Menu

Facebook adverteren: dit zijn de online mogelijkheden voor het succesvol bereiken van uw doelgroep



Facebook adverteren: dit zijn de online mogelijkheden

Met 6,8 miljoen Nederlandse gebruikers is Facebook een populair marketingmiddel voor ondernemers en online marketeers. Facebook biedt een breedt scala aan mogelijkheden om specifieke doelgroepen te benaderen. Maar weet u als (beginnend) online marketeer nog niet precies hoe u de juiste doelgroep op social media bereikt? In deze blog leest u hoe u het maximale uit uw Facebook advertentie haalt en de juiste doelgroep benaderd.

Waarom Facebook advertising

Met Facebook Advertising kunt u advertenties van uw bedrijf in het nieuwsoverzicht van gebruikers laten weergeven, zonder dat ze een directe klant van u zijn. Doordat Facebook veel gebruikers heeft, is er een groot potentieel bereik. Facebook Advertising vormt daarom de ideale tool om uw product of dienst digitaal onder de aandacht te brengen bij uw doelgroep. Door middel van targeting mogelijkheden kunt u exact de doelgroep bereiken die voor u relevant is.

De ideale doelgroep

De doelgroep begint bij het omschrijven van uw ideale klant voor een bepaald segment. Maar wat is de ideale klant? En is deze klant wel te vinden op social media? Met Facebook Advertising kunt u online campagnes voor zowel uw Facebook als Instagram account opstellen. De vraag is hoe u uw doelgroep het best kunt bereiken en activeren. Facebook is het meest populaire social media platform dat door alle leeftijdsgroepen vanaf 12 jaar wordt gebruikt. In 2018 is Facebook het meest populair onder de leeftijdscategorie 20-29 jaar. Vervolgens de groep 40-64 jaar (77%) en 15-19 jaar (69%). Zelfs de leeftijdscategorie van 80 jaar en ouder is met 58% vertegenwoordigd op het social media platform. Aan de andere kant is Instagram met name populair onder jongeren tussen de 15-19 jaar (73%). Instagram is de afgelopen 3 jaar met 127% gebruikers gegroeid en lijkt nog niet uitgegroeid. Gebruikers tonen op dit sociale medium 37x tot wel 300x meer betrokkenheid met advertenties (Nationale Social Media Onderzoek, 2018).

Campagne doelstelling bepalen

Om te bepalen of een campagne succesvol is geweest, is het noodzakelijk om naast social metrics (social media doelstellingen zoals het dialoog aangaan, voorlopers promoten of support aanbieden) ook KPI's vast te stellen. Er bestaan grofweg vier Facebook Advertising doelstellingen:

  1. Awareness: het vergroten van uw naamsbekendheid en zichtbaarheid onder de doelgroep.
  2. Involvement: de doelgroep bereid krijgen om aandacht aan uw merk of bedrijf te geven. Denk hierbij aan likes/reacties op social posts, website bezoeken et cetera.
  3. Brand loyalty: het aangaan van een relatie met de doelgroep. Zoals het aantal likes voor de social kanalen en terugkerende bezoekers op de website.
  4. Leads en conversies: het behalen van leads van (potentiële) klanten. Denk hierbij aan inschrijvingen voor een nieuwsbrief of directe verkopen.

Een campagne kan zich richten op meerdere doelen. Op basis van de vastgestelde KPI's kunt u bepalen in hoeverre uw campagne succesvol is geweest en of het noodzakelijk is om de targeting bij te sturen of content te bewerken.

Targeting-mogelijkheden

Met de targeting-mogelijkheden van Facebook heeft u de mogelijkheid om lokaal of globaal doelgroepen te bereiken zoals nooit tevoren. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Facebook heeft de targeting-mogelijkheden ingedeeld in verschillende categorieën, namelijk: locatie, demografische gegevens, interesses, gedrag en retargeting. Binnen deze categorieën heeft u een breed scala aan opties waardoor u de advertenties zeer specifiek kunt maken en de doelgroep benaderen die u voor ogen heeft. Hieronder volgt een beschrijving van alle mogelijkheden per categorie uitgelegd.

Locatie

Facebook biedt de mogelijkheid om advertenties te targeten op locatie. Dit kan op land, provincie, plaatsnaam, postcode of een willekeurige spelt. U kunt vervolgens een straal van een specifiek aantal kilometers rondom de plek instellen. Wanneer er binnen die straal een gebied is die u liever niet meeneemt in uw targeting, kunt u dat gebied uitsluiten. Verder kunt u aangeven of u graag de advertentie aan iedereen die in de locatie wonen laat zien, of alleen aan mensen die in de geselecteerde regio op reis zijn of er onlangs op reis zijn geweest.

Demografie

Facebook biedt de mogelijkheid om uw advertentie alleen te versturen op een doelgroep met de door u ingestelde demografische gegevens. Dit heeft als voordeel dat alleen de belangrijke doelgroep de advertentie zal zien en de boodschap niet onnodig wordt verspreid onder personen waarvoor het niet relevant is. Facebook biedt de mogelijkheid om te targetten op de volgende demografische gegevens:

