Places logo
Menu

Zo maak je een concurrentieanalyse

Zo maak je een concurrentieanalyse

Door een concurrentieanalyse uit te voeren krijg je meer inzicht in de markt waarin jij actief bent. Door te analyseren wat de zwakke en sterke punten van je concurrenten zijn, kun je bepalen wat jouw marktpositie is. Hierdoor kom je erachter wat de kansen voor jouw bedrijf zijn en weet je waarmee je klanten voor je kunt winnen.

Wie zijn jouw concurrenten en wat doen ze?

Als eerst zoek je natuurlijk uit wie jouw concurrenten zijn. Het is verstandig om niet meer dan vijf of zes concurrenten te analyseren, omdat een concurrentieanalyse nogal wat tijd kost. Kijk dus kritisch naar wie jouw belangrijkste concurrenten zijn. Hierbij kijk je naar wie dezelfde producten of diensten aanbiedt en natuurlijk in dezelfde regio als waar jij actief bent met jouw bedrijf.

Vraag bijvoorbeeld aan je medewerkers wie zij als de grootste concurrenten zien. Een andere handige manier is het googlen op voor jou relevante zoekwoorden. Kijk welke bedrijven naar voren komen in de zoekresultaten en analyseer welke direct met jou concurreren.

Vul de concurrentiematrix in

Als je voor jezelf hebt vastgesteld wie jouw belangrijkste concurrenten zijn ga je informatie verzamelen. Het is belangrijk om te kijken wat hun doelgroep is. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke prijzen hanteert de concurrent?
  • Wat is de kwaliteit van de producten of diensten? Kijk ook naar online reviews over het bedrijf. Zo kom je erachter wat men van het bedrijf vindt.
  • Op welke locatie zit het bedrijf gevestigd?
  • Welke service bieden ze?
  • Hoe bekend is het bedrijf en hoe komen zij aan deze bekendheid? Doen ze bijvoorbeeld veel op social media?

Je kunt nog veel meer informatie onderzoeken als je dat wilt, dit is een beknopt voorbeeld. Als je alle benodigde informatie hebt verzameld kun je onderstaand schema invullen.

Concurrentieanalyse



Analyseer je concurrenten

Door het schema in te vullen kom je erachter wat de zwakke en sterke punten van jouw bedrijf zijn. Een zwak punt kun je omzetten in een kans. Ook kun je kijken naar wat de zwakke punten van je concurrenten zijn. Zie jij punten waarop je concurrent niet goed scoort? Ook dit is voor jou een kans. Zorg ervoor dat jij de concurrent overtreft en biedt de klant wat hij/zij nodig heeft.

In bovenstaand schema zie je bijvoorbeeld dat bij alle drie de concurrenten de service nog niet optimaal is. Dit is voor de fietsenwinkel dus een optimale kans om zichzelf te onderscheiden van de rest.

Winnen van je concurrenten?

Wij van Places.nl helpen je graag met je service en bekendheid. Zo kun je gebruikmaken van de Places Antwoordservice, waarmee jij 24/7 bereikbaar bent voor je klanten. Ook gaan wij aan de slag met je bedrijfsvermelding, waardoor jij beter online gevonden wordt, en is het mogelijk om te adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Hierdoor genereer jij meer bekendheid en komen potentiële klanten naar jou in plaats van naar je concurrenten.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!