaankopen, of u wilt zich onderscheiden van concurrenten. Voor beide kan een customer loyalty program de oplossing bieden. Denk bijvoorbeeld aan een AH bonuskaart waarbij u gepersonaliseerde aanbiedingen krijgt, of misschien bent u wel H&M Member en krijgt u af en toe korting wanneer u genoeg punten heeft gespaard. De meeste mensen zullen wel één of meerdere van dit soort kaarten in hun portemonnee terug vinden. Wat is een loyalty program en wat kunt u ermee? Places Nieuws legt het uit.

Wat is een customer loyalty program?

Loyalty programs stimuleren klanten om terug te komen voor vervolgaankopen. Dit kan gedaan worden op verschillende manieren: toegang tot nieuwe producten of korting en extra gratis producten omdat u klant bent. Klanten ontvangen vaak een klantenpas, registreren een account en laten persoonlijke informatie achter. De klantenpas wordt dan gebruikt bij het doen van een aankoop.

Hoe werkt zo'n programma?

Een loyaliteitsprogramma heeft twee doelen. Enerzijds beloont het klanten voor het doen van aankopen en anderzijds levert het een bedrijf nuttige informatie over klanten. Door een loyaliteitsprogramma kunt u bijvoorbeeld ontdekken welke producten vaak samen gekocht worden en welke coupons beter werken dan andere. Tegenwoordig zijn de meeste programma's gekoppeld aan een merk of een keten, zoals Starbucks, AH en H&M.

Hoe levert een loyaliteitsprogramma waarde voor uw bedrijf?

Een loyaliteitsprogramma is geen garantie voor meer klanten. Het vergt tijd en geld om te creëren en te implementeren. Door technologische ontwikkelingen is het voor kleinere bedrijven tegenwoordig ook toegankelijker geworden om dergelijke programma's in te zetten. Hoe levert het waarde voor uw bedrijf? Er zijn drie concepten die het overwegen waard zijn:

  • Differentiatie: Kunt u zich van uw concurrenten onderscheiden door te investeren in een loyalty program? Probeer hierbij concreet te omschrijven wat het concurrentievoordeel is dat u kunt behalen.
  • Waarde: Voegt een loyaliteitsprogramma extra waarde toe voor uw klanten en zal het loyaliteit verhogen? Dit hangt af van de context van uw bedrijf. Een voorbeeld: Walmart heeft geen loyaliteitskaart omdat het de lage prijzen zijn die klanten overhalen terug te komen voor een vervolgaankoop. Overweeg dus goed of een loyaliteitsprogramma in uw bedrijf en markt waarde toevoegt.
  • Return on Investment (ROI): Welk effect zal het programma hebben op de opbrengsten? En wegen deze opbrengsten op tegen de kosten? Houd rekening met administratiekosten en overige kosten, zoals extra support staff, wanneer u de optie uitwerkt.

Wat zijn de voordelen?

De data uit het loyaliteitsprogramma kan helpen om betere strategische keuzes te maken en uw marketing efforts relevanter te maken voor specifieke klanten. Daarnaast biedt een loyaliteitsprogramma enkele andere voordelen:

1. Boost uw groei

Een loyaliteitsprogramma kan de groei van uw bedrijf stimuleren. Deze groei zal niet direct zichtbaar zijn op korte termijn, maar het is zeker een effect wat na langere tijd gaat spelen. U kunt het aantal verkopen verhogen, uw klanten beter behouden en loyaliteit creëren bij uw klanten. Door het aantrekken, behouden en verkrijgen van loyale klanten zal uw bedrijf een groei doormaken.

2. Verbeter uw reputatie

Verbeter uw reputatie met een loyaliteitsprogramma. Klanttevredenheid kan verder uitgebreid worden en het vergroot de kans dat tevreden klanten u aanbevelen bij anderen. Hoe meer een klant zich gewaardeerd voelt door uw bedrijf, hoe vaker ze u zullen aanbevelen. Mond-op-mond reclame is nog steeds belangrijk bij het creëren van naamsbekendheid en het verbeteren van uw reputatie.

3. Communiceer beter met uw klanten

Door een loyaliteitsprogramma ontstaat er een directe communicatielijn tussen uw bedrijf en uw klanten. Dit maakt communicatie makkelijker. Naast dat u eenvoudig nieuwe producten en promoties kunt laten zien, kunt u ook eenvoudig terughalen wat iemand eerder heeft gekocht.

Wanneer u wilt investeren in loyale klanten, kan het een goede stap zijn om te starten met een loyaliteitsprogramma. Nog niet overtuigd? Denk er dan nog maar eens over na als u bij de kassa uw klantenkaart weer een keer laat scannen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek