Menu

Speel in op het lokale zoekgedrag van consumenten met deze handige tips & tricks!



Lokale zoekopdrachten

We gebruiken steeds vaker onze smartphone om iets op te zoeken. Van een winkel in de buurt tot de route naar een restaurant. Veel van deze zoekopdrachten zijn lokaal gericht. Om meer inzicht te krijgen in het zoekgedrag van smartphonegebruikers heeft Google een onderzoek opgezet. Google heeft samen met Ipsos MediaCT en Purchased 5000 Amerikaanse smartphonegebruikers ondervraagd middels een online enquête. Places.nl belicht vandaag de belangrijkste bevindingen van het onderzoek naar het lokale zoekgedrag van consumenten.

Wat is een lokale zoekopdracht?

Maar liefst 46% van de dagelijkse zoekopdrachten is lokaal gericht. Een lokale zoekopdracht is gericht op het leveren van resultaten die gebaseerd zijn op de locatie van de zoekopdracht. Consumenten zijn bijvoorbeeld op zoek naar bepaalde producten of diensten die dichtbij verkrijgbaar zijn. Als bedrijf kunt u op verschillende manieren inspelen op deze lokale zoekopdrachten.

Advertenties afstemmen op locatie

Uit het onderzoek blijkt dat vier op de vijf consumenten graag wil dat zoekadvertenties afgestemd zijn op de plaats waar ze wonen, hun postcode of andere dingen in de directe omgeving. Lokale zoekopdrachten zijn actiegericht, dit betekent dat mensen lokale informatie zoeken om direct te handelen. Consumenten vinden het prettig dat zij meteen actie kunnen ondernemen na het uitvoeren van de zoekopdracht.

Tip 1. Bereik mensen met advertenties op basis van hun locatie.

Meest gezocht: openingstijden, adres en route

Mensen zoeken op Google het meest naar openingstijden van winkels of bedrijven, naar de route naar het bedrijf en naar het adres van een bedrijf. Ruim 70 procent van de ondervraagden vindt het dan ook belangrijk dat er direct een klikbare routebeschrijvingknop en belknop wordt weergegeven bij het tonen van een bedrijf. Deze knoppen worden door Google locatie-extensies genoemd. Door het toevoegen van een bel knop kunnen gebruikers meteen uw bedrijf bellen en met de routebeschrijvingknop kunnen gebruikers gemakkelijk de route naar uw bedrijf zien. De locatie-extensies zorgen ervoor dat het voor klanten makkelijker is om contact met u op te nemen of om na te gaan waar uw bedrijf is gevestigd.

Tip 2. Zorg ervoor dat de juiste openingstijden en adresgegevens van uw bedrijf online staan en voeg locatie-extensies aan uw advertenties toe. U kunt locatie-extensies toevoegen aan uw account op Google Mijn Bedrijf.

Locatie consumenten

De meeste consumenten voeren zoekopdrachten uit als ze thuis zijn, als ze onderweg zijn of als ze in een winkel zijn. Consumenten zoeken ook vanuit hun werk naar dingen en vanuit een restaurant of bar. De meest zoekopdrachten die thuis worden gedaan worden vanaf de computer uitgevoerd, op de andere plaatsen worden de meeste zoekopdrachten via de smartphone uitgevoerd.

Tip 3. Zorg ervoor dat uw advertenties aansluiten bij de context van bezoekers.

Lok consumenten naar uw winkel

Uit het onderzoek blijkt dat 50 procent van de smartphonegebruikers binnen een dag na de zoekopdracht de betreffende winkel bezoekt. 34 procent van de consumenten die een zoekopdracht vanuit een computer uitvoert bezoekt de winkel binnen een dag.

Tip 4. Lok consumenten naar uw winkel met tijdelijke acties en kortingen.

Bekijk hier de Infographic met alle resultaten van het onderzoek van Google en Ipsos MediaCT en Purchased.

Meer weten

Wilt u meer weten over het verbeteren van uw lokale vindbaarheid? Lees dan deze blog over het verbeteren van uw Google Local Stack positie. De Local Stack is een belangrijk onderdeel van Google's zoekresultaten, een overzicht met drie lokale bedrijven. Een goede online bedrijfsvermelding is essentieel om uw lokale vindbaarheid te verbeteren. Check hier gratis hoe goed uw bedrijfsvermelding zichtbaar is voor klanten.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek