Menu

De NS hoopt met inzet van derden meer autorijders de trein in te krijgen



De NS hoopt met inzet van derden meer autorijders de trein in te krijgen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zet zichzelf op een nieuw spoor door de verkoop van treinkaarten en abonnementen uit te besteden aan derde partijen. Het vervoersbedrijf gaat de samenwerking aan met onder andere leasebedrijven, hotelexploitanten en touroperators. Hiermee hoopt de NS in te spelen op de zogenaamde flexreiziger; de consument die zowel de auto, trein als fiets neemt.

Eerste partnermodel in Europa

De Nederlandse Spoorwegen noemt dat zij de eerste vervoerder in Europa is die een deel van de verkoopt uitbesteedt aan derden. Voorheen had de NS altijd het alleenrecht op de verkoop en bepaalde daarmee de reisvoorwaarden. Het werkte op die manier al jaren samen met detailhandelketens zoals Albert Heijn, Kruidvat en HEMA die actiekaarten verkochten. De nieuwe partners van de NS mogen daarentegen zelf de prijs van een ticket of abonnement bepalen en naar eigen inzicht onder hun klanten verdelen.

Tankpas: auto of trein

Commercieel directeur Tjalling Smit van NS hoopt zaken te doen met verschillende mobiliteitsbedrijven. Hij voorziet in de toekomst dat de traditionele tankpas van de leasemaatschappij van nu ook toegang zal geven tot de trein. Dit door middel van de rijder van de leasauto zelf te laten kiezen welk vervoersmiddel hem of haar het beste uitkomt. 'Als wij ze benaderen met aanbiedingen, dan werkt dat meestal niet. Van hun leasebedrijf, touroperator of hotelketen nemen ze eerder iets aan dan van ons. Wij zitten niet in hun systeem, zijn minder geloofwaardig.' Aldus Tjalling Smit in een artikel aan het FD.

Overvol treinnetwerk in Nederland

Met de komst van dit nieuwe kanaal hoopt de NS honderdduizenden tickets extra te verkopen. Wanneer dit tot een succes leidt, zal het ongetwijfeld drukker worden in de - nu al - overvolle treinen. Een rekensommetje: vandaag de dag vervoert de NS dagelijks al zo'n 1,2 miljoen reizigers. Los van bovengenoemd initiatief, wordt verwacht dat de reizigersstroom tot 2030 met 40 procent zal stijgen. Dat terwijl onlangs een prognose werd gesteld dat in 2025 het plafond wordt bereikt. Het spoornet van Nederland is een van de dichtste netwerken ter wereld en zonder forse aanpassen kunnen er niet méér reizigers worden vervoerd.

Kansen buiten de spits

Toch maakt Tjalling Smit zich hierover geen zorgen. Hij erkent het capaciteitsprobleem, maar hoopt ook dat de maatregel zal leiden tot een betere spreiding van reizigers verdeeld over de dag. Buiten de spits is er namelijk nog voldoende capaciteit om reizigers te vervoeren. De NS wil met kortingen het reizen buiten de spits aantrekkelijker maken.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties