Menu

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen waardevol voor uw bedrijf



Maatschappelijk Betrokken Ondernemen: iets voor jouw bedrijf?

Ongeveer de helft van de Nederlanders van vijftien jaar of ouder doet minstens één keer per jaar vrijwilligerswerk. Afgelopen week was het Internationale Vrijwilligersdag, een dag waarop deze helden in het zonnetje gezet worden. Vrijwilligersactiviteiten zijn heel divers: op het sportveld, in de zorg, op het gebied van kunst en cultuur of binnen een andere sector. Ook als bedrijf kun je aan vrijwilligerswerk doen in het kader van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO).

Wat is Maatschappelijk Betrokken Ondernemen?

Door MBO kunnen bedrijven hun betrokkenheid bij de samenleving tonen. Dit kan door medewerkers als coach in te zetten, door de handen uit de mouwen te steken voor een goed doel of door kennis beschikbaar te stellen aan maatschappelijke organisaties. Hiermee doe je als bedrijf iets goeds voor de maatschappij en motiveer je tegelijkertijd je medewerkers.

Voordelen voor werknemers

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die vrijwilligerswerk doen positiever in het leven staan. Dit kan een positief effect hebben op hun werkplezier en arbeidsproductiviteit. Dat maakt werknemers waardevol voor jouw bedrijf. Een andere reden om aan vrijwilligerswerk te doen, is dat het het wij-gevoel versterkt. Als werknemers samen vrijwilligerswerk doen als teambuildingsactiviteit heeft dit een positief effect op de sfeer. Bovendien is vrijwilligerswerk geschikt om talenten te ontdekken: medewerkers houden zich bezig met heel andere taken dan normaal en leren daardoor meer over henzelf en hun kwaliteiten.

Positief imago

Vrijwilligerswerk is ook goed voor de positie van jouw bedrijf op de arbeidsmarkt. Door vrijwilligerswerk wordt de uitstraling van jouw organisatie positief beïnvloed. En wanneer je je inzet voor een goed doel in de buurt, werk je tegelijkertijd aan een goed contact met de omgeving. Er is nog een andere manier waarop je door vrijwilligerswerk het imago van je bedrijf versterkt. Werknemers voelen zich door vrijwilligerswerk namelijk meer betrokken bij je bedrijf en zijn er trots op (company pride). Company pride kan bovendien een reden zijn voor mensen om bij een bedrijf te gaan werken.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties