Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

E-mailnieuwsbrieven webshops weten consument te verleiden tot online aankopen



72 procent van de Nederlands minstens één aankoop gedaan door e-mailmarketing

In 1971 is voor het eerst een e-mailbericht verstuurd. Daarmee is de e-mail het oudste online communicatiekanaal. Vandaag zijn de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 gepubliceerd. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 2.055 Nederlanders door marktonderzoeksbureau CG Selecties in opdracht van Spotler, een bedrijf dat e-mail marketing software ontwikkelt en levert. Eén van de interessante uitkomsten uit dit onderzoek is dat e-mailnieuwsbrieven die consumenten ontvangen ook daadwerkelijk aanzetten tot het doen van aankopen. Wat zegt het onderzoek hierover?

Effectieve e-mailmarketing

Inmiddels haalt de gemiddelde webshop 20 procent of meer van zijn online omzet dankzij het kanaal e-mail. Het Nationaal E-mail Onderzoek bevestigt het belang van het gebruik van e-mail als marketingtool ook dit jaar weer. Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de Nederlanders minimaal één keer iets online heeft gekocht naar aanleiding van een e-mail die ze van een webshop ontvingen.

Commerciële berichten op Facebook

E-mailreclame is met afstand het effectiefst in het overtuigen van consumenten om een online aankoop te doen. Via Facebook worden ook regelmatig aankopen gedaan, namelijk door 29 procent van de respondenten, waarvan 16 procent meer dan één aankoop heeft gedaan en 13 procent één aankoop. Daar steekt e-mail met 72 procent ver boven uit. 56 procent geeft zelfs aan het afgelopen jaar meer dan één keer iets gekocht te hebben naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. Een prettige boodschap voor online marketeers: e-mail is een commercieel succes.

Verjaardagsmail favoriet

Er is dit jaar voor het eerst gevraagd aan de respondenten welk type mail ze graag vanuit een webshop ontvangen. Met 66 procent staan transactionele mails op nummer één. Transactionele mails zijn mails die kopers informatie geven, zoals een aankoopbevestiging of de status van een levering. Deze mails geven zekerheid of een transactie gelukt is en geven consumenten inzicht in wat ze wanneer kunnen verwachten. Als er gekeken wordt naar de meer commerciële mails, dan is de verjaardagsmail favoriet. Een attent berichtje ter gelegenheid van je verjaardag is natuurlijk altijd leuk, vooral als de mail bijvoorbeeld een kortingscode of extra kleinigheidje bevat. Hier kunnen bedrijven goed op inspelen.
Foto: Bigstock


Delen:



Reacties