Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Makkelijker gezegd dan gedaan: creativiteit stimuleren in je team



Makkelijker gezegd dan gedaan: creativiteit stimuleren in je team.

Het is de wens van iedere werkgever dat werknemers naast het uitvoeren van hun taken, hun creativiteit gebruiken en het bedrijf zo wat extra's geven. Zo haal je écht het maximale uit je werknemers en je team. Maar hoe stimuleer je deze creativiteit? Hoe zorg je ervoor dat werknemers goed nadenken over wat ze moeten doen en hoe ze dit het beste kunnen uitvoeren? En hoe voorkom je dat werknemers misbruik maken van vrijheid die ze krijgen? Places ging op onderzoek uit en komt met een aantal tips over het stimuleren van creativiteit in je team.

Geef aan dat medewerkers ruimte hebben voor creativiteit

Door aan te geven dat je medewerkers de ruimte krijgen voor creativiteit en dat dit juist wordt gewaardeerd, ontstaat er een gevoel van vertrouwen in je team. Medewerkers voelen dat ze hun tijd mogen gebruiken om actief na te denken over bijvoorbeeld het verbeteren van een serviceafdeling of het opzetten van een unieke marketingcampagne. Dit gevoel van vertrouwen, houd je alleen vast als je regelmatig laat zien dat je het belangrijk vindt. Beloon creatieve medewerkers en laat zien dat deze werkwijze gewenst is op de werkvloer.

Ruimte geef je niet alleen door het te zeggen tegen je medewerkers. Creëer ook de mogelijkheden voor medewerkers om ruimte en rust te vinden en hun creatieve kant te laten groeien. Dit kun je doen door stille plekken te creëren of de mogelijkheid te geven om een rondje te wandelen in de buitenlucht tijdens de pauze.

Beperk prikkels en verminder de informatiestroom

Creativiteit vraagt bij veel mensen tijd en rust om na te denken. Veel prikkels en regelmatig nieuwe willekeurige informatie, kan je werknemer uit een focus halen. Focus en concentratie zijn belangrijk om je goed te kunnen richten op een bepaalde taak en met creatieve oplossingen te komen. Daarnaast bevordert werken met focus de productiviteit van je werknemer.

Creëer inspiratie-/brainstormsessies

Creativiteit stimuleer je ook door je medewerkers een richting op te sturen en aan het denken te zetten. Inspirerende workshops en presentaties kunnen hierbij helpen. Ook brainstormsessies binnen een team kunnen de teamleden aan het denken zetten en met nieuwe inzichten laten komen. Nieuwe inzichten kun je namelijk zelf creëren, maar ook door te sparren met je collega's en te horen waar zij aan denken kun je, je creativiteit een boost geven.

Onderdeel van denkvermogen

Veel mensen zien creativiteit zwart-wit; je hebt het of je hebt het niet. Toch kan iedereen creativiteit leren door ruimte te geven aan de geest. Het is een vaardigheid die je net als vaardigheden als analyseren en memoriseren, moet stimuleren en ontwikkelen.

Creativiteitsbevorderende technieken

Naast algemene methoden om creativiteit te stimuleren, zijn er ook technieken om creativiteit te stimuleren:
- Work Breakdown Structure (WBS): als team leg je alle activiteiten, tussenproducten en mijlpalen op tafel en groepeer je deze, zodat er clusters ontstaan. Deze geven aan wat er moet gebeuren, welke tussenresultaten er bereikt moeten worden en naar welke mijlpalen wordt gestreefd. Zo kan een WBS-sessie ervoor zorgen dat aan alle invalshoeken is gedacht.

- Lateraal denken: Lateral thinking is een model, bedacht door Edward de Bono. Het gaat erom een denkwijze te creëren die niet automatisch van stap A, via stap B naar stap C gaat, maar ook het zijpad ziet tussen A en C. Dit doe je door bijvoorbeeld door een uitdaging te formuleren, een probleem anders te formuleren of te provoceren.

- Mind mapping: Deze techniek is bedacht door Tony Buzan. Het idee is dat je een vel papier pakt en in het midden een idee plaatst. Vervolgens trek je lijnen naar alle nieuwe ideeën opkomen en voorzie je deze van steekwoorden die aangeven met welke aspecten het idee te maken heeft. Zo ontstaan er talloze ideeën die op allerlei manieren met elkaar zijn verbonden. Deze methode werkt goed bijvoorbeeld het bepalen van een nieuwe strategie of het opstellen van een uitgebreid rapport.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek