Menu

Met deze vijf activerende tips krijg je meer beweging tijdens het werken

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Inspiratie

Met deze vijf activerende tips krijg je meer beweging tijdens het werken

Motiveer je zelf om meer te bewegen tijdens je werk met deze vijf tips.

Dat acht uur lang zitten niet goed is voor je gezondheid, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Door je bureaustoel aan de kant te schuiven en plaats te nemen achter een sta bureau heeft je lichaam in ieder geval wat afwisseling. Maar wat kun je nog meer doen om te bewegen op kantoor als je niet in het bezit bent van zo'n bureau? In dit artikel lees je vijf tips.

Strek tussendoor je benen

Na elk uur dat je achter je computer gezeten hebt, moet je eigenlijk opstaan en vijf minuten wandelen. Vijf minuten beweging is al genoeg, maar hoe kom je daaraan? Zorg ervoor dat de printer in een andere ruimte staat zodat je moet opstaan en er naar toe moet lopen. Of zeg eens tegen een collega dat jij koffie gaat halen. Heel lief dat zij het aanbieden maar ondertussen zit jij twee uur achter elkaar op je bureaustoel. Door zelf koffie te halen heb je een mooie onderbreking. Een kopje thee of glas water mag natuurlijk ook.

Neem de trap

Heel verleidelijk al die liften in het kantoorgebouw, maar niet goed voor je gezondheid Het is veel beter om zo vaak als je kunt de trap te nemen. Ben je echt fanatiek? Je kunt ook nog een paar extra verdiepingen omhoog lopen als je op de eerste verdieping werkt.

Ga naar buiten in de pauze

Tijdens de lunchpauze kun je het beste je bureau vermijden. Ga in plaats van zittend lunchen op je vertrouwde plekje eens op pad om lunch te halen. Samen met één of meerdere collega's even een frisse neus halen buiten is nog gezellig ook. Wandelend vergaderen is bovendien een creatieve optie om aan de nodige beweging te komen. Vooral een wandeling in de middag is goed voor je productiviteit, mentale ontspanning en je humeur.

Gebruik een stappenteller

Een stappenteller kan je helpen om je lichaamsbeweging bij te houden. Die berekent hoeveel je per dag loopt en stimuleert je om minstens tienduizend stappen per dag te zetten. Zo'n teller kan een extra stimulans zijn om je doelen te bereiken. Je bent je meer bewust van hoeveel je beweegt en zult dus eerder even opstaan om dat kopje thee te gaan halen of in de pauze naar buiten te gaan. Stappentellers zijn beschikbaar in de vorm van apps en horloges. Soms zit zo'n app al standaard ingebouwd in je telefoon.

Motiveer je collega

Niet alleen jij, maar ook je collega's zitten hele dagen op een stoel achter de computer. Het is voor hen net zo belangrijk om wat meer in beweging te komen. Door met elkaar over beweging te praten kun je elkaar motiveren. Natuurlijk is het simpelweg ook leuker om samen te bewegen en te concurreren. Wie haalt de meeste stappen op een dag?

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...