  • Leeftijd: de minimale en maximale leeftijd van de doelgroep.
  • Geslacht: keuze om zowel man/vrouw of enkel een geslacht te kiezen.
  • Taal: gebruik deze optie alleen wanneer de doelgroep een taal gebruikt die niet vanzelfsprekend is in de geselecteerde regio of locatie.
  • Opleidingsniveau: zoals mbo/hbo/wo, vakgebieden, onderwijsinstellingen en studietijd.
  • Relatie: zoals seksuele voorkeur (hetero, homo of bi), burgerlijke staat (vrijgezel, verloofd, gehuwd, relatie).
  • Werk: zoals specifieke werkgevers tot functietitel en branches.
  • Huistypes: van soort huis zoals appartement of villa tot bouwjaar of samenstelling van de bewoners zoals alleenstaande ouder met kinderen.
  • Generatie: keuze in doelgroep die behoort tot bijvoorbeeld de millennials, generation x of de babyboomers.
  • Politiek: gericht overtuigingen van liberaal tot conservatief, links of rechts.
  • Ouderschap: zoals ouders met peuters of tieners, sportieve moeders of ouders met volwassen kinderen.
  • Levensgebeurtenissen: bijzondere gebeurtenissen zoals verloofd, pas getrouwd, eerste kindje of onlangs verhuisd.

Interesses

Facebook biedt met de targetting optie 'interesses' zeer geavanceerde mogelijkheden aan.

U kunt specifieke doelgroepen bereiken door te kijken naar hun interesses, activiteiten, de pagina's die ze leuk vonden of nauw verwante onderwerpen. Combineer interesses om het bereik van uw advertentie uit te breiden. U heeft keuze uit:

  • Zakelijke branche: zoals bank- en verzekeringswezen, verzorging, huizenmarkt, economie, design, bouw, marketing, retail of techniek.
  • Entertainment: zoals games, muziek, films, boeken en televisieprogramma's.
  • Familie en relaties: zoals ouderschap, vriendschap, dating of huwelijken.
  • Sport en welzijn: zoals voeding, dieet of mindfulness.
  • Eten en drinken: zoals alcoholische dranken tot restaurants of recepten.
  • Hobbies: zoals reizen, voertuigen, kunst, muziek, tuinieren of politiek.
  • Mode: zoals kleding, speelgoed, elektronica, kleren en beauty.
  • Sport en outdoor: zoals kamperen, voetbal of fitness.
  • Technologie: zoals computers en andere mobiele apparaten.

Gedrag

Verder biedt Facebook de mogelijkheid om groepen personen te bereiken die gebaseerd zijn op hun gedrag in de echte en online wereld.

  • Motorvoertuigen: zoals het gebruik van een motor of tweedehands auto.
  • Goede doelen: zoals interesses voor derde wereldlanden of dieren of geregistreerde donaties aan goede doelen.
  • Surfgedrag: zoals gebruikte internet browsers, meest gezochte termen of gaming.
  • Expats: zoals mensen die in meerdere landen wonen of in het verleden hebben gewoond.
  • Financieel: zoals mensen die geïnteresseerd zijn in financiële mogelijkheden zoals aandelen en obligaties.
  • Reizen: zoals familievakanties of huwelijksreizen, zakenreizigers, bepaalde landen of vakantiegangers die net terug zijn.
  • Werk: zoals functie, senioren, branche of directeuren of eigen ondernemers.
  • Mobiele apparaten: zoals het merk, netwerkconnectie, tablet eigenaren of Android mobiele apparaten.
  • Media: zoals radio, televisie, smartphone, tablet of laptop.
  • Koopgedrag: zoals dagelijkse boodschappen tot kleding of speelgoed.
  • Seizoensevenementen: zoals een voetbalcompetitie of de winter olympische spelen.

Remarketing

Tot slot heeft u met de advertentiemogelijkheden van Facebook de mogelijkheid om doelgroepen te bereiken die een specifiek soort verbinding hebben met uw pagina, app of evenement. Hierdoor wordt de doelgroep ingekaderd zodat alleen mensen met die specifieke verbinding worden opgenomen die ook voldoen aan de andere targeting categorieën die u selecteert. Dit wordt retargeting genoemd: het opnieuw benaderen van de doelgroep die met u via een ander medium of source in contact zijn gekomen. U kunt dus uw eigen klantenbestand aan Facebook koppelen door een .csv-bestand te uploaden als doelgroep. Dankzij deze aangepaste doelgroep kunt u een bepaald publiek uitsluiten om te voorkomen dat uw huidige klanten een aanbieding voor nieuwe klanten zien. Aangepaste doelgroepen zijn:

  • Websitebezoekers
  • Nieuwsbrieflezers
  • Mobiel telefoonnummer of e-mailadres
  • Facebookgebruikers die uw pagina, event of bericht hebben geliked of volgen.

Advertentiebudget

Wanneer u bezig bent met het opstellen van een Facebook campagne wordt u gevraagd een mediabudget in te stellen. U kunt kiezen voor een looptijdbudget en een dagbudget. Een looptijdbudget heeft als voordeel dat u vooraf weet hoeveel u gaat uitgeven en hoe lang de advertentie zal lopen. Facebook optimaliseert automatisch de advertenties in uw campagne die het beste uitgeserveerd worden. Handig!

Relevantiescore

Wilt u weten of u op de goede weg bent met uw gekozen content, doelgroep en targeting? Raadpleeg dan de relevantiescore. Dit is een score die loopt van 1 t/m 10. Bij een lage score kunt u de advertentie bijsturen door bijvoorbeeld de tekst of afbeelding aan te passen of doelgroep te wijzigen.

De belangrijkste boodschap dat al het bovenstaande ons leert luidt als volgt: Facebook campagnes zijn geen advertenties die u één keer kunt instellen en vervolgens vergeten. De campagnes vereisen constante optimalisatie en enig begrip van hoe u tussendoor uw campagne kunt bijsturen. Het blijft een ongoing process!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek