Menu

8 Tips om het maximale uit uw crowdfundingcampagne te halen



Tips om het maximale uit uw crowdfundingcampagne te halen

Als ondernemer krijgt u wellicht te maken met crowdfunding. Het is een nieuwe financieringsvorm die steeds populairder wordt. Crowdfunding wordt gebruikt voor initiatieven die geld willen ophalen voor een specifiek project via een grote groep mensen. Vooral startende ondernemers krijgen met crowdfunding te maken omdat zij vaak investeerders moeten vinden voor hun dienst of product. Maar hoe vergroot u uw kans tot succes? Places geeft u acht tips om het meeste uit uw crowdfundingcampagne te halen. Een goede campagne draait vooral op goede voorbereiding.

1. Maak een goed plan

Succesvol ondernemen en het organiseren van een goede crowdfunding-campagne staat of valt met een goed plan. Een goed onderbouwd plan heeft als hoofdzaak investeerders te overtuigen. Potentiële investeerders geloven niet in dromen of idealen, dus houd er rekening mee dat uw plan concreet moet zijn. In de opzet komt naar voren welk bedrag je nodig hebt en hoe u aan de benodigde investering wilt komen, wees dus concreet. Wees daarnaast goed op de hoogte van de doelstellingen van uw project. Wat wilt u bereiken, binnen welke termijn en wat heb je daarvoor nodig?

2. Stel de juiste voorwaarden vast

Beslis op tijd tegen welke voorwaarden u straks gebruik wilt maken van de crowdfunding. Na hoeveel jaar mogen mensen die door middel van eigen vermogen participeren in het project hun aandeel verkopen? En tegen welke koers kan dit dan? Denk na over rentepercentages als u gebruik gaat maken van een lening en maak hiervoor ook een aflossingsplan. Bepaal daarnaast welke voordelen of kortingen u straks wilt gaan aanbieden aan uw investeerders. Tip: crowdfunders worden het snelst verleidt wanneer ze een vergoeding kunnen krijgen die hun meer oplevert dan beleggen of sparen.

3. Stel een goed contract op

Het is van uiterst belang om wederzijdse rechten en verplichtingen vast te leggen in een goed contract. Denk na of u wellicht een intermediair wilt inzetten die deze zaken voor u kan regelen. Een juridisch deskundige kan een goed contract opstellen zodat er geen onduidelijkheden ontstaan tussen u en uw crowdfunders.

4. Wees transparant

Mensen die in uw project investeren zoeken zekerheid. Eén van de manieren om zekerheden te bieden is door transparant te werken naar uw investeerders toe. Stel bijvoorbeeld uw bedrijfsplan als download beschikbaar, zo kan iedereen de planning inzien.

5. Maak het persoonlijk

Crowdfunding campagnes die niet persoonlijk zijn slagen vaak niet. Bij crowdfunding speelt emotie een grote rol in de beslissing of iemand zich betrokken voelt bij de doelstelling van een specifiek project of dienst. Laat uzelf zien, leg uit waar uw bedrijf voor staat en laat zien dat u passie hebt voor uw werk en het project waar u graag kapitaal voor probeert te vergaren.

6. Plan communicatiemomenten zorgvuldig

Het is van belang om effectief met uw investeerder te communiceren. Begin met een awareness campagne en volg inschrijvingen op door bijvoorbeeld een persoonlijke e-mail. Gebruik een mailing of wellicht social media voor de voortgang van uw project. Bestaande donateurs kunnen bijvoorbeeld verzameld worden in een community. Houd ze up-to-date en maak het vooral persoonlijk, dat maakt uw campagne het effectiefst. Het communiceren voor de campagne, tijdens en na de campagne is veel werk. Denk hier goed over na en zorg dat het gestructureerd gebeurt.

7. Kies een platform dat past

Zodra u een idee heeft dat u wilt financieren via crowfunding, zoek dan een platform die de markt bedient waar u actief bent. Zet bijvoorbeeld op een rijtje welke websites uw investeerdersdoelgroep bezoekt en welke platforms goed aansluiten bij uw plannen. U zou ook kunnen overwegen een intermediair in te schakelen.

8. Storytelling

Naast goede inhoud is de vorm ook erg belangrijk om een succesvolle crowdfundingcampange te realiseren. De kracht van crowdfunding ligt vaak bij het feit dat dit soort projecten een hoge gun-factor hebben. Zorg daarom voor een inspirerend verhaal waar mensen 'warm' van worden. Gebruikt u foto's of een video? Zorg dat u de aandacht blijft houden van het publiek. Besteed hier aandacht aan en betrek wellicht een professional erbij die kritisch naar de wijze kan kijken waarop u uw project in het voetlicht wilt brengen.

Zorg dat mensen zich betrokken voelen bij uw project en bedenk waarom mensen aan uw project of dienst zouden willen bijdragen. Wat heeft u verder de investeerders of donateurs te bieden en waarom zouden ze uw meehelpen? Met deze bovenstaande tips komt u al een heel eind!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek