Kringloopwinkels steeds populairder: wat is de sleutel tot succes?



Kringloopwinkels steeds populairder: wat is de sleutel tot succes?

Een dagje rondsnuffelen bij een kringloopwinkel; Nederlanders doen het steeds vaker. Het aantal bezoekers van tweedehandswinkels stijgt al jaren en de markt groeit. Doordat er meer vraag is naar tweedehands spullen, worden er ook steeds meer geopend. Door deze toenemende concurrentie is het voor kringloopwinkels belangrijk om klanten te behouden. Wat is de sleutel tot succes voor deze ondernemers? Wat vinden klanten belangrijk? Places zocht het uit.

Steeds meer bezoekers

Nederland produceert nog steeds te veel afval. Veel mensen gaan daarom bewuster om met hun spullen en proberen zo min mogelijk afval te creëren. In plaats van een ritje naar de stort, kiezen meer Nederlanders voor een bezoek aan de lokale kringloopwinkel. Veel spullen die u niet meer gebruikt, kunnen andere mensen blij maken. Doordat meer spullen naar de tweedehandswinkels worden gebracht, kunnen zij ook betere producten aanbieden voor een zachtere prijs. Een logisch gevolg hiervan is dat het aantal klanten ook toeneemt.

Positieve ervaringen: deze kwaliteiten moet een kringloopwinkel bezitten

Sommige klanten die een positieve ervaring hebben gehad met een kringloopwinkel, delen deze ervaring in de vorm van een review. Door het bekijken en vergelijken van deze reviews, zijn een aantal succesfactoren naar voren gekomen. Wanneer een kringloopwinkel aan deze punten voldoet, vertrekken klanten sneller met een prettig gevoel.

  • Hoge kwaliteit spullen

Dat iets tweedehands is, wil lang niet altijd zeggen dat de kwaliteit laag is. Veel kringloopwinkels bieden goede spullen, die nog jaren meekunnen of zelfs nooit gebruikt zijn. Dit wordt door klanten erg gewaardeerd:

"Altijd spullen van zeer goede kwaliteit en schoon. Top!"

  • Nette uitstraling

Een rommelige winkel schrikt mensen af. Het wordt dan ook als prettig ervaren wanneer een kringloopwinkel haar spullen goed sorteert. Klanten kunnen dan sneller vinden waar zij naar op zoek zijn en hebben een algehele goede indruk:

"Het is een mooie winkel, goed gesorteerd op kleding en speelgoed. Ziet er verzorgd uit."

  • Eerlijke prijs

Veel mensen komen naar kringloopwinkels voor een leuke prijs. Klanten vinden het dan ook belangrijk dat de prijs/kwaliteit verhouding de moeite waard is. Het gaat hier dus niet per se om een lage prijs, maar een eerlijke prijs.

  • Goede service

Het is algemeen bekend dat een goede service cruciaal is voor het succes van een bedrijf, maar in de praktijk is dit niet altijd vanzelfsprekend. Wanneer klanten goed en vriendelijk geholpen worden, komen zij vaker terug. Een goede service bestaat niet alleen uit klantvriendelijk, maar ook bereikbaarheid en reactietijd:

"Goede service! Mijn mailtje was binnen een uur beantwoord en mijn bestelling was snel binnen."

Valkuilen voor kringloopwinkels

Helaas hebben niet alle kringloopwinkels positieve reviews mogen ontvangen. De meest voorkomende klachten zijn:

  • Een slechte prijs/kwaliteit verhouding
  • Kapotte producten
  • Onbeleefd personeel
  • Onbereikbaarheid

Praktische tips voor ondernemers

Bent u eigenaar van een kringloopwinkel en wilt u meer klanten trekken of behouden? Volgt u dan deze korte, praktische tips en maak uw onderneming tot een succes:

  • Wees kritisch over welke producten u aanneemt. Mensen kopen natuurlijk niet graag spullen waar iets mis mee is en te veel spullen maken uw winkel onoverzichtelijk.
  • Neem de tijd om uw spullen zorgvuldig te sorteren. Zo ziet uw winkel er netjes en schoon uit, waardoor u ook een betere kwaliteit uitstraalt.
  • Zorg dat u bereikbaar bent. Wanneer mensen vragen hebben, moeten ze bij iemand terecht kunnen. Zorg dus dat er altijd iemand is die de telefoon kan aannemen of klanten te woord kan staan.
  • Hanteer een zachte prijs. Een lagere prijs betekent misschien minder directe winst, maar op de lange termijn zullen klanten vaker terugkomen en opnieuw kopen. Uw winst zal door deze vaste klanten alleen maar toenemen.
  • Biedt klanten iets extra's. Een gratis kopje koffie of thee bij binnenkomst kan al het verschil maken. Zorg ervoor dat uw klanten een prettige koopervaring hebben!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek