Menu

Verzekeraars zetten steeds vaker in op social media



Verzekeraars zetten in op social media

Stuurt u uw verzekeringsmaatschappij wel eens een bericht via Whatsapp? Of volgt u uw maatschappij op Instagram? Terwijl de meeste verzekeringsmaatschappijen zeven jaar geleden nog geen social media strategie hadden, zijn zij nu steeds vaker aanwezig op sociale media en lijken ze een ware inhaalslag te maken. Dit blijkt uit de Social Media Insurance Monitor 2018, waarbij 67 verzekeraars zijn onderzocht middels deskresearch, het analyseren van bestaande data, een enquête en sociale data.

Zilveren Kruis grote winnaar

Achmea presteert goed. Waar het merk Centraal Beheer vorig jaar nog op de eerste plek stond, is het stokje nu overgenomen door Zilveren Kruis, ook onderdeel van Achmea. Centraal Beheer staat dit jaar op een tweede plek, gevolgd door Aegon. De eerste prijs werd toegekend aan Zilveren Kruis vanwege de diverse campagnes en de toespitsing van deze campagnes per kanaal. Daarnaast hebben zij hun website verbeterd en stimuleren zij via het initiatief Actify, beschikbaar in een app, consumenten om gezonder te leven.

Verzekeraars staan altijd aan

Eerder plaatsten verzekeraars maar op specifieke momenten content op hun kanalen, vaak tijdens grote evenementen en tijdens de zorgwisselperiode. Afgelopen jaar bleken verzekeraars op social media altijd aan te staan, door consistent content te plaatsen op hun kanalen. Ook werd deze content persoonlijker en daarmee relevanter.

Belang van user-experience

Ook verzekeraars erkennen het belang van een positieve user-experience. Het plan is om de customer journey te verbeteren door sociale media hierin te betrekken. 80% van de verzekeraars geeft aan hiermee bezig te gaan, waarbij vooral de klantenservicepagina centraal staat.

Waar vind u uw verzekeraar online?

De meeste verzekeraars beschikken over een gebruiksvriendelijke website. Maar op welke social media platformen zijn zij daarnaast actief? Meer dan 90% van de verzekeraars is actief op Facebook en Twitter. Ook is 90% actief op LinkedIn en Youtube. Ongeveer de helft van de verzekeraars houdt actief een Instagram-account bij en op dit moment is maar 36% actief op Whatsapp.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties