Menu

De consumententrends van 2019: Wat betekenen ze voor ondernemers?



consumententrends van 2019

Ten opzichte van 2018, besteedden consumenten vorig jaar 2,5% meer. Ze gaven vooral meer uit aan auto's en elektrische apparaten voor audio, video, maar ook aan computers en telefoons. Daarnaast betrof meer dan de helft van de totale binnenlandse consumptie uitgaven aan diensten, met name in de horeca, vervoer en communicatie. De consumptiegroei is in lijn met de ontwikkelingen op de woningmarkt en het aantrekken van de werkgelegenheid. Toch daalde het consumentenvertrouwen aanzienlijk.

Consumentenvertrouwen

Hoe staat het anno 2019 met het consumentenvertrouwen bij Nederlandse consumenten? Ondanks dat er in 2018 nog altijd meer positieve dan negatieve consumenten waren, nam het consumentenvertrouwen de laatste vijf maanden van 2018 iedere maand af. En ook in januari van dit jaar lag het vertrouwen lager dan een maand eerder. Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Economisch klimaat en koopbereidheid

Het consumentenvertrouwen wordt berekend aan de hand van het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid van consumenten. Het economisch klimaat bestaat vervolgens uit een oordeel over de afgelopen twaalf maanden en de komende twaalf maanden. De afgelopen twaalf maanden krijgen 16 punten, maar de komende twaalf maanden -9 punten, wat resulteert in een deelindicator economisch klimaat van 3.

De koopbereidheid wordt berekend aan de hand van de financiële situatie in de afgelopen en komende twaalf maanden van consumenten en hun oordeel over de gunstige of ongunstige tijd voor het doen van grote aankopen. Dit resulteerde in een deelindicator van -1, wat neerkomt op een totaal consumentenvertrouwen van 1. Ter vergelijking, in januari 2018 lag dit nog op 24. Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar ligt op -3.

Consumententrends 2019

Ondanks een vooralsnog kleine dip in het consumentenvertrouwen, zijn Nederlandse consumenten volop in beweging. Tijd om het te hebben over de consumententrends van nu en over de kansen die dit met zich meebrengt voor ondernemers.

Trend #1: Leefstijl

Eén van de grootste algemene consumententrends van nu is het bekritiseren en veranderen van leefstijl. De gedachtegang dat het leiden van een 'verkeerde' leefstijl een probleem is dat zou moeten worden opgelost, is ontstaan in Silicon Valley en zal wereldwijd en ook in Nederland groeien in 2019. Dat gezondheid en wellness steeds belangrijker worden voor consumenten, is ook terug te zien aan het grote aantal apps die bijdragen aan een gezondere leefstijl, zoals MyFitnessPal en AppleHealth. En ook zorgverzekeraars richten zich met allerlei apps op het bevorderen van de gezondheid van hun klanten.

Vegan en vegetarisch eten

Dat consumenten steeds kritischer worden op hun leefstijl blijkt ook uit de grote toename van het aantal vegetariërs en veganisten. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Veganisme zijn er op dit moment meer dan 100.000 mensen in Nederland die alleen nog plantaardig voedsel eten. Dit zijn er zes keer zoveel als twintig jaar geleden. Door social media, blogs en documentaires worden mensen steeds bewuster van het eten van dierlijke producten en de impact ervan op het milieu. Zodoende hebben supermarkten steeds vaker vegetarische producten en worden er steeds meer vegetarische restaurants geopend.

Wat betekent dit voor ondernemers?

Deze trend houdt in dat bedrijven zich, naast hun normale producten en diensten, steeds vaker ook richten op de veiligheid en gezondheid van hun klanten. Als ondernemer kunt u dus inspelen op deze trend door services aan te bieden die inspelen op deze behoefte. Luchtvaartmaatschappijen of hotelketens zouden bijvoorbeeld iets als Timeshifter kunnen ontwikkelen voor hun doelgroep. Dit is een app die zich richt op het verminderen van een jetlag. Een ander voorbeeld is Nestlé Wellness Ambassador, dat gebruikers op basis van hun DNA, bloedresultaten en voedingsgewoonten voorziet van persoonlijk voedingsadvies.

Trend #2: Het digitale doolhof

Veel trendvoorspellers noemen 2019 het 'jaar van het Digitale Doolhof'. Zowel de overheid als het bedrijfsleven stellen consumenten steeds meer digitale verplichtingen op. Hierdoor raken steeds meer mensen de controle kwijt over hun leven, stellen futurologen.

