Menu

Komende decembermaand opvallen in de mailbox van klanten? Optimaliseer je e-mail nieuwsbrief



Val op in de inbox van consumenten met deze 5 e-mailmarketing tips!

In 1971 is de eerste e-mail verstuurd en daarmee is e-mail het oudste online communicatiekanaal. Niet alleen voor communicatie, maar ook voor marketing is dit een ideaal middel. 72 procent van de Nederlanders heeft minimaal één keer iets online gekocht naar aanleiding van een e-mail die ze van een webshop ontvingen, zo blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2018. Als bedrijf kun je daar op inspelen door een e-mail nieuwsbrief te versturen aan (potentiële) klanten. In de decembermaand ontvangen zij vanzelfsprekend veel mails van bedrijven en daartussen wil jij opvallen. In dit artikel lees je hoe jouw e-mail nieuwsbrief opvalt in de mailbox van klanten.

Doelgroepsegmentatie

Het is van belang dat een e-mail relevant is voor degene die deze ontvangt. Aankoophistorie is een van de punten om je doelgroep voor e-mailmarketing op te segmenteren. Iemand die in het verleden een jurk bij jouw webshop heeft gekocht, zou daar nu wellicht weer interesse in hebben. Je zou ook kunnen segmenteren op basis van gedrag bij vorige e-mails. Houdt iemand bijvoorbeeld van mails met winacties, dan kan je deze vaker versturen naar die persoon.

Onderwerpregel

Een onderwerpregel is het eerste wat de ontvanger van je e-mail ziet. Het is belangrijk dat de titel nieuwsgierigheid opwekt. Nieuwsgierigheid is namelijk een belangrijke drijfveer voor het handelen van mensen. Een van de manieren om lezers nieuwsgierig te maken is het stellen van een vraag. Een persoonlijke onderwerpregel doet het ook altijd goed. E-mails met eigen naam in het onderwerp worden 26% vaker geopend. Zorg ook dat de titel informatief is en aangeeft welke informatie de klant kan vinden in de mail.

Call to action

De call to actions (CTA's) 'lees meer' en 'koop nu' zijn inmiddels zo standaard, dat deze weinig uitnodigend zijn voor klanten. Die knoppen zeggen weinig over wat de klant precies kan verwachten als ze erop klikken. Focus op de 'what's in it for me?' voor de klant: wat is de waarde voor hen als ze doorklikken? Varieer in CTA's bij verschillende mails die je verstuurt. Zo blijft het interessant en klikken lezers vaker verder.

Beelden

Visuals in je mail vergroten de kans dat mensen je e-mails lezen en de gewenste CTA doorlopen. Je hebt maar acht seconden om je boodschap over te brengen. Mensen verwerken visuals 60.000 keer sneller dan tekst. Ga voor een afbeelding die goed bij je nieuwsbrief past en origineel is. Afbeeldingen van producten zijn de meest gebruikte visuals in e-mailmarketing. Je kunt opvallen door niet alleen de producten te laten zien, maar ook hoe ze gebruikt worden. Verkoop je bijvoorbeeld woondecoratie? Een schilderij ziet er aantrekkelijker uit als het in een gezellige woonkamer hangt dan wanneer je alleen het schilderij ziet.

Social sharing

Een nieuwsbrief kan ook ingezet worden om nieuwe volgers voor social media te verkrijgen. Dit kan heel makkelijk door onderaan de e-mail 'volg ons op social media' neer te zetten, gevolgd door buttons met links naar relevante kanalen.

Foto's: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek