Menu

Tijdgebrek beïnvloedt de gezondheid van MKB’ers



Tips tegen tijdgebrek

Herkent u dat u aan het einde van de dag te weinig tijd over heeft? Tijdgebrek is een uitdaging voor MKB-eigenaren. Uit een onderzoek van Salesforce blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden (47%) kampt met gezondheidsproblemen door een tekort aan tijd.

Onderzoek naar tijdgebrek

Salesforce deed een onderzoek naar belangrijke factoren die bijdragen aan het aanhoudende tijd tekort onder MKB'ers in Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Uit dit onderzoek kwam naar voren dat slechts een kwart (26%) van de Nederlandse respondenten zegt nooit te werken op feestdagen, tijdens de vakantie (25%), op religieuze feestdagen (24%) en in weekenden (14%). Het is opvallend dat bijna 70% van de ondervraagden het ongezond vind dat er een cultuur heerst van doorwerken zonder omkijken. Die ongezonde cultuur heeft ertoe geleid dat een kwart (26%) van de medewerkers ziekteverlof nam of het bedrijf verliet vanwege geestelijke gezondheid.

Eigen bedrijf voor meer tijd

Uit het onderzoek is het opvallend dat 63% van de MKB'ers zegt een eigen bedrijf gestart te zijn vanwege een betere balans tussen werk en privé. Slechts 56% denkt ook werkelijk dit evenwicht gevonden te hebben.

Technologie

Technologie zou kunnen helpen om meer tijd vrij te maken bij de Nederlandse mkb'ers. Zo zegt 58% dat Internet of Things, kunstmatige intelligentie en robotisering voor tijdsbesparing te kunnen zorgen. Bovendien denkt 57% dat deze technologieën hun werknemers al productiever heeft gemaakt ten opzichte van twee jaar eerder. Uit dit onderzoek blijkt dat technologie een belangrijk en snel toegankelijke manier biedt voor kleine bedrijven om extra minuten en uren te vinden die op lange termijn het verschil zullen maken voor hun bedrijf en medewerkers.

3 Tips tegen tijdgebrek

Benieuwd hoe u als MKB'er kunt omgaan met tijdgebrek en meer rust in uw hoofd kan creëren? Hier leest u een paar handige tips die u kunt toepassen op de werkvloer.

1. Ga selectief om met uw mails.

Niet alle e-mails hoeven direct behandeld te worden. Laat CC e-mail even liggen en begin met mails die direct naar u geadresseerd zijn.

2. Respecteer uw pauze

Ook al heeft u het erg druk, neem even pauze en maak bijvoorbeeld een wandeling. Dan kunt u vervolgens weer productief te werk gaan. Er wordt ook wel gezegd, hoe meer we ons haasten, hoe groter ons tijdsgebrek. Wees selectief in uw agenda.

3. Blokkeer tijd in uw agenda

Die klus waar u steeds maar niet aan toekomt begint nu urgent te worden. Blokkeer hiervoor tijd in uw agenda om die klus aan te pakken.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek