Places logo
Menu

Netflix als succesvol voorbeeld van digitale transformatie

Netflix als succesvol voorbeeld van digitale transformatie

Netflix is wereldwijd het nummer één streamingsplatform met 9,6 miljoen betalende gebruikers. Netflix begon in 1997 met een onopvallend idee om een online videotheek te lanceren waarbij gebruikers DVD en Blue Ray films konden huren via het internet. Dit was de start van een digitale transformatie die vandaag de dag nog steeds voortduurt. Oprichters van Netflix Reed Hastings and Marc Rudolph gaven aan dat er een digitale transformatie noodzakelijk was voor Netflix om te overleven. Met hun originele business model zouden ze failliet gaan, maar omdat ze in 2007 kwamen met het eerste streamingsplatform ter wereld groeide ze uit tot een miljoenenbedrijf. Van Netflix digitale transformatie valt er veel te leren voor bedrijven. Places.nl geeft u een paar take-aways die u zou kunnen meenemen in uw eigen bedrijfsvoering.

Vermogen om te transformeren

Tegenwoordig weten we dat deze gedurfde beslissing een goede zet was. Netflix is namelijk beschikbaar in meer dan 190 landen en had meer dan 130 miljoen abonnees in het tweede kwartaal van 2018. Dit laat zien dat een digitale transformatie een continu proces is wat nooit eindigt, maar altijd in ontwikkeling blijft.

Take-away #1: Digitale transformatie eindigt niet.

Prijsverloop van producten

Concurrentie wordt niet alleen bepaald door de beste prijs, nieuwe prijsmodellen kunnen soms zelfs beter uitwerken. Netflix introduceerde één vaste prijs waarbij een abonnee onbeperkt films en series kan kijken. Het is nu ook mogelijk om een gratis proefmaand af te nemen dat vervolgens over gaat in het basispakket wat begint bij 7,99 euro. Deze prijs is nog zelfs lager dan uw bioscoopkaartje. Bovendien belooft Netflix dat het abonnement op elk moment geannuleerd kan worden zodat mensen niet vast zitten aan adhesiecontracten.

Take-away #2: Het all-you-can-see prijsmodel maakt de lage prijs nog aantrekkelijker.

Exclusiviteit door eigen producties

In 2010 kocht Netflix de rechten voor de online distributie van films van grote gerenommeerde studio's (waaronder Paramount Pictures) voor een miljard Amerikaanse dollars. Vervolgens kochten ze succesvolle interne producties zoals 'House of Cards' of 'Orange is the New Black' waardoor Netflix het begon te winnen van kabelproviders in de Verenigde Staten (VS). Momenteel is er al een naam in de VS voor mensen die geen kabel meer nemen, maar alleen streamen: cord cutters.

Take-away #3: Exclusiviteit is het beste verkoopinstrument die zorg voor een goede klantenbinding.

Personalisatie

Netflix heeft in totaal 33 miljoen verschillende versies die hun gebruikers gepersonaliseerd hebben. Elke gebruiker kan zijn individuele versie krijgen en aanpassen naar zijn eigen voorkeuren.

Take-away #4: Personalisatie moet gebruikers voordelen geven.

Voorspellende analyses

Het analyseren en tracken van klantgegevens wordt door veel gebruikers afgekeurd, maar Netflix gebruikt deze data om gebruikers een unieke klantervaring te bieden. Hierdoor kunnen gebruikers optimaal profiteren van Netflix diensten. Netflix houdt bij waar gebruikers naar kijken, waar gebruikers vooruit- of terugspoelen, pauzeren of stoppen met kijken.

Take-away #5: Data van gebruikers kan waardevol zijn voor de optimalisatie van uw waardeketen.

Alles voor een goede streamingskwaliteit

De enorme groei van Netflix op verschillende markten en uiteenlopende gedragspatronen van gebruikers creëert een enorme uitdaging voor hun beloofde streamingskwaliteit. Netflix gebruikt daarom kunstmatige intelligentie op veel gebieden zodat ze hun netwerkcapaciteit kunnen analyseren. Hierdoor kunnen ze knelpunten voorzien en extra coachen waar nodig.

Take-away #6: Kwaliteit is een belofte die u altijd naar uw klanten moet nakomen.

Conclusie: Netflix zit als bedrijf in een constante flow en heeft zijn product tot hun bedrijfsfilosofie gemaakt. Door nieuwe technologieën en intern te blijven innoveren zorgen ze dat ze niet primair streven om meer winst te behalen, maar ook consistent verder ontwikkelen met als doel om de best mogelijke klantervaring te bieden. Dat is uiteindelijk wat we ook van Netflix kunnen leren: klanten een optimale ervaring bieden is de weg naar succes.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!