Digitalisering brengt ons veel voordelen. Zo kunnen we razendsnel een vakantie boeken, kleding kopen of een verzekering afsluiten. Maar tegelijkertijd neemt de dreiging van cybercriminaliteit toe en weten online winkels en bedrijven als Facebook en Google zo langzamerhand meer over ons dan wijzelf. Daarnaast komen ouderen en laaggeletterden moeilijk mee en ervaart één op de drie jongeren stress door sociale media.

En dat baart veel mensen zorgen. Sociale contacten onderhouden, online shoppen, rekeningen beheren, een zorgverzekering uitzoeken, belastingaangifte doen; voor alle belangrijke handelingen moet u tegenwoordig digitaal vaardig zijn, wilt u meekomen en uw zaken goed op orde hebben. En met de naderende Payment Service Directive (PSD2) wordt het alleen maar gekker. Verwacht wordt dat veel mensen in 2019 dan ook zullen verdwalen in dit digitale doolhof.

Wat betekent dit voor ondernemers?

Gelukkig zet de overheid zich, als grote 'digitale vervuiler', in om het Digitale Welzijn van de Nederlander te verbeteren. Het stelt hiertoe in 2019 5,5 miljoen euro beschikbaar. Naast de overheid, zullen ook bedrijven en ondernemers zich binnen hun digitale diensten moeten richten op gemak, gebruiksvriendelijkheid en gegevensbescherming (waaronder privacy).

Wat gegevensbescherming betreft, worden bedrijven gelukkig steeds meer geholpen door grote instanties die software ontwikkelen om diensten veiliger en transparanter te maken voor hun klanten. Zo kent iedereen inmiddels de privacyverordening AVG en introduceerde het internationale vertrouwens-keurmerk Trusted Shops begin februari van dit jaar Privacy 360.

Trend #3 Smart Speakers en Voice Search

De belangrijkste trend binnen consumentenelektronica is de smart speaker. Dit zijn speakers met een ingebouwde virtuele assistent. Je kunt deze assistent via spraak instructies geven om bijvoorbeeld muziek af te spelen, informatie op te zoeken of andere apparaten in je huis aan te sturen. Niet voor niets ontwikkelen bedrijven als Amazon en Google dit soort smart speakers voor in de huiskamer. De trend bleek vorig jaar gigantisch populair in Amerika. Verwacht wordt dat deze populariteit in 2019 ook in Nederland zal groeien. De speakers stimuleren het zoeken naar informatie door middel van spraak, een fenomeen dat Voice Search wordt genoemd.

Wat betekent dit voor ondernemers?

Voor bedrijven en ondernemers liggen met name kansen binnen Voice Search. Want de populariteit van Voice Search zorgt ervoor dat het internet steeds meer spraakgestuurd wordt. Gebruikers spreken hun zoekopdracht namelijk vaak anders uit dan dat ze deze zouden typen. De zoekopdrachten zullen steeds vaker bestaan uit een vraag of het omschrijven van een probleem. Termen als 'hoe', 'waarom', 'wat' en 'waar', zullen vaker worden gebruikt. Dit betekent dat bedrijven hun content hierop moeten aanpassen om goed vindbaar te blijven.

Een voorbeeld: waar een elektronica-winkel zich eerst kon optimaliseren met 'ultra led TV', zal het nu moeten inspelen op zoekopdrachten als 'waar vind ik de goedkoopste ultra led TV?' of 'wat is de beste ultra led TV?'.

Trend #4 Abonnementen en gepersonaliseerde services

De laatste duidelijke consumententrend is het toenemen van abonnementen en gepersonaliseerde services. Abonnementen en gepersonaliseerde services verhogen gebruiksgemak en consumenten zijn steeds meer op zoek naar services die hun leven makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan razendpopulaire diensten als Hellofresh of Netflix.
Netflix bereikt nu zo'n 2.4 miljoen Nederlandse huishoudens. De Nederlandse versie van Netflix, Videoland, bereikte begin 2018 zo'n 400.000, in 2017 was dit aantal nog de helft.

Wat betekent dit voor ondernemers?

Bedrijven en ondernemers kunnen in hun services rekening houden met deze trends en proberen hier zo goed mogelijk op in te spelen. Bekijk hoe u het leven van uw potentiële klanten een stukje makkelijker maakt met uw product of dienst. Zo maakt u het niet alleen makkelijker voor uw klanten, maar bindt u ze ook aan uw bedrijf.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek